Gå til innhold

O store dataguruer.....


Anbefalte innlegg

Driver å skal handle inn et nytt moderskip. Har tenkt å bruke maks 25 store, og vil ha noe som varer en stund. Har følgende oppsett under vurdering, men trenger noen ekspertkommentarer :)

 

CPU: Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800

Socket PGA478, 512kB "Northwood"

 

HK: Abit IC7-G Hovedkort S478/800mhz, SATA

 

RAM: 1 Gb, GeIL PC3200 ULD 1024MB/2x512MB

 

HD: 2 stk i RAID, Maxtor 120GB DiamondMAX Plus9-FDB S-ATA

7200RPM, 9ms, 8MB cache

 

Skjermkort: Hercules 3D Prophet 9800PRO 128MB

 8X AGP, TV-Out/DVI,Retail

 

DVD: Nec ND-1300 +/- RW

 

Kabinett: Antec 1000AMG /m vindu

 

Strømforsyning: Antec strømforsyning, 350W, ATX12V/P4

 

Lydkort: SoundBlaster Audigy 2

 

Canon i850 blekkskriver

 

Skjerm: Samsung 17" LCD

Syncmaster 171S, 1280x1024, TCO99, Pivot, Sølv

 

 

Så det jeg lurer litt på:

 

CPU: Denne er jeg ganske bestemt på, virker som den mest økonomiske løsningen i forhold til 3 ghz, og Intel virker greitt nå før AMD lanserer nye serien

 

HK: Abit er vel å foretrekke foran ASUS?

 

RAM: Lurer litt på dette.... har valgt et kompremiss mellom Corsair, og "billig merker" som Apacer og Twinmos.....tror jeg.... :smile:

Kommentarer mottas..... Syns 2x512 corsair blir hakket for dyrt

 

HD: Er Maxtor grei? hva med Seagate, har den mindre støy? WD sin 120Gb S-ATA er vel ikke på lager med det første.

 

Skjermkort: Litt i tvil her.... er ingen utpreget 3D gamer selv om det blir litt MOAH og Quake av og til. Så jeg lurer på om jeg greier meg med 9700. Hadde vel klart meg med Sapphire Radeon 9700 Atlantis PRO The Ultimate Edition, dette hadde jo vært en støysvak løsning også, men har lyst å ha noe som varer en stund.

Har i grunn lyst på AIW med alle tv mulighetene, men det er vel ikke like bra om man ser bort fra tilkoblingsmuligheter. Tvil her altså, er jo litt drøyt med over 4 store for et skjermkort.

Når det kommer til 9800: Hercules ,sapphire, eller noe annet?

 

DVD: regner med denne er grei, hakket mer økonomisk en sony.

 

Kabinett: Dette skal nok være ok, vurderer skyhawk, men har ikke lyst på diskettstasjon, heh.

 

Strømforsyning: Det holder vel med 350 W, eller kan dere anbefale noe støysvakt over 400W?

 

Skjerm: Er litt i tvil her også.... hvor dårlige er i grunn LCD når det kommer til skjermoppdatering, er dette fortsatt et problem? lurer alternativt på Hyundai Q910S CRT, dette er en 19" i et 17" kabinett, og her er to høvdinger å spare. Hva sier dere.....? :-?

 

Har i grunn ingen overklokkingsambisjoner, så den faktoren kan sees bort fra.

Alle kommentarer mottas med stor takknemlighet :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke tenker å overklokke, gir AMD mer for pengene. Oppsettet som står under er, etter min mening, noe av det beste som er å oppdrive hvis man er opptatt av støy og ytelse. Hvis det er RAID du er ute etter, finnes det gode separate kontrollere som gir deg økonomiske fordeler. Å kjøpe et lydkort separat er vel heller ikke nødvendig, ettersom de fleste nye hovedkort er utstyrt med meget gode lydchip'er.

Jeg har ikke satt opp skriver i oppsettet, da den du tenkte på finnes i de fleste lokale sjapper som selger endel elektronikk. Frakt varierer også.

