ATWindsor Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Jeg ser aerlig talt noen vits med 3d tver nar de er sa sma. Har testet flere og hvis du ikke skal ha en 60" pa 3m avstand sa kan man heller kjope et vanlig tv. Hjemme har jeg 3 tver, 55" led tver fra samsung (ikke 3D), og som vanlig 2d tver er de gode, men med 3D ma man ha et mye storre "lerret" for a fa noe skikkelig effekt. venter heller pa 100" 3d tver forjeg kjoper. Har du testet en 3d tv? Det tviler jeg nesten på. Begrunnelse: Denne nye 3d teknologien baserer seg hovedsaklg på å skape dybde i bildet. Hadde det vært slik som imax filmene for 10?år siden hvor alt kom flyvende mot deg, ja hadde jeg vært enig i at størelsen er viktig. Til Isbilen: Forskjellen på eksemplene dine og disse nye tv'ene er jo at nå går det ikke lenger utover bildekvaliteten. Bildene i 3d er like klare som 2d bildet. Slik var det ikke før, hverken på kino eller 3d kortstokken fra 90 tallet. Og til slutt: Nei jeg har ikke en 3dtv selv som jeg prøver å forsvare, det har jeg ikke råd til Han sier jo at han har testet det. Ellers er ikke 3d-teknologien i dag vesentlig bedre enn den var på feks 70-tallet, og at det ikke går utover bildekvaliteten er rett og slett en helt uforståelig påstand for meg, det er jo merkebart kvalitetstap ut mo kantene og på ting ser er lange "Inne" eller "Ute" i bildet. Hva mener du er annerldes med 3d-kino i dag og 3d-kino på 90-tallet? Teknologien er i praksis den samme. AtW Lenke til kommentar
magb Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 3d kino i dag og på 90 tallet er nok ganske likt ja. Den største forskjellen er vel bildekvaliteten i seg selv (kamera, projektor). En annen forskjell på endel av disse imax filmene og feks Avatar er at selve filmen ikke baserer seg på at vi som publikum skal "være med" i filmen. her kommer vesentlig større skjermer til sin rett. I Avatar så brukes teknologien mer ller mindre kun for å skape bedre dybde i bildet. Men nå er det da 3dTV det snakkes om her. Her har de tatt teknologien ett godt steg videre med aktive briller, og da siterer jeg rett og slett Alastor: For det første så er 3D i kinosaler noe som medfører lavere oppløsning i bildet enn 2D. Passiv teknologi hvor bildelinjene "deles", halvparten av bildet til hvert øye. Hjemme benyttes aktiv teknologi, hvor annenhvert hele bilde som sendes går til hvert øye. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 30. august 2010 Forfatter Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Nå skal jeg være fryktelig kjip her, for testen ellers er godt gjennomført. Dere har endten testet PS50C7705, som er en Plasma med sølvfarget ramme, eller UE46C8705, som er LED-varianten med sølvfarget ramme. UE46C7705 er sort i rammen med et hint av rødt, så den tven kan dere dessverre umulig ha testet selv om det er den som er oppgitt. Steike, stor blemme fra min side! TV-en vi faktisk har tatt bilder av er så klart den vi har testet, jeg har tydeligvis notert ned navnet feil første gangen, og dermed hatt den følgende over meg som en stygg ulv under hele testen. UE46C8705 er korrekt, beklager, jeg skal rette dette nå! For det første så er 3D i kinosaler noe som medfører lavere oppløsning i bildet enn 2D. Passiv teknologi hvor bildelinjene "deles", halvparten av bildet til hvert øye. Hjemme benyttes aktiv teknologi, hvor annenhvert hele bilde som sendes går til hvert øye. Det skal forøvrig så smått nevnes at akkurat Ringen Kino benytter aktive briller, i motsettning til så godt som alle andre kinosaler som benytter passive :-) Hmmm jeg ser en del feil i denne testen som er ganske så store. Nr1: PANASONIC TXP50VT20E 50" Koster ikke 24.000kr nå. den koster 19.999kr. eksempel: Expert's pris Nr2: Å sammenligne disse tv'ene med samsung sin C7705 blir feil. den TV'en dere burde ha valgt er Samsung's UE46C8705, da 8-serien er veldig mye bedre enn 7-serien. I tillegg så sier dere at dere har testet 7-serien, men bildet av samsung tv'en dere har er samsung sin UE46C8705, mens prisene er fra 7-serien. Dette er en blunder. Nr3: Dere sier at briller bare følger med LG og Panasonic's TV,er. dette er feil. det følger også med ett sett briller med Samsung sin TV. Nr4: dere sier Panasonic'en bruker desidert mest strøm. dette blir også litt feil. LCD og LED tv'er bruker en konstant mange strøm hele tiden. men en plasma TV bruker