White Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 I winxp ligger min XP2500+ (ikke klokket) på ca. 51-52 grader idle og MB ligger på 36-38 grader. Dette er målt med MBM5. Jeg har en Glacialtech Igloo silent breeze (19db) cpu vifte og ingen vifter i kabinettet bortsett fra på strømforsyninga. Når jeg spiller mye kan tempen på cpu gå opp i 60 grader. Den var faktisk rett over 60 før i dag for første gang noensinne. Nå har jeg forstått det slik at dette kan bli litt for varmt? Så jeg tenker å bestille en papst vifte til kabinettet (den på 19 db) Men i kabinettet mitt er det bare plass til en vifte som kan blåse luft inn/ut (bak på kabinettet) Kan jeg forvente å få en sunnere cpu temp med bare 1 vifte ? Kan det være at om jeg oppgraderer bios til mitt A7N8X-deluxe så vil jeg få andre resultater? (har standard bios) Jeg er litt redd for at dette skal bli et alt for varmt miljø for mitt kommende 9800pro kort. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Hvis du bare har plass til en ekstra kabinettvifte bør du bytte kabinett før du bytter noe annet. Kjøp nå et eller annet tower til rundt 1000 lappen, og dytt inn noen 80 mm'ere. Lenke til kommentar
White Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 Men jeg fikk nettopp mitt nye Suntek TH656 på fredag. De er vel beregnet til å kunne brukes til et uklokket system? Har ikke lyst til å bruke mer penger på nytt kabinett en gang til Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Seff ikke! Har du kjøpt et nytt kabinett med bare en vifteplass? Jaja... Det er i alle fall en god del bedre med en til å suge ut enn ingen i det hele tatt. Lenke til kommentar
White Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 Det er plass til 2 vifter i dette kabinettet. 1 bak og 1 foran i siden, men bare 1 av dem kan blåse luft ut eller inn av kabinettet. Jeg kjøpte det fordi jeg syns det ser meget bra ut. Det fikk også en 5'er i testen her på hardware.no. Så man skulle jo tro at det skal være brukbart Lenke til kommentar
CPurcell Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Pass på å kjøpe en 92mm vifte hvis du vil sette viften på bakdelen. Lenke til kommentar
mr x Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 to kabinett-vifter skulle få ned tempen litt.den kabinettvifta bak bør blåse ut varmlufta fra cpu"en ut av kabinettet. men det er ikke sikkert tempen går lenger ned enn 48-50 grader. da må du kansje ha en bedre vifte på cpu" (kjøleren)! Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 60 grader er nok litt vel mye, selv om CPU tåler det. En kabinettvifte vil hjelpe godt på denne temperaturen. I testen av dette kabinettet på hardware.no skriver dem at det er plass til en 92mm vifte bak og en 80mm vifte på siden foran. Kjøp en 92mm vifte bak, det skulle hjelpe bra. Det er mer lønnsom med to vifter som dytter luft ut ved siden av hverandre (PSU + kabinettvifte) enn en vifte i hver ende av kabinettet. Husk også at viftegrillene i kabinettet kan være litt trange, det ideelle er å ha en helt ren åpning uten noe luftmotstand. Sjekk også at det er god åpning i viftegrillene foran i kabinettet, ev. bor opp eller kutt vekk unødvendig metall. Du kan også vurdere å kutte opp et hull i bunn mot fronten for å lettere slippe inn luft. Du kan sammenligne dette med en eksospotte på en bil. På en Nissan Micra er det en tynt sugerør som stikker ut, på en Audi RS4 med doble turboer er de to fete rør. Det er for at det er mye mer luft som skal slippe ut på Audien. Behold kjøleren på CPUen du, det er ikke den som er det største problemet. Sjekk også system temperaturen for å se hvordan sammenhengen er. Lenke til kommentar
bjalle Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 ta med sidedøren til en blikkenslager og lag ett hull foran cpu, (eller gjør det selv) og sett viften til å blåse inn så skulle temp gå ned 7-8 grader, viften foran i dette kabinettet har liten virkning. Lenke til kommentar
White Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 Jeg har tenkt litt over det og vurderer å ta med kabinettet tilbake til butikken for å bytte det (om det går da). Har jo tross alt pakket det ut og brukt det. Noen som vet hvilkne rettigheter jeg har her? Er det bare å ta med tilbake og si at det blir for varmt for mitt oppsett og bytte det inn i noe nytt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå