Gå til innhold

Kan ikke reklamere pga støv?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har problemer med at bærbaren min (Acer Aspire 5739G) overoppheter seg under spilling, og har sendt mail til butikken ang dette. I svaret sier han at om det er produksjonsfeil så kan det fikses under reklamasjon, men om den overoppheter pga støv så er det mitt problem. Etter det jeg har hørt så bryter du garantien når du åpner maskinen, hvordan skal jeg da holde støvet borte?

Mener også jeg har lest at en bærbar PC skal ikke overopphetes uansett pga støv, da går det under produksjonsfeil.

Vet dere noe om dette? Jeg synes det høres sannsynlig ut at PC'en ikke skal kunne overopphetes av støv etter normal bruk, siden du ikke kan åpne den å renske selv.

Hadde vert fint om dere kunne linke til evt. saker som beviser dette, da det hadde vert greit å hatt med, hvis ikke så tar jeg kontakt med forbrukerrådet. Tenkte jeg først skulle høre om noen her hadde innspill her, regner med noen her har en del peiling på sånt.

Håper noen kan hjelpe, takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vis du ser under på maskinen din så er det en god sjanse for at du har en eller flere "luker" som er skrudd fast men ikke forseglet/plombert, disse gir oftest tilgang på slike ting som vifte, kjøleribbe, ram og harddisk.

så lenge de ikke er plombert e.l. kan du fint skru disse opp uten å bryte garantien.

er de plombert kan du fint skru de opp uten å miste reklamasjonsretten.

en pc uansett hva slags maskin vil til en viss grad samle støv, når dne gjør det har dette støvet en tendens til å degradere kjøleevnen som gjør at maskinen må jobbe mer for å holde seg kald, og vil ettervært ikke klare det og bli veødig varm, da er det vanlig at de klokker seg ned eller slår seg av for å ikke ødelegges.

du som eier/bruker av produktet er selv ansvarlig for å ta backup av dine filer og sørge for at maskinen holdes mer eller mindre støv fri. eller ta konsekvensen selv ;):p

vis en maskin blir sendt inn til verksted og det rett og slett er støv som har gjort at den blir sendt inn er det ikke uvanlig at teknikker finner en "feil" på viften og bytter vifte samtidig med at h*n renser kjølribbene på maskinen.

*redigert*

fjernet noen leifer

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Hvis det er slik at forbrukeren kan/skal rengjøre maskinen selv skal vel dette stå i bruksanvisningen?

Og motsatt, hvis det ikke står i bruksanvisningen kan vel heller ikke forbrukeren lastes for evt. støv som skulle skade/ødelegge maskina? Jeg forutsetter da normal bruk.

Beklager hvis dette ble litt OT ;)

Lenke til kommentar

Hvis det er slik at forbrukeren kan/skal rengjøre maskinen selv skal vel dette stå i bruksanvisningen?

Og motsatt, hvis det ikke står i bruksanvisningen kan vel heller ikke forbrukeren lastes for evt. støv som skulle skade/ødelegge maskina? Jeg forutsetter da normal bruk.

Beklager hvis dette ble litt OT ;)

i noen bruksanvisninger så står det hva man får tilgang på ved å åpne dise lukene og hvilken man bør åpne for å mest mulig effektivt rense for støv, i andre står det ingenting, rett og slett fordi at ved å åpne slike så bryter man garantien, men i norge så har vi forbrukerkjøpsloven og FTU, og så vidt jeg kan huske så har det ret og slett blitt til at man kan åpne in egen maskin for å eventuelt bytte deler(spesielt på stasjonære dette er et argument) og rense støv.

vil tro at eneste muligheten du har til å "slippe" å rense selv er vis det ikke finnes tilstrekkelig tilgang...

ved normalbruk av envær maskin, ja til og med uten bruk, vil det samles støv over alt, dette vil ikke vanligvis(spesielt på bærbare) ha noen ødeleggende effekt.

det som vil skje er at effekten av kjøling blir mindre og maskinen blir varmere og til slutt blir den så varm at den klokker ned maskinen, ingen ting blir ødelagt men maskinen vil jo tilslutt begynne å gå som sirup da istedet for å kjøre på 2.0 GHz kjører på 600 MHz.

det Orjanp foreslår er en grei løsning ialleafll midlertidig, det som ofte blir problemet er at man trykker sammen støvet i andre enden så lenge man ikke har fjernet luken vanligvis er der.

Lenke til kommentar

Det jeg tenkte på var at det bør (for ikke å si må) stå i bruksanvisningen at man må drive litt vedlikehold (f.eks. støvfjerning) dersom dette kreves. En ting er at en PC-kyndig ungdom har en viss idé om dette, men en bestemor på 80 har nødvendigvis ikke noe forhold til det. Derfor mener jeg at det må stå i bruksanvisningen.

Så det naturlige spørsmålet i et tenkt tilfelle: En PC-ukyndig forbruker kjøper seg en bærbar PC. Det står ingenting i bruksanvisningen om fjerning av støv eller annet relevant vedlikehold. Etter en tid (men innenfor reklamasjonstiden) slutter PC'en å virke, og den blir levert inn til forhandler. Verkstedet påpeker at støv er årsaken til problemet, og krever et gebyr for å undersøkelse/rep.

Hva vil skje i dette tilfellet? Har forbrukeren rett på få dette fikset gratis siden han/hun ikke kunne vite om dette nødvendige vedlikeholdet siden det ikke var beskrevet noe sted?

Og ang. trykkluft: Det kan godt hende det virker i de fleste tilfeller, men i mer profesjonelle situasjoner er det et stort fy-fy. I alle fall om du blåser trykkluften inn samme vei som støvet har kommet inn (hvilket vel er eneste mulighet på en bærbar PC om du ikke åpner noe). En del støv vil løsne og komme ut, men mye vil bli blåst lenger inn i maskina.

Lenke til kommentar

som sagt i noen bruksanvisninger står det andre ikke, det er rett og slett noe som må taes med produsent eller så må du på annen måte gjøre det påbudt å ha med for å selge maskiner i norge...(ja litt drøyt men er jo et alternativ)

vis pcen faktisk helt slutter å virke fysisk får en feil av for mye støv, ja da har du et bra spørsmål.

stort sett det som ryker i disse tilfellene er kjølevifta, det er iallefall min erfaring og den blir så byttet da den ikke lengre fungerer og det ikke kan bevises at det er støvet som gjør at vifte ikke lengre fungerer(det kunne jo være en svikt i kulelageret fra produksjonsfeil), når det er sagt så var iallefall pc-teknikkere som hadde garnati og reklamasjons service for Infocare veldig greie på dette, fikk de inn en maskin med mye støv så rengjorde de den og de bytta vifta og sa det var feilen så ble det minimal utgift for selger/forhandler/produsent og fornøyd kunde/bruker.

og da har det blitt dekket, det var ialleall praksisen når jeg jobbet i bransjen.

har forresten aldri sett en servicerapport fra en pc som ble sendt inn for inspeksjon/feilsøking som ike har blitt støvrenset som endel av prosessen, selv om maskinen bare hadde softwarefeil.

trykkluft er da ikke fy fy i bransjen, feil bruk av trykkluft er fy fy, så lenge det brukes riktig av påde proffesionelle og legpersoner vil man somregel få tilfredstillende resultat.

mener du at de fleste serviceteknikerene bruker piprenser og ikke trykkluft? :D:p

erfaringsmesig så vil det tilslutt uansett hvordan du blåser lufta samle seg støv andre plasser som gjør at maskinen går varm og da må du ha tak i noen med teknisk kompetanse for å skru ut litt mer endet som er vanlig for å få optimal ytelse med minimal støy.

men dette er igjen støv som blir påvirket minimalt av luftgjennomstrømmingen i pcen og trykkluftrensing.

men igjen det er min erfaring.