 

Dette oppsettet vil holde i lang tid fremover, jeg for min del tror at FX5900Ultra er mer fornuftig i lengden, men det tar litt tid før det treffer hyllene til en fornuftig pris. Skjønt, det finnes allerede i handelen, men til kunstig høy pris. Håper du fikk noen ideer.

 

Microplex:

Lian Li PC6070A - 1995,-

Enermax strømforsyning, 350W, Whisper Series - 870,-

MIST CPU-kjøler, "Silent Twin" - 395,-

 

Komplett:

AMD Athlon XP2800+ - 1495,-

NEC DVD-brenner ND-1300 - 2179,-

Seagate Barracude 120GB, 8MB - 2320,-

ABIT NF7 V2.0 - 836,-

Corsair TwinX1024-2700LL 1024MB - 2543,-

Sapphire Radeon 9800Pro 256MB DDR2 - 5091,-

Samsung 19" LCD Syncmaster 191T - 6911,-

 

SUM: 24635,-

Lenke til kommentar

Takk for tipsene... skal ta de med i betraktningen.

 

Tenker liksom P4 siden Intel er på hugget med 800 mhz fsb og 875 hovedkortene.

Har i grunn lyst på skikkelig HK med Gigabit Lan, firewire og innebygget RAID.

 

Er litt skeptisk til innebygde lydkort, holder de mål sammenlignet med Audigy'en da?

Lenke til kommentar

Bare en ting om skjermen:

 

Det er ikke DVI på skjermendu har satt opp, og det må du da ha...(Eller?) Jeg kjøpte Samsung. 172T (den derre best-i-test skjermen) og er kjempefornøyd. Den har ikke usb-hub, og det er det eneste negative jeg kan si om den.

 

 

Svirr

Lenke til kommentar

Det integrerte lydkortet er helt greit det. Ingen grunn til å kjøpe noe annet. Vil anbefale å kjøpe Twinmos minne m/winbond. Min erfaring er at dette ikke er dårligere enn Geil, du betaler bare en masse kroner for kjøleribbe og fancy innpakning. Ellers ser oppsettet bra ut. Men jeg vil ikke anbefale å kjøre diskene i Raid, med mindre du har gode backup rutiner.

Lenke til kommentar

Hmm.. skulle hatt DVI når man først kjøper LCD ja. Men hadde ikke tenkt å bruke for mye penger på det. Ellers er det ingen problemer lenger med skjermoppdateringen på LCD?

Er jo økonomisk med Hyundai CRT'en da, siden den ikke er verdens største heller.

 

Greitt nok at man risikerer å miste alt når man kjører RAID, men man må vel stole såpass på systemet. Er ikke hastighetsfordelene med to S-ATA i RAID store nok? eller skal jeg satse på en Raptor som OS disk med en 200 GB S-ATA til lagring.....

 

Får vel satse på de integrerte lydkortet da, siden dere får god for det.

 

TwinMos med Winbond er tingen altså... er vel ikke vits i å betale ekstra for utseende nei. :smile:

 

350 W PSU holder vel til dette oppsettet?

 

Noen som tror 9800 Pro vil falle i pris snart?

Lenke til kommentar

Greitt nok at man risikerer å miste alt når man kjører RAID, men man må vel stole såpass på systemet. Er ikke hastighetsfordelene med to S-ATA i RAID store nok? eller skal jeg satse på en Raptor som OS disk med en 200 GB S-ATA til lagring.....

Ville satset på raptor som os og en feks 180gb disk som lagring.

Får vel satse på de integrerte lydkortet da, siden dere får god for det.

Ville spanndert de 5-600kr ekstra for ett audigy2 lydkort, er bedre lydkvalitet.

TwinMos med Winbond er tingen altså... er vel ikke vits i å betale ekstra for utseende nei. :smile: ?

Nei det er det ikke :lol:

350 W PSU holder vel til dette oppsettet?

Jada det er bra nok det.

Noen som tror 9800 Pro vil falle i pris snart?

Ja det vil det alltid

gjøre, men nå det skjer vet vel ingen.

Lenke til kommentar
Meget bra oppsett.. mjøp seagate HD hvis du er opptatt av støy..
:yes: pluss at det er mindre søketid i ms (0,5ms)

 

Du vil klare deg med et 9700 ult. ed. kort i minst et år (da tenker jeg uten å bekymre deg for at ytelsen vil lekke på stadig mer krevende spill (HL2 & Doom og sånt...)

 

Lykke til med PCen! Ser hele p*rn* ut :woot:

Lenke til kommentar

Enermax strømforsyning' date=' 350W, Whisper Series - 870,-

quote']

 

Heller Fortron/Source strømforsyning à 350w (yter etter tester opp til 400w) for kr. 650 + frakt fra microplex.no kanskje?

Bare det at jeg har sett litt klager ang. Enermax her på forumet.

Lenke til kommentar
Driver å skal handle inn et nytt moderskip. Har tenkt å bruke maks 25 store, og vil ha noe som varer en stund. Har følgende oppsett under vurdering, men trenger noen ekspertkommentarer :)

 

CPU: Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800

Socket PGA478, 512kB "Northwood"

 

HK: Abit IC7-G Hovedkort S478/800mhz, SATA

 

RAM: 1 Gb, GeIL PC3200 ULD 1024MB/2x512MB

 

HD: 2 stk i RAID, Maxtor 120GB DiamondMAX Plus9-FDB S-ATA

7200RPM, 9ms, 8MB cache

 

Skjermkort: Hercules 3D Prophet 9800PRO 128MB

 8X AGP, TV-Out/DVI,Retail

 

DVD: Nec ND-1300 +/- RW

 

Kabinett: Antec 1000AMG /m vindu

 

Strømforsyning: Antec strømforsyning, 350W, ATX12V/P4

 

Lydkort: SoundBlaster Audigy 2

 

Canon i850 blekkskriver

 

Skjerm: Samsung 17" LCD

Syncmaster 171S, 1280x1024, TCO99, Pivot, Sølv

 

 

Så det jeg lurer litt på:

 

CPU: Denne er jeg ganske bestemt på, virker som den mest økonomiske løsningen i forhold til 3 ghz, og Intel virker greitt nå før AMD lanserer nye serien

 

HK: Abit er vel å foretrekke foran ASUS?

 

RAM: Lurer litt på dette.... har valgt et kompremiss mellom Corsair, og "billig merker" som Apacer og Twinmos.....tror jeg.... :smile:

Kommentarer mottas..... Syns 2x512 corsair blir hakket for dyrt

 

HD: Er Maxtor grei? hva med Seagate, har den mindre støy? WD sin 120Gb S-ATA er vel ikke på lager med det første.

 

Skjermkort: Litt i tvil her.... er ingen utpreget 3D gamer selv om det blir litt MOAH og Quake av og til. Så jeg lurer på om jeg greier meg med 9700. Hadde vel klart meg med Sapphire Radeon 9700 Atlantis PRO The Ultimate Edition, dette hadde jo vært en støysvak løsning også, men har lyst å ha noe som varer en stund.

Har i grunn lyst på AIW med alle tv mulighetene, men det er vel ikke like bra om man ser bort fra tilkoblingsmuligheter. Tvil her altså, er jo litt drøyt med over 4 store for et skjermkort.

Når det kommer til 9800: Hercules ,sapphire, eller noe annet?

 

DVD: regner med denne er grei, hakket mer økonomisk en sony.

 

Kabinett: Dette skal nok være ok, vurderer skyhawk, men har ikke lyst på diskettstasjon, heh.

 

Strømforsyning: Det holder vel med 350 W, eller kan dere anbefale noe støysvakt over 400W?

 

Skjerm: Er litt i tvil her også.... hvor dårlige er i grunn LCD når det kommer til skjermoppdatering, er dette fortsatt et problem? lurer alternativt på Hyundai Q910S CRT, dette er en 19" i et 17" kabinett, og her er to høvdinger å spare. Hva sier dere.....? :-?

 

Har i grunn ingen overklokkingsambisjoner, så den faktoren kan sees bort fra.

Alle kommentarer mottas med stor takknemlighet :D

 

Jeg sier bare...Løp og kjøp! :) Virker som er bra oppsett det der :yes:

Lenke til kommentar

hvis du vil ha noe som varer,

 

12k i dag til pc

 

12k til pc neste år :)

 

syns for min del at 25k for en pc er alt alt alt alt alt alt alt for mye.

Hvis du er millionær og oslo soss så er det jo greit, men seff

hvis du skal bruke den til diverse rendring kompimering eller

kanskje at du trenger den til matte utregninger å liker ikke å stå i

regne kø, så......

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har vært på ferie, så jeg utsatte innkjøpet noen uker... ser dere har kommet med en del gode ideer her, så da prøver jeg meg med det ultimate :yes: oppsettet, med priser:

 

 

CPU: Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800

Socket PGA478, 512kB "Northwood"

PRIS: MPX: 2594,-

 

HK: Abit IC7-G Hovedkort S478/800mhz, SATA

PRIS: MPX: 1750,-

 

RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs

PRIS: Pcutstyr.no: 1811,-

 

HD: 1stk Western Digital 36.7GB Raptor S-ATA

10.000RPM, 5.2ms, 8MB cache, 150Mbps

PRIS: MPX: 1355,-

1 stk Seagate 160GB Barracuda 7200.7 Harddisk

7200RPM, 8.5ms, 8MB cache, Serial ATA150

PRIS: Komplett: 1649,-

 

Skjermkort: Sapphire Radeon 9800 Atlantis 128MB DDR

- AGP, ATI 9800PRO, DVI-I, TV-Out, Retail

PRIS: Komplett: 3495,-

 

DVD: Nec ND-1300 +/- RW

PRIS: Komplett: 1890,-

 

Kabinett: ATPV1000AMG:

Antec Miditower m/vindu, Metallic Grey

PRIS: Microplex: 795,-

 

Strømforsyning: FSP35060PN:

Fortron/Source strømforsyning, 350W, ATX

- med 12 cm. vifte

PRIS: Microplex: 645,-

 

Lydkort: Creative Soundblaster Audigy 2

- PCI Lydkort m/1394,THX, DD EX6.1, Bulk

PRIS: Komplett: 773,-

 

Mus/Tast: Logitech Cordless Desktop MX - Trådløs tastatur/optisk oppladbar mus

PRIS: MPX: 992,-

 

Canon i850 blekkskriver

PRIS: MPX: 1457,-

 

Skjerm: Samsung 17" LCD, Syncmaster 172T - 1280x1024, TCO99, Sølv PCWorld best i test

PRIS: MPX: 5490,-

 

Dette havner da totalt på 24696,- Så må jeg vel ha CF-leser, Bluetooth og IR også... så det blir vel litt til.

 

Ser dere nå noen logiske glipper eller mindre forandringer som bør gjøres?

 

Når jeg har sett etter minne står det aldri noe om winbond på dual packen til twinmos, finner winbond bare på enkle 512 brikker... Bør jeg ta dual pack likevel, eller er det winbond på den også, eller bør jeg ta 2 enkle med winbond eller?! eller... neida, jeg er ikke forvirret :-? Bare litt.... :oops:

 

komplett og mpx har forøvrig noen snodige prisforskjeller på harddisker.... Maxtor 160 Gb koster 2183 på komplett og 2542 på mpx... men seagate 160 Gb koster derimot 1997 på komplett og 1649 på mpx.... Nesten en høvding i forskjell mellom seagate på mpx med andre ord, så da går jeg nok for seagate siden den er støysvak også. Eller er det noen som har et innspill.... ?!

 

 

PÅ forhånd takk for alle ekspertråd jeg vet vil komme..... :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...