Gå til innhold

Spilldesigner - Jobbmuligheter?

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg lurer på noe. Jeg går 2vgs, så burde kanskje begynne å tenke litt.

Jeg har alltid hatt lyst til å bli spilldesigner, om det så er 3D, leveldesign osv.

Jeg har minimalt lyst til å jobbe utenlands, er det noen som vet hva som er av dette i Norge? Eneste jeg vet om er Funcom, og om ikke de trenger folk, MÅ man da jobbe utenlands ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere spillselskaper i Norge, men svært få av de lager typiske triple a-games.

Det krever veldig mye jobb fra deg for å bli spilldesigner. Ingen blir ansatt uten tidligere erfaring, noe du kun kan få gjennom andre relaterte jobber eller mod/indie-arbeid. Uansett hva du skal gjøre så anbefaler jeg deg å finne en editor som UDK, G.E.C.K/CS eller Source til å lage levels. Hvis du ønsker å fokusere på spilldesign alene burde du vurdere å ta opp et programmeringsspråk så du kan utvikle egne konsepter og melde deg på div. workshops og konkurranser. Her kan du se et eksempel på et spilldesign-portfolio (noe du ha). Det eksempelet har litt for lite innhold, her kan du se et annet.

Ellers er det blitt veldig enkelt å starte opp for deg selv. Kjenner du et par som kan programmering og 2d/3d art så er det ikke mye som skal til for å publisere et spill på appstore eller lignende. Uansett hva du måtte velge så burde du starte å lære allerede nå.

Du burde forresten regne med at du må til utlandet før eller siden dersom du velger denne bransjen.

Endret av cs_
Lenke til kommentar

Det er flere spillselskaper i Norge, men svært få av de lager typiske triple a-games.

Det krever veldig mye jobb fra deg for å bli spilldesigner. Ingen blir ansatt uten tidligere erfaring, noe du kun kan få gjennom andre relaterte jobber eller mod/indie-arbeid. Uansett hva du skal gjøre så anbefaler jeg deg å finne en editor som UDK, G.E.C.K/CS eller Source til å lage levels. Hvis du ønsker å fokusere på spilldesign alene burde du vurdere å ta opp et programmeringsspråk så du kan utvikle egne konsepter og melde deg på div. workshops og konkurranser. Her kan du se et eksempel på et spilldesign-portfolio (noe du ha). Det eksempelet har litt for lite innhold, her kan du se et annet.

Ellers er det blitt veldig enkelt å starte opp for deg selv. Kjenner du et par som kan programmering og 2d/3d art så er det ikke mye som skal til for å publisere et spill på appstore eller lignende. Uansett hva du måtte velge så burde du starte å lære allerede nå.

Du burde forresten regne med at du må til utlandet før eller siden dersom du velger denne bransjen.

Takk for tips. Har selv et ønske om å bli spilldesigner og går nå studiespesialiserende med realfag. Tenkte meg inn på datateknikk ved NTNU etterpå, med deres spillstudium. Noen som har erfaringer med det? Tenkte å studere videre i utlandet etterpå, ved et universitet som er spesialisert, om jeg ikke har ombestemt meg da og fått en vanlig ingeniørjobb her hjemme =P

Lenke til kommentar

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og er derfor slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne punkt 1 i retningslinjene.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...