Lenke til kommentar

Du bør være forsiktig med å bruke kompressor da det fort kan være endel fukt i den luften.

Det samme gjelder trykkluft på boks.

et er da ikke vann, det er jo drivgassen som kommer ut og siden den er i en komprimerttilstand blir den kaldere når den ekspanderer og. men det er ikke vann.

det ser du jo på måten den forsvinner.

hovedpoenget med å bruke trykkluft på boks er at de skal være helt frie for vann imotsetning til kompressorluft der det kan samle seg vann i kompressortanken og dette kan føre til spraying av vann på kretskort.

lærte ialleafll vi på skolen.

men for all del, jeg skal akseptere din påstand vis du kommer med en kilde.

Lenke til kommentar

Du bør være forsiktig med å bruke kompressor da det fort kan være endel fukt i den luften.

Det samme gjelder trykkluft på boks.

et er da ikke vann, det er jo drivgassen som kommer ut og siden den er i en komprimerttilstand blir den kaldere når den ekspanderer og. men det er ikke vann.

det ser du jo på måten den forsvinner.

hovedpoenget med å bruke trykkluft på boks er at de skal være helt frie for vann imotsetning til kompressorluft der det kan samle seg vann i kompressortanken og dette kan føre til spraying av vann på kretskort.

lærte ialleafll vi på skolen.

men for all del, jeg skal akseptere din påstand vis du kommer med en kilde.

Det er ikke vann som kommer ut nei og ikke arrester meg.. Men jeg mener å huske at det har noe med overgangen gassen har, så tiltrekker den seg fuktighet fra luften.. Noe i den duren.

Sikkert litt på bærtur :-) Men det har vel noe med kulden å gjøre, som gjør at kondens oppstår om man sprayer for lenge med slike bokser?

Lenke til kommentar
Etter det jeg har hørt så bryter du garantien når du åpner maskinen, hvordan skal jeg da holde støvet borte?

Om du bryter garantien har jo ingenting å si så lenge du skal reklamere. Dessuten står det som regel klistremerker om hva som ødelegger garantien. Man kan i de fleste tilfeller fint åpne lukene til kjøleribber/vifter uten at det ødelegger garantien.

Mener også jeg har lest at en bærbar PC skal ikke overopphetes uansett pga støv, da går det under produksjonsfeil.

Så om man dytter inn et kilo støv skal den fortsatt virke?

Lenke til kommentar

Det er ikke vann som kommer ut nei og ikke arrester meg.. Men jeg mener å huske at det har noe med overgangen gassen har, så tiltrekker den seg fuktighet fra luften.. Noe i den duren.

Sikkert litt på bærtur :-) Men det har vel noe med kulden å gjøre, som gjør at kondens oppstår om man sprayer for lenge med slike bokser?

vis du holder(grovt sett) boksen opp ned så vil det komme ut drivgass, gassen er komprimert og energioverføringen som skjer når den slippes ut er at den blir kaldere(samme blir boksen og ved lengre spraying) den tar ikke til seg fuktighet, men selvfølgelig vis du tømmer boksen for drivgass så vi ldet tildels bygges opp fukt/frost men om denne frosten er vann eller om det er kondensert drivgass det skal ikke jeg utale meg om.

problemet med den teorien din er at vis vann kondenserer så skal det mer en vanlig romtemperatur til for å få det til å forsvinne så fort som den gassen som kommer ut av boksen.

og til Matsemann:

ja i teorien så skal den enda fungere selv om den har en kilo støv i seg, alvorlig underklokket men fungere skal den.

Lenke til kommentar

og til Matsemann:

ja i teorien så skal den enda fungere selv om den har en kilo støv i seg, alvorlig underklokket men fungere skal den.

Poenget mitt var vel at man ikke kan behandle en pc som man vil og forvente den fortsatt skal virke. Sitter man mye med en bærbar på fanget bør man vurdere pute/brett osv.

(ikke minst for å spare ballene)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...