Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan få nytt subnett med IP adresser?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg får i dag IP adresser fra 3Com routeren min, som gir ut både DHCP adresser og så har jeg satt av en god del statiske IP adresser. Subnettet er 192.168.1.xxx

 

Jeg har en utrolig mengde virtuelle pcer, som nesten alle har statisk IP adresse. Disse brukes bare en gang i blant (de fleste) men de trenger den IP adressen.

Begynner derfor å gå tom for statiske IP adresser.

 

Hvordan kan jeg lage meg et nytt subnett her hjemme som har IP adressen 192.168.2.xxx f.eks

Kan jeg bruke en virtuell server med DHCP service installert til det?

Og vil da de pcene kunne kommunisere med pcene i 192.168.1.xxx nettet og komme seg på internett osv?

 

Setter veldig stor pris på tilbakemeldinger, og eventuelle tips om hvordan jeg lager meg ett nytt subnett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan endre nettmasken til din 255.255.0.0 slik at 192.168.1 og .2 blir på samme subnet, da kan du ha en dhcp server som deler ut iper fra 192.168.2 poolen.

Det kan kjøres fra en virtuell server ja, bare å sette opp dhcp server og fortelle den hvilke iper du ønsker å dele ut, samt netmaske og standard gateway.

Lenke til kommentar

Da må du nok sette på en IP-helper adresse på 3com`en. Det nytter ikke sette subnetmasken til 255.255.0.0, hvis ikke 3com`en takler subnett. DHCP-serveren er jo per i dag i routeren, og hvis den ikke støtter mer en 1 subnett må du "mekke" litt.

 

Hva heter 3com`en?

 

Hva mener du egentlig?

Så lenge du bytter netmasken som er brukt på nettet til 255.255.0.0 så vil det funke å dele ut flere adresser, du vil da ikke trenge flere subnet da du får et som mye større istedet for.

Man trenger ikke å mekke noe og dette er noe alle rutere støtter.

 

Hvilken dhcp server som faktisk deler ut ipen er det samme så lenge du setter riktig gateway, ip pool som blir delt ut,DNS servere, og netmasken,

Lenke til kommentar

Ja, altså hvis du skal ha en "stand-alone" DHCP-server som skal ta seg av all DHCP forespørsler, må du lage ett linknett mellom router og server. Hvis du ikke bare lar serveren stå i det ene subnettet, og eksluderer den IP fra DHCP.

 

Sikkert lettere å kjøpe seg en ny router som støtter flere subnett.

 

Men har du virkelig 253 klienter på nettet ditt?

 

Da må du nok sette på en IP-helper adresse på 3com`en. Det nytter ikke sette subnetmasken til 255.255.0.0, hvis ikke 3com`en takler subnett. DHCP-serveren er jo per i dag i routeren, og hvis den ikke støtter mer en 1 subnett må du "mekke" litt.

 

Hva heter 3com`en?

 

Hva mener du egentlig?

Så lenge du bytter netmasken som er brukt på nettet til 255.255.0.0 så vil det funke å dele ut flere adresser, du vil da ikke trenge flere subnet da du får et som mye større istedet for.

Man trenger ikke å mekke noe og dette er noe alle rutere støtter.

 

Hvilken dhcp server som faktisk deler ut ipen er det samme så lenge du setter riktig gateway, ip pool som blir delt ut,DNS servere, og netmasken,

 

Routeren støtter ikke mer enn ett subnett, med andre ord du kan ikke endre på det.

 

Lufen: Les selv...

 

http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?tab=prodspec&sku=3CRWER200-75&pathtype=purchase

Lenke til kommentar

Ja, altså hvis du skal ha en "stand-alone" DHCP-server som skal ta seg av all DHCP forespørsler, må du lage ett linknett mellom router og server. Hvis du ikke bare lar serveren stå i det ene subnettet, og eksluderer den IP fra DHCP.

 

Sikkert lettere å kjøpe seg en ny router som støtter flere subnett.

 

Men har du virkelig 253 klienter på nettet ditt?

 

Nei, det eneste du trenger å sikre er at du ikke deler ut de samme ip adressene flere enn en gang.

Så lenge du på den nye DHCP serveren legger inn konfig riktig, så vil det ikke skape noen problemer.

 

 

Routeren støtter ikke mer enn ett subnett, med andre ord du kan ikke endre på det.

Og så lenge du endrer nettmasken til 255.255.0.0 så trenger han kun et subnet da hele 192.168.x.x er samme subnettet...

Hvordan han fordeler ipene innen for dette store subnettet er da det samme, om han vil ha virtuell maskiner på 192.168.2.x eller på andre deler er jo opp til TS.

Endret av Lufen
Lenke til kommentar

Nei jeg har vel ikke 253 klienter på nettet, men 192.168.1.2 - 70 er satt av til DHCP (siden mange virtuelle pcer kun bruker midlertidige adresser). Ellers har jeg vel godt over 100 VM maskiner som brukes av og til. Så har jeg en del som kjører hele døgnet.

Og så har jeg jo 6 pcer her i huset, og på den ene bærbare har jeg også virtuelle pcer som jeg bruker til testing. Så det baller på seg.

 

Men om det blir så mye styr, senker jeg heller DHCP til .40 eller noe rundt der, og bruker resten til statiske IP adresser.

Og så må jeg bli flinkere til å slette IP adressen fra virtuelle pcer jeg ikke bruker lengre fra listen min...så bør vel egentlig 253 adresser holde.

 

Men hadde det vært super enkelt å fikse, så hadde jeg gått for 2.xxx nett.

Lenke til kommentar

Og da tenkte du at serveren skulle dele ut alle IP`er?

 

 

Nei, hvorfor skulle den trenge det?

Det er ikke noe problem å ha flere DHCP servere på samme nettet så lenge de ikke deler ut de samme IPene...

 

Nei jeg har vel ikke 253 klienter på nettet, men 192.168.1.2 - 70 er satt av til DHCP (siden mange virtuelle pcer kun bruker midlertidige adresser). Ellers har jeg vel godt over 100 VM maskiner som brukes av og til. Så har jeg en del som kjører hele døgnet.

Og så har jeg jo 6 pcer her i huset, og på den ene bærbare har jeg også virtuelle pcer som jeg bruker til testing. Så det baller på seg.

 

Men om det blir så mye styr, senker jeg heller DHCP til .40 eller noe rundt der, og bruker resten til statiske IP adresser.

Og så må jeg bli flinkere til å slette IP adressen fra virtuelle pcer jeg ikke bruker lengre fra listen min...så bør vel egentlig 253 adresser holde.

 

Men hadde det vært super enkelt å fikse, så hadde jeg gått for 2.xxx nett.

 

Dette er superenkelt å fikse.

Alt du trenger å gjøre er å endre nettmasken din til 255.255.0.0.

Da vil du få ipene: 192.168.0.0. til 192.168.255.255 tilgjengelig og du kan bruke dem nøyaktig slik du vil.

Hvis du ønsker en egen DHCP server til å dele ut iper til virtuelle maskiner så setter du den opp på vanlig måte, men gir den ipen til 3comen når den spør etter gateway og dns server.

Du må også sørge for at 3comen og den virtuelle DHCPserveren ikke deler ut de samme IPene.

Lenke til kommentar

 

Dette er superenkelt å fikse.

Alt du trenger å gjøre er å endre nettmasken din til 255.255.0.0.

Da vil du få ipene: 192.168.0.0. til 192.168.255.255 tilgjengelig og du kan bruke dem nøyaktig slik du vil.

Hvis du ønsker en egen DHCP server til å dele ut iper til virtuelle maskiner så setter du den opp på vanlig måte, men gir den ipen til 3comen når den spør etter gateway og dns server.

Du må også sørge for at 3comen og den virtuelle DHCPserveren ikke deler ut de samme IPene.

 

Da skal jeg teste dette, høres jo veldig enkelt ut. Takker for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...