mye (ja mest) strøm når den viser hvite (lyse) bilder, mens når den viser mørke (mye sort) i bildet bruker den minst strøm av alle TV'ene. Det er også testet at Panasonic's TV bruker ca 400kr mer i strøm i løpet av ett år. jeg vil ikke si at dette er "desidert" mest, selv om ja, det er mest. Mulig jeg finneer flere ting senere, men nå må jeg tilbake på jobb 1. Prisen fikk vi oppgitt av Panasonics PR-byrå, men at butikker selger denne langt billigere gjør den bare til et enda bedre kjøp! :-) 2. Se innlegg over, blemme fra min side. 3. Det blir ikke levert med briller originalt, vi måtte etterspørre dette. Det er i så fall noe enkelte butikker legger til selv Endret 30. august 2010 av Nilsen Lenke til kommentar
i_karantene Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Det skal forøvrig så smått nevnes at akkurat Ringen Kino benytter aktive briller, i motsettning til så godt som alle andre kinosaler som benytter passive Jeg har ikke vært på Ringen Kino, men at de har aktive briller høres veldig usannsynlig ut. Aktive briller kjenner du igjen ved at de er laget av plast, har merkbar egenvekt og må aktiveres (skrues på). Dessuten koster de gjerne et sted mellom 500 og 2000 kr pr stykk. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Grattis. Jeg likte hva SVS!-man på AV - forumet fikk ut av skjermen. Han var bare sånn delvis godt fornøyd med skjermen før han oppdaterte firmware og kalibrerte skjermen. Takker Jeg lagret en bookmark til en danske som har gjort ekstensivt arbeid på å kalibrere denne skjermen. Klar over at det kan være avvik men skal teste de verdiene. Nå håper jeg bare Elkjøp tar kontakt med meg før de møter opp på døra til torsdag . Er også spent på 3D kvaliteten, men det som er kjedelig er at man må kjøpe alle filmer på nytt da 2D-3D funksjonaliteten ikke er spesielt god (forståelig nok). I tillegg må jeg vente på at PS3 får 3D firmware. EDIT: Hvordan tror dere PS50C7705 vil være med bruk at hdmi 1.3a kompatibel hdmi switch i mellom? Vurderer å bruke den videre i starten fremfor å trekke alle kabler helt til TVen akkurat nå. (PS3, Xbox360, PC) Jeg venter med å bytte ut den 10 år gamle ACM/DTS receiveren min til 3D støtte er godt etablert. Endret 30. august 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Det skal forøvrig så smått nevnes at akkurat Ringen Kino benytter aktive briller, i motsettning til så godt som alle andre kinosaler som benytter passive Jeg har ikke vært på Ringen Kino, men at de har aktive briller høres veldig usannsynlig ut. Aktive briller kjenner du igjen ved at de er laget av plast, har merkbar egenvekt og må aktiveres (skrues på). Dessuten koster de gjerne et sted mellom 500 og 2000 kr pr stykk. Alle 3D briller på kino i dag er laget av plast og har et gulaktig glass. Typisk hornbriller ser de ut som i dag. Lenke til kommentar
i_karantene Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Er også spent på 3D kvaliteten, men det som er kjedelig er at man må kjøpe alle filmer på nytt da 2D-3D funksjonaliteten ikke er spesielt god (forståelig nok). I tillegg må jeg vente på at PS3 får 3D firmware. PS3 støtter allerede 3D-spill gjennom en firmware som ble sluppet i sommer. Dersom du får TV-en på torsdag kan du starte allerede nå å kjøpe to spill fra PSN: Motorstorm Pacific Rift 3D og en pakke som inneholder fire spill. Støtte for 3D-filmer via PS3 er vi blitt lovet innen utgangen av september... Endret 30. august 2010 av i_karantene Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Har ikke Sony nå vært kjipe og sier du må kjøpe og abbonere på PSN+ for å kunne gjøre det? Jeg har Motorstorm Pacific Rift fra før, må jeg kjøpe spillet på nytt eller kun betale en oppgradering? Endret 30. august 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
i_karantene Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Alle 3D briller på kino i dag er laget av plast og har et gulaktig glass. Typisk hornbriller ser de ut som i dag. De er likefullt passive da. Om du finner en av/på-knapp på disse er du god.. PS. Oslo-kinoen har vel kjøpt inn 30.000 briller eller noe sånt. Og selger dem til 20 kr. Om dette hadde vært aktive briller ville de tapt omtrent 15 millioner kr på dette prosjektet. Endret 30. august 2010 av i_karantene Lenke til kommentar
i_karantene Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Har ikke Sony nå vært kjipe og sier du må kjøpe og abbonere på PSN+ for å kunne gjøre det? Jeg har Motorstorm Pacific Rift fra før, må jeg kjøpe spillet på nytt eller kun betale en oppgradering? Nei, du må ikke abonnere på PSN+. Jeg har begge spillene og jeg har IKKE PSN+. Du må kjøpe Motorstorm Pacific Rift 3D "på nytt". Koster 10 euro. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Alle 3D briller på kino i dag er laget av plast og har et gulaktig glass. Typisk hornbriller ser de ut som i dag. De er likefullt passive da. Om du finner en av/på-knapp på disse er du god.. PS. Oslo-kinoen har vel kjøpt inn 30.000 briller eller noe sånt. Og selger dem til 20 kr. Om dette hadde vært aktive briller ville de tapt omtrent 15 millioner kr på dette prosjektet. Sa jeg at du finner en av/på knapp på de? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Nei, du må ikke abonnere på PSN+. Jeg har begge spillene og jeg har IKKE PSN+. Du må kjøpe Motorstorm Pacific Rift 3D "på nytt". Koster 10 euro. Du kjøpte det ikke før PSN+ kom på banen, men etterpå? En del ting ble jo flyttet over til PSN+ men regner med at kjøp ikke er en av dem, hadde vært for dumt. Skal prøve i kveld å se om jeg får kjøpt og lastet ned uten PSN+, så har jeg det klart til TVen kommer. Oh joy! Endret 30. august 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
i_karantene Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Motorstorm Pacific Rift 3D ble sluppet forrige torsdag (den 26 august). Jeg kjøpte den da. Om det har skjedd noen endringer etter det vet jeg ikke... Eneste jeg vet er at Motorstorm 3D-spillet på en 3D-skjerm er noe av den største opplevelsen jeg har hatt på spillfronten siden jeg pakket ut Super Mario som liten guttunge og prøvde TV-spill for første gang (skremmende lenge siden, btw). 3D-effekten er ikke en sånn ut-av-boksen greie hvor bildet plutselig kommer langt ut i rommet, i stedet får du en sinnssyk dybde som gjør alt utrolig mye mer levende. Særlig en av scenene hvor du kjører du motorsykkel i flere 100 km/t langs en diger fjellskrent samtidig som du prøver å dytte konkurrentene utfor stupet gir et utrolig sug i magen. Tatt meg selv i å lukke øynene i det jeg dundrer sykkelen inn i en fjellvegg, noe jeg aldri har gjort før Lenke til kommentar
tc47 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Faen i_karantene, nå fikk jeg veldig lyst på 3DTV pga deg... Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Its done: Samsung 50" plasma-TV 12 995,- Gratulerer Nå som helgetilbudet er over, er den nye prisen 14 995, så du kan være fornøyd med avgjørelsen din i forholdt til det, i alle fall. Spent på å høre dine erfaringer senere. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Takker så mye jeg logger meg på psn hvert øyeblikk og laster ned 3D enabled games til ps3, mens jeg venter på PS50C7705 dette blir morrosaker. Men det jeg gleder meg desidert mest til er å igjen åpne skuffen med blu-ray filmer som har blitt litt liggende pga. en "såder" 37" LCD-TV med 1080i. Samt maaange kalde høst og vinterkvelder utover med herlig filmtitting. Denne TVen kommer til å sette ny glød i filminteressen. Og jeg må si jeg stadig vekk får ny bruksverdi på min snart 3 år gamle PS3. EDIT: Synes virkelig denne TVen er ekstremt godt priset selv til "fullpris" og tilbudet var jo et røverkjøp for denne ekstremt gode 50"eren. Endret 30. august 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
tc47 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Uten å ha lest hele tråden og artikkelen osv.. er det nå nesten "bestemt" at Plasma er bedre for 3D-teknologi enn en LCD, eller kanskje mer spesifikt LED? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Uten ha dybdeinnsikten til de andre virker det på meg som alle kvalitetsaspektene er en evig drakamp. Til vårt beste. Lenke til kommentar
tc47 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Hehe ok skjønner. Venter litt med kjøpet.. men frister bare så mye med en PS3 som får støtte for filmene om en måned og allerede har spill til teknologien. Og en Sky HD boks fra England som har lansert en 3D kanal som viser fotball og andre sport i 3D allerede... Jaja. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Jeg hev meg nå på denne da jeg aldri har blitt komfortabel med LCD som TV. Tror ikke jeg vil angre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg