Ratleto Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Har fått i oppdrag å sette opp en filserver for en liten bedrift. De er vel rundt 20 ansatte, men det er ikke mer enn 10-12 maskiner på bruket - som ikke engang brukes hele tiden. I tillegg skal noen av de ansatte ha mulighet for å logge inn hjemmefra etter arbeidstid. Jeg har lagt frem alternativet med nettbasert lagring, men dette var ikke ønskelig. Serveren skal stå i lokalene til bedriften. Min erfaring med servere er noe begrenset (har hjemme 1 router (med ClarkConnect) og 2 servere med Ubuntu LTS desktop-utgave som jeg bruker som server, den ene av dem med "ordentlig" server-HW), men dette er bedriften klar over, og jeg skal få bruke tiden jeg trenger. Jeg har sett at HP har noen servere helt ned i under 4000,- NOK. Ikke det at jeg liker HP (/Compaq) pga deres trang til å lage sine egne standarder på alt mulig, men jeg har ikke funnet noen andre i den prisklassen etter å ha kikket kjapt rundt omkring på nett. Jeg har lest litt poster her i bedrifts-delen, og ser at noen anbefaler ordentlige servere med avtaler med f.eks. HP og sånn, for å få evt. nye deler kjapt, status på HW fra serveren osv. Men betyr ikke dette at man må kjøpe passende server-OS også for å få disse status-funksjonene? Eller vises det på display på maskinen e.l.? Serveren jeg har er ikke alfor avansert tror jeg (brukt sak jeg fikk tak i). Hvor bra HW trenger man for en ren filserver for antall ansatte som beskrevet over? Det er vel bare snakk om dokumenter og bilder (som bare er viktige i ett år), så lagringskapasitet som trengs pr idag er vel ikke 200 GB engang. Har tenkt å kjøre RAID 1, men vil også anbefale dem å få lagret dataene et annet sted utenfor bygget de holder til i. Andre tips? Lenke til kommentar
avo Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Liten billig server fra HP, IBM eller Dell fungerer sikkret utmerket, men slik du beskrevier utfordringen er kanskje en NAS boks like greit? Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Her tror jeg ville satt opp noe på egenhånd, altså ikke noe avtale med noe store bedrifter. Kjøp deg Kabinett med plass til 5 disker(kan anbefale Fractal Design Define R2 (ny modell nå: R3) PSU - Corsair 450VX 450W Hovedkort (intel for 1156) med integrert grafikk og intel nettverkskort 2-4gb minne dvd/blu-ray rom 1 disk til os (alternativt 1 disk til for speiling) 2 disker til filserver delen(speiling) 1 ekstern disk som dere tar daglige backup ut på. Så er det vel bare å sette den opp med Ubuntu og legge til brukere. HVordan dem skal få tak i filene hjemmefra, det vet jeg ikke, men sikkert mange muligheter Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 27. august 2010 Forfatter Del Skrevet 27. august 2010 Liten billig server fra HP, IBM eller Dell fungerer sikkret utmerket, men slik du beskrevier utfordringen er kanskje en NAS boks like greit? Ok. Takk for tips. Jo, NAS har jeg også vurdert, men har slike bra nok brukerstyring? Trenger å kunne velge at noen skal ha tilgang til noe, andre til litt mer, og sjefen til alt. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 27. august 2010 Forfatter Del Skrevet 27. august 2010 Her tror jeg ville satt opp noe på egenhånd, altså ikke noe avtale med noe store bedrifter. Kjøp deg Kabinett med plass til 5 disker(kan anbefale Fractal Design Define R2 (ny modell nå: R3) PSU - Corsair 450VX 450W Hovedkort (intel for 1156) med integrert grafikk og intel nettverkskort 2-4gb minne dvd/blu-ray rom 1 disk til os (alternativt 1 disk til for speiling) 2 disker til filserver delen(speiling) 1 ekstern disk som dere tar daglige backup ut på. Så er det vel bare å sette den opp med Ubuntu og legge til brukere. HVordan dem skal få tak i filene hjemmefra, det vet jeg ikke, men sikkert mange muligheter Du tenker bare på vanlige desktop-deler, eller? Har vurdert det også, men man bør vel ha noe som har litt mer garanti for å takle å stå på døgnet rundt, hele året. Men ja, jeg har tenkt på å bygge selv også, siden det er like ved der jeg bor, og kan fikse eventuelle problemer på kveldstid når folk ikke er på jobb. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Dere har ikke vurdert å sette bort serveren til et eksternt firma og bare ha en router/switch selv? Dette er en løsning som jeg har sett fungere veldig bra i mange tilfeller. Faste kostnader og løpende backup samt høy oppetid og sikkerhet. 1 Lenke til kommentar
