Gå til innhold

Boardwalk Empire - Alle sesonger (USA-sendetid) - Generell diskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Likte avslutningen godt jeg!

Jeg pleier å kritisere veldig når hovedpersoner dør i serier, fordi jeg synes det har vært en trend gjort for å sjokkere, uten at det egentlig ikke hadde noe mål og mening..

At Nucky ble drept her, synes jeg de forklarte veldig så godt, og også symbolsk. Hva skulle ellers ha skjedd med han? Slik er livet..

Lenke til kommentar

Sånn sett var seriefinalen bra fordi ting kom full sirkel, og han fikk som fortjent i grunn for den personen han har blitt. Serien har aldri glorifisert Nucky synes jeg som en god fyr som mange anti-helt serier kan gjøre, men den siste sesongen har forklart at han var en god fyr en gang.

Det var kanskje ikke overraskende at Nucky kom til å dø, for dette er en serie hvor karakterene levde mer troverdige liv. Altså Jimmy eller Nucky kunne ikke levd etter sesong 2, Richard Harrow kunne aldri få et normalt liv og Chalky White var aldri en ordentlig konge.

Dette har hele tiden vært en serie som har fortalt flere historier om hvordan eldre tok kontroll over de yngre og hvordan arv, sykdom, grådighet, vold og misbruk har gått igjennom generasjoner (faren til Nucky som et godt eksempel og). Dette også igjennom ting som at Nucky drepte nettopp Jimmy, eller at The Commodore voldtok Gillian. Den tragiske sirkelen av alt elendighet ble avsluttet med Tommy Darmondy.

Jeg skulle gjerne likt å se at seriefinalen til The Sopranos var mer klarere slik, men The Sopranos var aldri en helt klar serie. Og det var en ting som gjorde The Sopranos unik, og i grunn bedre enn Boardwalk Empire som hadde en mye mer direkte seriefinale. Men Boardwalk Empire i seg selv er en veldig bra serie, spesielt de siste sesongene som tok serien på et fortellingnivå tv-seere dessverre ikke har tålmodighet eller som oftest interesse for. Boardwalk Empire gjorde noe eget, akkurat som The Sopranos gjorde og det vil jeg huske med serien.

Endret av Maury
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fordi Nucky er bare basert på en ekte person, men karakteren hans er en egen karakter, ikke personen karakteren er basert på.

Al Capone, Meyer Lansky, Lucky Luciano og sånt faktabaserte karakterer som stort sett holder seg 100% til fakta. Godt mulig at også slik Capone var mot sønnen sin med at han viste seg å være en god far er fakta. Dette er også hvorfor gjengkrigen i nest-siste episode var så kort, fordi det var egentlig bare en små greie for Luciano & Co i virkeligheten det å ta over Atlantic City.

Lenke til kommentar

Lurer på hvorfor jeg aldri fikk med meg denne tråden :hm: Slutten fungerte veldig bra, de fleste av oss var vel ganske klare på at gutten var tommy, var altfor mye screen-time på han til å ikke være det, litt obvious men funket forsatt bra. Var ikke noe stor payoff med gillian etter brevet hennes, men hun hadde vel blitt operert av den famøse doktoren i mellomtiden; og var nå helt borte.

Lukter Emmy nominasjon for Stephen Graham etter den far-sønn scenen. De som castet de yngre versjonene av Commodore Kaestner,Nucky,Gillian og forsåvidt Eli fortjener en stor stjerne i boka, de var geniale.

Narcisse sin død ble litt oversett, men jeg synes fortsatt det var ekstremt deilig å se han bli skutt ned på åpen gaten foran sine følgere, som fortjent etter det han gjorde mot chalky og sangerinnen.

Alt i alt en ganske safe serifinale, men de siste 5 minuttene var episk tv. Sesong 5 høynet nivået opp i mot geniale sesong 1 og rettet opp noe av inntrykket fra den litt sjanglende sesong 4. Det har vært litt av en tur, Farvel Atlantic City.

Endret av Lucky_Luciano
Lenke til kommentar

Klarte å blande sesong 4 med 3. var den som jeg syntes var sjanglende eller bedre formulert ujevn. Mye på grunn av Gyp Rosetti. Sesong 4 og 2 var sterke, spesielt sesong 4 med fokus på Van alden og Richard som du sier, ikke minst Narcisse-Chalky Feuden .sesong 1 troner ganske klart, så sesong 5, 4 og 2 deler tredje plassen. Bare min ening selvfølgelig.

Endret av Lucky_Luciano
Lenke til kommentar

Nucky kunne ha reddet henne, men han brukte flere uker på å lese brevet og dra til henne, så da var alt for seint. Jeg vil nok også tro at hun har sagt til Tommy at Nucky drepte Jimmy, så du har det også.

Jeg forstod the sånn at Gillian beordret Tommy til og drepe ham, etter at Nucky var og besøkte henne og fortalte at han ikke kunne redde henne denne gang.

Strengt tatt reddet han henne ikke ved og gi henne til Commodore, slik at hun ble voldtatt og gravid med James heller...

Lenke til kommentar

Nei, Gillian har ikke beordret det. Hun var ikke lenger seg selv, og kunne aldri bli det etter at legene gjorde det greiene med henne. Det var den billa på hånda hennes bekrefta, at Gillian ikke er seg selv lengre. Ergo, hun er nærmest det samme død. Dette er ikke den Tommy`s bestemor lengre, hun er "død".

Hadde hun beordret det hadde Tommy muligheten i nest-siste episode hvor Nucky ikke hadde noen igjen å beskytte han. Jeg tror også at Gillian før hun "døde" hadde ihvertfall delvis fått det klart for seg at Nucky drepte Jimmy, og igjen sagt det til Tommy som bare er en ekstra grunn til å drepe Nucky fordi han har "drept" hele familien hans.

Lenke til kommentar

Noen fler som følger med på/har sett "The Knick" ? Følger et fattigmanns sykehus tidlig på 1900-tallet( Da den moderne medisin pangstartet) Med ingen andre enn Clive Owen i Hovedrollen. Har sett hele sesong 1(sesong 2 er bekreftet) og er meget imponert. Hvis du trenger et 1900-fix nå som boardwalk er ferdig, får du et meget godt et her !

Lenke til kommentar

Digger The Knick, spesielt etter episode 4 tok serien en veldig bra vending. Soundtracket er maks fett, aldri vært noe bedre soundtrack lagd spesielt for en serie som det synes jeg. Har i prinsippet ingenting med perioden serien er satt til, men klarer så utmerket å fange opp stemninga til enten karakterene eller situasjon her og der. Episoden hvor det blir opptøyer er ren klasse, en av årets beste episoder. Så bra regi, og så spennende.

Forresten dukker Reemus fra Boardwalk Empire (Glenn Fleshcer) opp i episode 8 eller 9, husker ikke helt hvilken, men en av dem. Er nok kanskje noen andre fra Boardwalk der også, men det er eneste jeg kommer på i farta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...