Gå til innhold

Automatisk roBOT på webside?


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg regner med at dette tilhører i emnet, PHP.

 

Jeg vil da ha en slags "robot", som du skal stille spørsmål til. Alle svarene samt, "stikkord" er lagt inn i mysql, els. Og da svarer den automatisk.

 

Skjønner dere hva jeg mener?

 

F.eks, dere har en textbox, også klikker du på "send", så kommer du til en ny side, og da svarer roboten automatisk.

 

Går dette an, isåfall, hvordan?

Endret av Webhjelp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

F.eks, jeg stiller min "robot" et spørsmål inn i en tekstboks, jeg sier "hei". Da skal den f.eks svare "Hei, og velkommen til minside".

 

Jeg sier "Hjelp"

Roboten sier "Hva kan jeg hjelpe deg med?"

 

Også videre, slik at jeg kan legge inn stikkord, og svar-setninger i phpmyadmin.

 

Skjønte du nå?

Lenke til kommentar

Det enkleste er nok å ha bare en tabell (id, spm, svar) som du fyller inn med bla "Hjelp", "Hva kan jeg hjelpe deg med?" og flere.

Så bruker du php til å vise svaret på spørsmålet som ble skrevet inn med en spørring.

SELECT svar FROM tabell WHERE svar = '$_POST["svar"]';

Du kan etterhvert vurdere om det er mest hensiktsmessig å ha to tabeller, en for spørsmål og en for svar.

Lenke til kommentar

Nei, det er UTROLIG mye som må til for å få et slik fungerende script. Gi det opp, om du ikke har utrolig mye tid, og virkelig gidder kaste tiden bort på noen som egentlig er umulig å oppnå med PHP.

 

Alle skriver spørrende setninger forskjellig, og noen glemmer komma, O.L..

Derfor må en bygge opp spørsmålet ut i fra det lagrede spørsmålet, hvor den på et eller annet merkelig vis skal SAMMENLIGNE det postet spm. med et eksisterende spm.. Og dette er små brøkdeler av vansklighetsgraden..

 

Slik som google sammenligner er bra! og viser at det er mulig, på en grei måte.. Skriv "ostekakkke" Da svarer google: Mente du: ostekake?.. Et ligende system må til for at den skal bare klare å besvare de simpleste spørsmål.

 

Jeg har gitt meg bare ved tanken.

Lenke til kommentar

Ok, greit. Jeg skal ikke ha sann "glemt komma" også videre, men kun, visst noen skriver "hei", og bare kun det, skal den svare "Heisann, noe jeg kan hjelpe deg med?". Visst noen skriver "halla", og andre ord som ikke er lagt inn manuelt, skal den skrive "Beklager, men det vet jeg ikke hva betyr", eller noe slikt. Helt basic, altså.

Lenke til kommentar

Lagde noe helt simpelt, uten database og kun viser ett og ett spørsmål/svar. Gir deg en liten pekepinn kanskje på hvordan det kan gjøres.

 

Skriver du hei, svarer han med Hei på deg!. Skriver du skjer? svarer han med Ingenting! Der? :)

 

 

<?php

if(isset($_POST['sp'])) {

	$h = $_POST['hh'];

	echo 'Deg: ' . $h;
	echo '<br>';

	(strtolower($h) == 'hei') ? $v = 'Hei på deg!' : '';
	(strtolower($h) == 'skjer?') ? $v = 'Ingenting! Der? ' : '';

	echo 'Robot: ' . $v;

}

?>

<hr>

<form action="" method="post">
Si: <input type="text" name="hh"> <input type="submit" type="submit" name="sp">
</form>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...