weebl Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 som nevnt lengre oppe, bare kjøp inn desktop hardware, installer ubuntu. ville kanskje kjøpt ei kasse med mindre fokus på design og mere fokus på kjøling. sleng på en større kjøler på cpu og gode vifter i kabinettet og på cpu, da kan du enten gå for en stille maskin med grei kjøling eller en iskald maskin som bråker. bruk støvfilter ved alle luftinntak så slipper du å tenke så mye på støvfjerning og slikt Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 27. august 2010 Forfatter Del Skrevet 27. august 2010 Dere har ikke vurdert å sette bort serveren til et eksternt firma og bare ha en router/switch selv? Dette er en løsning som jeg har sett fungere veldig bra i mange tilfeller. Faste kostnader og løpende backup samt høy oppetid og sikkerhet. Joda. Jeg skrev i førsteposten at jeg har lagt frem denne muligheten også for dem. Men de ønsker heller å ha en server i lokalene. som nevnt lengre oppe, bare kjøp inn desktop hardware, installer ubuntu. ville kanskje kjøpt ei kasse med mindre fokus på design og mere fokus på kjøling. sleng på en større kjøler på cpu og gode vifter i kabinettet og på cpu, da kan du enten gå for en stille maskin med grei kjøling eller en iskald maskin som bråker. bruk støvfilter ved alle luftinntak så slipper du å tenke så mye på støvfjerning og slikt Hm. Skal tenke over det. Er litt redd for at standard-HW ikke helt holder mål. Takk for smart tips ang støvfilter, forresten. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Det er veldig bra støv-filter i dem kabinettene jeg har linket til. Google dem så ser du at folk er veldig fornøyde med dem. Jeg vet ikke om du har tatt på deg denne jobben bare for å få det gjort, eller for å lære litt og. Jeg hadde likt å gjort det for å lære og det virker jo som du har fått litt frie tøyler til tidsbruk? Ang vanlig hardware så er det ikke noe problemer. Velg et intel hovedkort så pleier det å være litt robust, med kvalitets komponenter(som intel nettverkoskort). Lenke til kommentar
avo Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Hjemmemekka maskin til slikt bruk er bare tull. Det er mulig du kan klare å få noen få prosent bedre ytelse enn ved å kjøpe en ferdig server fra en av de store, men når plutselig HK, PSU eller noen annet kneler etter et par år er det ikke gøy med en hjemmemekka maskin. Du får neppe tak i likt HK på timen, og nedetiden du får mens du venter på å få reddet ut det som ligger på serveren koster mye. Finnes jo ferdige maskiner fra annerkjente produsenter til latterlige priser: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593224&view=detailed#ProductTabs HP er normalt dønn solide på servere, og jeg kan ikke tenke meg annet enn at en slik maskin er mer pålitelig enn et hjemmebygg, ved siden av at reservedeler er tilgjengelig raskt, og det finnes support om det trengs. Når det gjelder NAS har jeg ikke prøvd så mange proffvarianter, så hvilke muligheter du har der tørr jeg ikke si, men jeg tipper du kan sette opp en god løsning der også for en rimelig penge, sørg bare for en god plan på backup... Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 1. september 2010 Forfatter Del Skrevet 1. september 2010 Takk for rådene. Men dersom man skal ha kjapp tilgang til nye deler på disse serverene, så må man vel ha service/support-avtaler med produsenten? Eller får man tak i nye ting på ganske kort tid selv uten slike avtaler? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 1. september 2010 Forfatter Del Skrevet 1. september 2010 Ikke lett å bestemme seg for en liten bedrift. Nå vurderer de online backup igjen. Spesielt etter at jeg fortalte hvor mye penger det vil koste. Burde ikke Dropbox fungere bra egentlig? Da har man vel alle data på PCene på jobben, i tillegg til at alt er kopiert til Dropbox. Da har man tilgang til alle data selv om nettet går ned i flere dager, også synkes det bare når linja er oppe igjen. En annen ting som hadde vært fint, er at alle data mellom 2 stk personal-PCer alltid er synket, for idag bruker jeg SyncToy for å gjøre dette hver time (bilder og dokumenter osv). Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 (endret) Takk for rådene. Men dersom man skal ha kjapp tilgang til nye deler på disse serverene, så må man vel ha service/support-avtaler med produsenten? Eller får man tak i nye ting på ganske kort tid selv uten slike avtaler? HP f.eks. har standard 3 års garanti på sine proff modeller. Da er det vel neste arbeidsdag onsite. Du kan også få kjøpt opp til 5 år 24/7 4 timer, men sistnevnte koster mye. Kjøp en ML3xx server med en hardware raidkontroller og SAS disker. En ML1xx med software raid og sata disker er på høyde med en hjemmesnekra greie og er ikke å anbefale til driftsoppgaver. SATA disker er greit hjemme, men om 5-10 stk skal ha tilgang samtidig så vil systemet bli treigt. SAS og HW raid med minne gir en helt annen ytelse. Gå i tillegg for Windows Small Business Server som gir dem både fil/print, rettighetstyring, epost server, hjemmekontorløsnig og intranett. Om de kjøper med oem lisenser med serveren er ikke prisen ille heller. Du får også lastet ned en prøveversjon fra Microsoft Det kommer vel også en "windows 7" versjon av denne snart. 2008 som er i dag tilsvarer Vista platformen. Lykke til! Edit: Dropbox er jo greit til en offsite backup men jeg vil ikke anbefale å jobbe mot det på direkten. Om de er 10 stk og avskriver løsningen på 3 år vil du nok komme unna med under 200,- pr ansatt pr mnd for fil/print, mail og "full pakke" Ser du bor i Trondheim. Om de eller du ønsker å få priser på slikt så send meg gjerne en PM. Endret 7. september 2010 av tdipower Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 7. september 2010 Forfatter Del Skrevet 7. september 2010 Takk for tips og råd. Det blir nok dyrere med egen server enn de så for seg, og jeg tror Dropbox vil fungere fint. Ja, det er 10-12 maskiner i bedriften, men de brukes sjelden samtidig av mer enn 2-4, og 2 av maskinene som brukes, er de som har filene lokalt. De fleste maskinene er tilkoblet trådløst, og da begrenser det seg selv hvor fort ting kan gå med tilgang til filene. Dropbox fungerer jo slik at filene man legger i Dropbox-folderen på sin egen maskin, synkroniseres til Dropbox. De ligger ikke kun på serverene til Dropbox. Noe som jeg altså tror passer helt utmerket. Spørsmålet mitt er løst, i alle fall foreløpig. Dersom det viser seg at de vil ha egen server, så tar jeg opp det i tråden her igjen. Takk for alle svar. Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Tenker du da å ha samme konto på alle maskinene? og kjøpe en 50GB plass f.eks.? Det vil sikkert fungere. Men bare 2 ord om det. Jeg bruker selv dropbox, også i "offline" modus. Men jeg har opplevd å miste filer mellom maskiner som har vært avslått og en som var påslått. Etter en sync var noen filer borte.. Den lagrer heller ikke word og excel filer før du har lukket programmet. Om du går får en slik løsning ville jeg sett på muligheten til å ta daglig backup av filene til en eksterndisk, og da med flere dager så de kan gå tilbake om det feiler eller noe forsvinner. Tror det er et program som heter Timeline jeg har brukt. Nesten som Apples Timemachine. Det kan kanskje fungere greit i en slik løsning. Lykke til! Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 Jeg tenkte på 2 kontoer - 1 til de ansatte og fellesdokumentene og bildene de har (100GB), og 1 til daglig leder som har dokumenter som ingen andre skal ha tilgang til (50GB). Regner med at det vil fungere ja. Daglig leder kom over en server-tjeneste fra et firma de allerede har andre tjenester fra. Virtuelle maskiner, men jeg ser ikke helt for meg at det er det de trenger. Hm. Synkes ikke Word og Excel-filer selv om du lagrer de underveis heller? Da bør jeg kanskje tenke på enda et backup-system, som du nevner. Det er nok plass til å bruke de forskjellige maskinene som backup for hverandre (de ansattes, og daglig leders), så jeg tror jeg prøver det i første omgang. De vil ha et system der de slipper å tenke på backup selv, så alt må automatiseres, også må det være god plass til ting. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Det er en liten nøtt det der... Skal de ha sin egen filserver (virtuell eller fysisk) der brukerne har rettigheter (så de ikke kan slette hverandres filer) og tilgang hjemmefra (VPN løsning? Sikkerhet?) så drar det på seg ikke bare serveren men også en god del administrasjon (server administrasjon, bruker administrasjon, backup administrasjon, daglig drift ved evt problem... etc) Brukes i tillegg filene/dokumentene i forretnings-sammenheng kan det være at det er lovpålagte krav om arkivering som også må tilgodesees. Small Business Server 2008 R2 kan være noe å se på... http://www.microsoft.com/sbs/en/us/beta.aspx ... ellers finnes det vel etterhvert endel "cloud"-løsninger som gir brukerne sin egen mobile desktop pluss evt felles lagring/sharepoint/intranett. Anbefaler å bestemme løsning først... hardware og slikt gir seg selv når løsning er valgt. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 Bedriften har ombestemt seg, og vil ha server. Filene det er snakk om, er kun til intern bruk. Ang brukere, så er det kun 2 "grupper". Daglig leder har de viktigste filene, og disse skal kun daglig leder ha tilgang til. Resten av filene skal alle ansatte ha tilgang til (og daglig leder), men bare en gruppe av disse igjen skal ha tilgang hjemmefra (underledere). De sist omtalte tenkte jeg å gi hver sin bruker, men som en del av en felles gruppe. Ang HW så er jeg veldig usikker ift ferdig server eller hjemmebygget. Jeg må nok inn i bildet samme hva løsningen blir dersom det skulle oppstå HW-problemer. Har de billigste serverene til HP funksjoner for varsel av HW-problemer? Ellers så ser jeg for meg en liten UPS, og bruk av f.eks. Crashplan til backup online for en billig penge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå