Gå til innhold

Puddel vokter familiemedlem mot resten av familien


Anbefalte innlegg

Hei

 

Vår familie gikk til innkjøp av en Kongepuddel for 3 år siden og vi er svært så fornøyde. Dessverre har hunden i det siste begynt å oppføre seg merkelig! Den er en skikkelig mammadalt og blir spinnvill (glad) hvis hun lager "lyder" eller gjør noe unormalt. Greia er at hunden har begynt å knurre til resten av familien hvis den ligger ved mamma, eller hopper opp på henne og lignende hvis vi rører ved henne foran han. Dette og flere småting begynner å skje med mindre og mindre mellomrom.. Den har også begynt å knurre å bli veldig skeptisk på andre mennesker.. Likevel hvis mamma er bortreist i ei uke er hunden snill som et lam mens hun er borte, og begynner igjen når hun kommer tilbake.. Hva skal man gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da hadde jeg bett "mamma" om å total ignorere hunden. Ikke la den ligge inntil/kose osv. Heller ikke gi den mat/godbiter.

 

Tanken min er å forsøke å skape et distanse mellom mamma og hunden. Så i denne perioden er alle andre extra snille og gir kos/godbiter osv.

 

Problemet er at noe som dette vil ta veldig LANG tid.

 

 

Rask løysningen er å få en proff hund trener bort som er spesialist i attferd.

 

Eventuelt gå til elektrisk halsbånd og gi hunden et "ZAP" når den knurrer til famlie medlemer. Jeg vet at mangen hater bruken av disse, men fordelen er at hunden ikke forbinder sjokket med deg, med andre ord det er ikke du som utfører rettelsen.

Sannheten er at dette er en situasjon som kan utvikkle seg til at hunden mulig skader en famlie medlem. Så litt sjokk er ikke gale med tanke på hva som kan skje.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Nå trodde jeg ikke at mannen i gata kunne ta i bruk elektriske halsbånd og samtidig holde seg på riktig side av loven.

 

Jeg ville heller aldri anbefalt noen å bruke den slags straffemetoder. For øvrig virker det ikke som om hunden respekterer de andre.

 

Det betyr ikke at man skal være brutal mot hunden og på den måten vise sin dominans, men man må oppføre seg som en uredd, bestemt og konsekvent leder.

 

Hun som blir passet på må ikke finne på å dulle med hunden for å "roe han ned" når han er slik, det vil bare forsterke atferden.

Endret av Lekr
Lenke til kommentar

Elektrisk halsbånd er med god grunn forbudt å bruke annet enn i spesielle tilfeller i Norge.

 

Overdreven vokting er som regel ett tegn på usikkerhet, og å zappe hunden vil evt bare forsterke frykt og usikkerhet. Moren din gjør tydeligvis ett eller annet som forsterker usikkerheten hos hunden, så dere bør prøve å finne ut hva dette er. Ofte kan det være at man duller for mye med hunden, snakker med lys stemme og trøster den når den er usikker osv. Moren din bør jobbe med å fremstå som trygg og rolig rundt hunden.

 

Det virker også som om hunden er for knyttet til henne, i forhold til resten av husstanden. Så det er viktig at dere andre også bruker kvalitetstid med den, lufter den, mater den og driver mental trening. Feks godbitsøk, hvor dere gjemmer noen godbiter i stua eller hagen, og får hunden til å bruke nesa for å finne dem. Dette er veldig god trening for hunden, og krever minimalt med innsats fra oss mennesker.

 

Hvis dere ikke greier å finne ut hva som trigger denne adferden fra hunden anbefaler jeg at dere snakker med en profesjonell adferdstrener for hund, siden det er vanskelig å diagnosere sånt nærmere via nett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På meg kan det virke som om bikkja "eier" moren din. Dette ser du fort hvis bikkja nærmest kravler over henne, prøver å holde seg i høyden sammen med henne eller andre mennesker eller behandler henne som en "gjenstand" ved å markere seg på/ved henne (knurre/bjeffe/dytte hendene hennes til sin fordel (for kos f.eks) osv).

Moren din kan prøve å ignorere bikkja helt, og ikke "belønne" ved å gjøre morsomme ting på feil tidspunkter. Klassisk eksempel er at man aldri gir bikkja oppmerksomhet før den gjør noe galt = forsterkning. Tross alt er en reaksjon, selv om den er negativ, bedre enn ingen reaksjon..

Sett bikkja ned på gulvet oftere og REAGER med det samme bikkja gjør noe feil. Det beste er selvfølgelig at moren din lærer hunden at det den gjør er galt med det samme den gjør det. Lykke til

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Må bare si at jeg føler med deg, vi hadde det på samme måte med ene hunden vår for en noen år siden (har ikke hund nå lengre). Vi kom vel aldri til en løsning, husker ikke om det var like ekstremt de siste årene vi hadde henne, men spesiellt de første årene vi hadde henne så oppførte hun seg sånn. Om mamma la seg på sofaen for å hvile eller noe så kom hun og la seg ved siden av/oppå med en gang. Og om jeg var borti eller prata til moren min da så klikka hun og knurra, prøvde å bite, osv. Eller om mamma la seg på soverommet isteden, så voktet hun utenfor døra og ble stående å snuse/snufse på døra, som om det var et stort savn med en gang.

Utenom det så var hun glad i oss andre og respekterte oss også. Klarer fortsatt ikke helt se sammenhengen på hva mamma gjorde som ikke vi gjorde/omvendt. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...