farballa Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 (endret) Hei, har følgende problemstilling: Bor i et gammelt hus med ganske tykke tømmervegger mellom delene av huset. Jeg har mitt kontor nede i ene enden av huset, madammen i motsatt ende i andre etasje. Problemet er at de tykke veggene hindrer det trådløse nettet å komme frem mellom begge kontor. Har et Zyxel multimodem P2602HWT fra telenor som i dag sender ut de trådløse signalene. Signalene blir borte om jeg lukker dørene etter omtrent 6-7 meter, og enda kortere i andre etasje. Jeg tenkte at om jeg plasser en trådløs router med litt kraft i seg i gangen oppe så bør denne kunne dekke resten av huset. Problemet er at jeg bare har hørt at dette skal være mulig, og aner ikke helt hvordan jeg skal gå frem, eller hva en evt trådløst router må ha for å kunne koble seg til det trådløse modemet trådløst. Noen som kan hjelpe? EDIT: Kan jo si at om det hjelper veldig om en evt ny ruter som kan koble seg til modemet kan bruke samme nettverksnavn og nøkkel, samt at den er betydelig kraftigere. Endret 27. august 2010 av farballa Lenke til kommentar
War Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 (endret) "modemet" er vel ikke trådløst? Isåfall er det jo en innebygget router i den. Isåfall må den og den nye støtte bridging. Alt 2 som jeg bruker er å legge kabel fra router og i andre enden av den sette et aksesspunkt så signalet har kortere veg til enhetene. Endret 27. august 2010 av War Lenke til kommentar
farballa Skrevet 27. august 2010 Forfatter Del Skrevet 27. august 2010 "modemet" er vel ikke trådløst? Isåfall er det jo en innebygget router i den. Isåfall må den og den nye støtte bridging. Alt 2 som jeg bruker er å legge kabel fra router og i andre enden av den sette et aksesspunkt så signalet har kortere veg til enhetene. Er trådløst modem ja, om det støtter briding aner jeg ikke. Men det er hva jeg trenger i en router som skal kunne videresende det trådløse? Da kan jeg vel også kjøpe to punkter, et med en kort kabel fra modemet, og en som den sender videre til, og de begge til sammen dekker et stort område? Jeg kan jo alltids skru av det trådløse fra modemet, egen knapp til det. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 (endret) Du kan fint ha begge trådløsnettene på lufta samtidig. Sett de opp likt, men velg forskjellig kanal på de. Ønsker du å ha kontroll på porter, så er det best å bruke kun den ene routerfunksjonen. Det beste er trolig å sette routermodem i bridge og logge på med routeren. Alternativt kan du slå av DHCP i routeren og bruke den som aksesspunkt (bruke kun switch og trådløsdel) Kraftig og rask trådløsrouter: Buffalo WZR-HP-G300NH til ca 700kr i prisguiden. Endret 27. august 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Skal du videresende signalet fra ett trådløst nett? Eller skal du bare ha to trådløse sendere på samme nettverk (og de er begge koblet til nettverket via kabel)? Sistnevnte er veldig enkelt. are sett dem opp med samme trådløs instillinger og forskjellige kanaler (la det være minst 3 kanaler mellomrom mellom de to for å hindre overlapp). Maskinene vil automatisk skifte mellom de to hvis de mottar dårlig signal fra den de er tilkoblet til der og da. DHCP bør slås av på en av ruterene - kort sagt slik som la7dfa.com skriver over. Førstnevnte er litt mer tricky siden ruteren må støtte funksjonalitet spesifikt for dette. WDS funksjonalitet (wireless distribution system) har noen rutere, men WDS er ofte litt kresent i at det bare godtar å koble seg til rutere at samme produsent (dog dette er kanksje ikek et problem for deg). Ikke alle rutere har dette dog. Et annet problem er at WDS så langt jeg kjenner til kun støtter WEP kryptering - og det er ikke trygt mot noen som har et minimum at kunnskap om wireless hacking. (jeg tar forbehold om at dette kan ha endret seg på noen nyere modeller siden jeg sist sjekket). Kort sagt vil det avhenge av om rutermodellene dine har denne støtten - så fortell oss din modell så kan vi sjekke for deg. Det finnes bedre og mer robuste alternativer til WDS som kan fungere mot alle rutere - på rutere som støtter DD-WRT eller tomato, og det finnes også dedikerte enheter for videreføring av trådløse nett som heter repeatere, men begge disse alternativene vil sansynligvis kreve en investering av nytt utstyr vel og merke. Et siste alternativ jeg kommer på er å koble sammen ruterene i samme nettverk (som situasjonen jeg nevnte over), men uten behov for å strekke nettverkskabel. Du kan oppnå det via homeplugg enheter som kan gi deg nettverk via strømkontaktene i huset ditt. Det er også et alternativ, men slike enheter koster noen hundringser for en 2-pack (pris avhengig av hvor fort de skal kunne overføre data). -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå