Henrik C Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Hei! Leier nå et lite rom i en leilighet i Stavanger for 4500 pr mnd inkludert strøm. Jeg startet å leie ett sted, i det som ble kalt en "nyoppusset leilighet" i annonsen, og der viste det seg at det var muggsopp i betongveggen som omga rommet mitt. Snakket med utleier om dette og fikk ordnet det veldig greit ved at jeg flyttet til et annet sted han hadde, med samme pris, og så har jeg bodd der i halvannen uke. I mellomtiden snakket jeg med SiS (Studentsamskipnaden i Stavanger) og for to dager siden fikk jeg tilbud om en helt ny studioleilighet på campus, som jeg har takket ja til og signert kontrakt på. Leiekontrakten hos privat utleier er en tidsbestemt leiekontrakt frem til 1/7-2011. Dette er jo greit nok, og det står ingenting i kontrakten om at jeg ikke kan si den opp. Her sier Husleieloven følgende: § 9-2. Tidsbestemte leieavtaler En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid. En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum. Siden det heller ikke står noe om oppsigelsesfrist i kontrakten gjelder jo igjen husleieloven, og den sier § 9-6. Oppsigelsesfrist Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag. Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale. Jeg leier jo et enkelt rom i kollektiv, og har derfor én måned oppsigelse. Sendte oppsigelsen skriftlig som rekommendert brev, Nå har utleier sagt at "dette er han ikke sikker på om stemmer" og at "det virker veldig spekulativt at jeg sier opp så raskt". Jeg klarer jo å lese en enkel lov og leiekontrakten min, så jeg er sikker på at jeg har mitt på det tørre her. Likevel stritter han i mot og mener at "det er andre ting man må ta hensyn til". Jeg vet ikke helt hva han refererer til her, og jeg føler at han er en useriøs utleier. Kan noen bekrefte at jeg har mitt på det tørre her og at jeg har rett? Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Her har vel utleier kommet mes usannheter om leiligheten og selv om du fikk lane en ny i mellomtiden sa kan jeg ikke se noe problem for deg a bryte avtalen? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 27. august 2010 Forfatter Del Skrevet 27. august 2010 Det er også en måte å se saken på -- men jeg har skrevet en ny leiekontrakt for det nye stedet jeg leier av han. Har ikke noen dokumentasjon på at jeg flyttet, bare to stk leiekontrakt og en muntlig avtale om at jeg flytter dit. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Jeg ser ingen problemer med tolkningen din. Du har rett, og utleier må lære til neste gang og skrive om kontraktene sine. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Du får be han om å spesifisere hva som er problemet. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 (endret) "For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod." Jeg trodde, og skal på ingen måte påstå at dette er riktig, at denne regelen gjelder dersom "annens bolig" refererer til utleiers bolig, men ikke til kollektiv. Videre: Har dere eksplisitt av talt at du kan si opp leieforholdet? En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum. Jeg er ikke helt enig i at utleier har forsømt opplysningsplikten. Han visste gjerne ikke om soppen og videre tilbød han deg et nytt sted å bo, som du og uansett har skrevet ny kontrakt på. Er det standardkontrakter dere har brukt, eller noe hjemmemekket? Endret 31. august 2010 av Ekko Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 "For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod." Jeg trodde, og skal på ingen måte påstå at dette er riktig, at denne regelen gjelder dersom "annens bolig" refererer til utleiers bolig, men ikke til kollektiv. Det står det ingenting om. Videre: Har dere eksplisitt av talt at du kan si opp leieforholdet? En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum. Hva er det med paragrafen TS siterte du synes er uklart? Hvis det ikke er skriftlig spesifisert at avtalen ikke kan sies opp (dvs " utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum"), kan avtalen sies opp. (Dette er en endring i loven fra september i fjor.) Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Jeg fikk ikke med meg henvisningen til første ledd, dvs jeg regnte med dette gikk på en opplysningsplikt rundt leieobjektet. Jeg burde lest disse i sammenheng. Sånn sett skjønner jeg ikke helt hvorfor ikke paragrafen kunne vært skrevet noe slikt som: En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det ikke er avtalt annet Mulig dette har med at den er omskrevet å gjøre. Når det gjelder første punktet er det sikkert riktig som du sier, det er som sagt bare slik jeg har tenkt. Uansett, takk for rettelsene, liker ikke å drive feilinformasjon. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 "For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod." Jeg trodde, og skal på ingen måte påstå at dette er riktig, at denne regelen gjelder dersom "annens bolig" refererer til utleiers bolig, men ikke til kollektiv. Jeg vil tro at det her gjør en forskjell dersom hele kollektivet har en felles leieavtale med utleier, og alle vil si opp i fellesskap, eller om hver enkelt har en leieavtale og sier opp enkeltvis? I det første tilfellet vil en husstand på flere personer, uansett om de definerer seg som familie eller et kollektiv av hybelboere som deler fellesrom, ikke ha tilgang til annen persons bolig, mens i det andre tilfellet har den ene personen tilgang til boligen til de andre beboerne i kollektivet. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 1. september 2010 Forfatter Del Skrevet 1. september 2010 "For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod." Jeg trodde, og skal på ingen måte påstå at dette er riktig, at denne regelen gjelder dersom "annens bolig" refererer til utleiers bolig, men ikke til kollektiv. Jeg vil tro at det her gjør en forskjell dersom hele kollektivet har en felles leieavtale med utleier, og alle vil si opp i fellesskap, eller om hver enkelt har en leieavtale og sier opp enkeltvis? I det første tilfellet vil en husstand på flere personer, uansett om de definerer seg som familie eller et kollektiv av hybelboere som deler fellesrom, ikke ha tilgang til annen persons bolig, mens i det andre tilfellet har den ene personen tilgang til boligen til de andre beboerne i kollektivet. Alle har hver sin leiekontrakt, så i mine øyne har jeg da tilgang til en annnens bolig. Hvis det viser seg vanskelig så vurderer jeg å rådføre meg med jurist, så får vi de hva det blir til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå