Ratleto Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Har en kunde som synes Joomla ble for tregt på Domeneshop. Websidene består av en del moduler som henter en del ut fra databasen, så det er nok derfor sidene har blitt for trege. Jeg vet at Domeneshop har en begrensning på 10 forespørsler til databaser pr sek, og dette blir altså for tregt for denne bedriften. Jeg har vært i kontakt med ProISP, og de har en begrensning på 30 tilkoblinger (samtidig, antar jeg) totalt pr konto. Aner dog ikke om dette vil fungere bra for de aktuelle websidene. Litt info om akkurat det: På dagtid har denne bedriften 1-4 personer innlogget samtidig på Joomla-sidene, og kanskje enda fler på kveldstid i kortere perioder. Men det er nok bare snakk om 7-8 samtidig på det meste. Noen som aner hva slags ISP som kan anbefales for slik bruk uten at Joomla blir for tregt? Og da helst uten å snakke om flere hundrelapper pr mnd for webohotellet. Lenke til kommentar
grooovy Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 (endret) Ta en titt på shed49.com Firmaet er lokalisert på Randaberg, utenfor Stavanger. Har brukt dette firmaet ved flere anledninger, og har aldri hatt noe problemer. Når det gjelder begrensinger, er jeg litt usikker. Men som sagt, har aldri opplevd at noe er ett problem der. Kjekke og service innstilte folk. Endret 27. august 2010 av grooovy Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 27. august 2010 Forfatter Del Skrevet 27. august 2010 Takk for tipset, men jeg fant ikke engang info om hvor de har serverne sine eller annen relevant info om hvorfor jeg bør velge dem. Får se om jeg tar kontakt med dem. Andre som har noen tips? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Jeg hadde en Joomla-side med opptil 40 samtidige brukere stående hos domeneshop, og kan ikke si at jeg synes det gikk særlig tregt der. Kan det være at databasen trenger en opprydning og defragmentering? Bare en tanke. Et annet sted du kan titte på er fastname. Aner ikke om disse har bedre løsninger enn domeneshop, men de har iallfall det som trengs for å få fart på en joomla-side mener jeg å huske. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 27. august 2010 Forfatter Del Skrevet 27. august 2010 Jeg hadde en Joomla-side med opptil 40 samtidige brukere stående hos domeneshop, og kan ikke si at jeg synes det gikk særlig tregt der. Kan det være at databasen trenger en opprydning og defragmentering? Bare en tanke. Et annet sted du kan titte på er fastname. Aner ikke om disse har bedre løsninger enn domeneshop, men de har iallfall det som trengs for å få fart på en joomla-side mener jeg å huske. Hm. Ok. Noen tips til åssen jeg rydder opp i databasen? Databaser er ikke min sterkeste side. Takk for tipset. Skal sjekke Fastname nå. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Hm. Ok. Noen tips til åssen jeg rydder opp i databasen? Databaser er ikke min sterkeste side. Takk for tipset. Skal sjekke Fastname nå. Næ, er helt amatør selv, men da jeg ville gjøre det søkte jeg litt på joomla sitt forum (forum.joomla.org elns) samt på google om emnet, og husker jeg fant nok info til å klare å rydde endel. Nok til at jeg merket en forbedring, uten at jeg egentlig hadde så veldig treg side. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 29. august 2010 Forfatter Del Skrevet 29. august 2010 Da har jeg kjørt optimisering av Joomla-databasen. Slettet ting som jeg var sikre på kunne slettes (som ting som tilhører extensions som er slettet etter testing). Virker som ting går kjappere - helt til man logger inn. Da blir alt helt sirup igjen, så det spørs om jeg ikke i samarbeid med bedriften må se litt på å redusere alt som skal skje på sidene for de som logger inn. Tror kanskje det blir litt i meste laget. Men tar fortsatt imot tips på bedre webhotell for Joomla, da. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Da har jeg kjørt optimisering av Joomla-databasen. Slettet ting som jeg var sikre på kunne slettes (som ting som tilhører extensions som er slettet etter testing). Virker som ting går kjappere - helt til man logger inn. Da blir alt helt sirup igjen, så det spørs om jeg ikke i samarbeid med bedriften må se litt på å redusere alt som skal skje på sidene for de som logger inn. Tror kanskje det blir litt i meste laget. Men tar fortsatt imot tips på bedre webhotell for Joomla, da. Du som eier kleven.org? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 29. august 2010 Forfatter Del Skrevet 29. august 2010 Du som eier kleven.org? Ja, åssen det? Er ikke de sidene som trenger nytt webhotell, altså. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Du som eier kleven.org? Ja, åssen det? Er ikke de sidene som trenger nytt webhotell, altså. I forhold til database-opprydning så kan det kanskje være noen tips å hente hos joomlainorge sitt forum. Et par "nerder" der inne som er noen skikkelige "resere" Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 31. august 2010 Forfatter Del Skrevet 31. august 2010 Da har jeg som sagt optimalisert database, også har jeg gjort det slik at noen G(oogle)calender-moduler ikke vises på hver eneste side - så da sparte jeg, og bedriften, tid og penger på å slippe og bytte webhotell. Sidene er mer enn kjappe nok så lenge man ikke er logget inn, men etter innlogging så gikk det antakelig forespørsler til Google ved hver eneste sideforespørsel. Ikke rart det gikk tregt. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Da har jeg som sagt optimalisert database, også har jeg gjort det slik at noen G(oogle)calender-moduler ikke vises på hver eneste side - så da sparte jeg, og bedriften, tid og penger på å slippe og bytte webhotell. Sidene er mer enn kjappe nok så lenge man ikke er logget inn, men etter innlogging så gikk det antakelig forespørsler til Google ved hver eneste sideforespørsel. Ikke rart det gikk tregt. Har og hatt endel krøll med enkelte tillegsmoduler til Joomla. Bakdelen med å ha et system som baserer seg på at hvemsomhelst kan lage hvilkensomhelst moduler. De gangene jeg har hatt krøll/treghet på en Joomla-installasjon, pleier jeg å slå av en og en modul, for å se om det hjelper. Moduler som baserer seg på å hente/levere data til/fra andre nettsteder har en lei tendens til å være trege. Du kan jo kanskje se på hjemmesiden/forumet for den aktuelle modulen, og se om andre har samme problemet, og evt en løsning? Det aner meg at du gjerne vil beholde kalenderen, så bare å slå den av er vel ikke en løsning. Er modulen en standard-modul skal du kunne bestemme hvor/hvilke sider modulen skal være aktiv på. Kanskje du kan ha en egen kalenderside, og la modulen være aktiv kun der? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 1. september 2010 Forfatter Del Skrevet 1. september 2010 Takk for info. Jeg har gjort det sånn at kalenderen bare er aktiv på 2-3 sider, så da bør mye være gjort. Får se om de i bedriften synes det er greit, eller om jeg må finne en annen løsning til dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå