Gå til innhold

Test: Stor samletest av 3D-TV-er

Anbefalte innlegg

Ja, fordi de diskuterer i samletråden for plasma-tvene :). Derfor er det i kortene at C7705 henviser til Plasma-varianten.

EDIT: Det viktigste er uansett at Audiovisuelt har notert opp feil modell vs hva de faktisk har testet.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at alt skal være helt klart han det understrekes at C7705 ikke er LED og plasma (det er ikke mulig/hensiktsmessig). Det er altså snakk om to helt forskjellige modeller, men som deler serienavn. Altså en plasma modell, og en LED-modell.

Plasmaskjermen PSxxC7705 har forøvrig sort ramme (sortlakkert alu). Så det er nok ikke den som er testet (den finnes også kun i 50 og 63").

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Kan jeg få noen råd her? Vurderer å handle på helgetilbudet.

Bør jeg gå for C7705 i Plasma utgave eller heller se på LED? Jeg må snart kjøpe en TV og har lenge forsøkt å finne ut hva jeg bør kjøpe når man er kresen på kvalitet og har mange bruksområder. Mine er:

- Mye BD og HD Film.

- Mye HD tv men også en god del SD TV

- Xbox 360

- PS3

- PC

- Wii blir også muligens flyttet til denne.

En stund blir den stående på et hjemmekontor hvor jeg kun sitter maks 1,5 til 2 meter unna skjermen (på venstresiden) og hvis skjermen varmer mye kan det være plagsomt ved PC bruk (2 skjermer samtidig).

Når jeg spiller på konsoll skyver jeg stolen lenger unna og får opptil 3-4 meter avstand. Ved PC bruk hvor jeg skifter mellom PC skjerm og TVen er det viktig at den tåler noe statisk bakgrunn.

Jeg er villig til å legge en del penger i det for å få en TV jeg kan henge opp i stua om et år eller to og ha i minst 5 år før jeg ser behovet for noe annet.

Jeg har ventet på Kuro videreutviklingen til Panasonic, men vet ikke hvor de blir av.

EDIT:

Jeg likte ikke "battlestar" foten til 8-serie LEDen uansett da den også blir vanskelig å plassere der den vil stå et par år hvor jeg nå har en gammel LG 37". Men ikke la det være fellende for anbefalningene, jeg vil gjøre et godt kjøp.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

@Goliath

Jeg tenkte på plasma versjonen. De har testet LED LCD versjonen.

Jeg trodde C7705 var ensbetydende med plasma :roll:

Alastor har allerede korrigert den misforståelsen.

_____

@Theo343

Når det gjelder BD og HD film er ikke jeg i tvil, gå for plasma.

C7705 (plasma) er også knallgod på SD signaler.

Når det gjelder PS3 og PC, er jeg usikker.

Jeg råder deg uansett til å titte innom AV - Forumet , som har mye høyere kompetanse på TV'er enn dette forumet.

Det jeg har fått med meg, er at mange er litt skuffet over årets Panasonic modeller (det ble jo ikke noe kuro sort på årets modeller)

Dessuten taper Pana sortnivå over tid ...

Samsung sin Plasmamodell er meget godt mottatt.

Fjorårets modell var mye plaget med buzzing.

Årets modell er nesten (helt) kvitt det.

Noen hører ikke det i det hele tatt, mens andre mener å høre noe.

Dessuten mener jeg at Panasonic'en er overpriset i forhold til Samsungen.

PS selger Samsungen for 12295,-

Når det gjelder Plasma vs LED, er jeg helt klart for plasma.

Synes bare at plasma gir et mer naturlig bilde.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Det jeg er redd for er at Plasmaen skal ha for høy inputlag eller annen slags lagg eller (d)effekter ved spilling.

Buzzing kan også bli en "partybrems". LGen jeg har i dag avgir en irriterende høyfrekvent lyd når den går i sparemodus (signalet kuttes).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg bare nevner alle faktorer jeg er redd for å bli sittende med. Om det er noen kjente aspekter med denne ift. spilling så vil jeg gjerne vite det før jeg betaler 13K :).

Jeg heller mest mot moderne plasma fremfor LED med alle sine (d)effekter igjen, men ønsker å være sikker så jeg senere ikke får beskjeden. "Med de bruksområdene hadde du fått en bedre opplevelse med LED".

EDIT:

Jeg ser samsung plasmaen har en "game mode". Hva innebærer det? Har hørt om noe lignende før som folk syntes var verre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er flatskjerm i dag også ja og den brukes mest til konsollspilling, så det blir vel uansett ikke dårligere nei. :).

Så lenge jeg ikke får noen helt merkverdige effekter eller at skjermen tar skade av mye spilling og PC bruk så er det helt i orden :). Det hender jeg bruker den store skjermen til statisk PC bruk fordi jeg da kan slappe av med trådløst tastatur i lenestolen og få alt stort og flott og anstrenge øynene mindre etter lange server dager på jobb.

Jeg råder deg uansett til å titte innom AV - Forumet , som har mye høyere kompetanse på TV'er enn dette forumet.

Er bare litt redd for at tiden løper fra meg siden det er denne helgen tilbudene står.

Og hvordan er det med frakt, passer alle på å levere denne stående på pall, på døren hjemme hos deg? Må jeg være hjemme fra jobb den dagen eller kommer de på kvelden?

Har ikke lyst til å kjøpe fra en leverandør hvor jeg risikerer å måtte hente en bulkete eller liggende pappeske på postkontoret. (ikke har jeg stor nok bil heller. Type Audi A3). Betaler gjerne 4-500,- for å få den levert forsiktig og riktig transportert fra lager til døren på kveldstid.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Synd at dere ikke hadde tilgang på Samsungs plasma PS50C7705 også. I følge det jeg har lest er den betydelig bedre enn LED-versjonen - i tillegg til å være større og billigere, og den kommer med briller.

Plasma skal i følge teorien uansett være bedre enn LCD til 3D pga oppfriskingshastigheten. Her vinner jo også den eneste plasma-skjermen testen. Samsungs skjerm skal (i følge prisen) ikke kunne måle seg mot Panasonics plasma, men jeg tror den ville vært mye nærmere enn LCD/EdgeLED modellen. Og, altså, større og billigere.

I øyeblikket får du den for 12295 fra PS (gratis frakt i helga?) eller 12995 + 595 i frakt fra Elkjøp. Jeg tror det blir bestilling nå, må finregne på hva jeg har på konto.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg ønsker også å bestille nå fremfor nye 3-4 måneder uten å vite hva jeg skal ha. TVen jeg har i dag skal ut til annet bruk i løpet av høsten så jeg må ha en ny "storskjerm" til "film og spill rommet".

Vil begge leverandørene du nevner levere hjem stående på pall på kveldstid? Det med stående er vel særdeles viktig for plasma, og ikke minst er "på pall" noe som gir mindre mulighet for skade.

Jeg ønsker også å kjøpe nå før kulda setter inn, som heller ikke er så bra for disse skjermene under transport osv.

Hvilket veggfeste er å anbefale til Plasmaen fra Samsung? Denne skal evt. henges på en 120cm utstående veggflate som har stender da midt på veggen og i hjørnene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kjøper man fra PS.no får man gråimportert modell. Dvs uten garanti for pikselfeil (ikke at det nødvendigvis er mye slikt på plasma), og uten samsung prestige service (hjemmeservice i osloområdet).

I tillegg er ikke tven godkjent for canal digital kabeltv og parabol, eller rikstv (men riks-tv virker fortsatt).

Du får vanligvis heller ikke norsk meny.

NB: Jeg jobber på Elkjøp selv, så gir ingen anbefalinger her, man får velge etter lommebok når man vet om forskjellen.

Lenke til kommentar

Bør jeg gå for C7705 i Plasma utgave eller heller se på LED?

Jeg har lest mange som byttet inn LED'en med plasmaen. Clouding er et stikkord, vissnok. Når plasmaen i tillegg er større, rimeligere og skal være bedre på 3D, er det kun de generelle bakdelene med plasma som trekker ned, tenker jeg.

Lenke til kommentar

Men vi må alle huske på at de vi har lest om er entusiaster og perfeksjonistjævler. Bortpå avforum. Er de et tverrsnitt av oss vanlige dødelige, eller er de på evig jakt etter den perfekte tven (som ikke finnes..)

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Kjøper man fra PS.no får man gråimportert modell. Dvs uten garanti for pikselfeil (ikke at det nødvendigvis er mye slikt på plasma), og uten samsung prestige service (hjemmeservice i osloområdet).

I tillegg er ikke tven godkjent for canal digital kabeltv og parabol, eller rikstv (men riks-tv virker fortsatt).

NB: Jeg jobber på Elkjøp selv, så gir ingen anbefalinger her, man får velge etter lommebok når man vet om forskjellen.

Jeg handler gjerne fra elkjøp om det gir meg et bedre produkt for det norske bruksområdet, som det da helt klart gjør :). I tillegg liker jeg å forholde meg til fysiske lokaler på slike store produkter som dette, fremfor posten.

En tusenlapp fra eller til har ingen betydning når jeg kjøper en TV som skal brukes i minst 5-7 år eller lenger.

Så da er det vel avklart at det ikke er farlig å snakke om Elkjøp selv om du jobber der? Jeg kjøpte min forrige stue-tv på elkjøp til 15K som nå er 8 år gammel. I tillegg ser jeg ingen representanter fra ps eller komplett som gir meg råd om produktene her.

Transporterer dere hjem på kveldstid? Hva slags garantier får jeg?

EDIT:

Jeg bruker Canal Digital og Viasat Parabol. Kan jeg da sette vekk den gamle dekoderen? Uansett ikke viktig, men viktig at jeg har støtte for begge kabelnett :)

Det er jo ikke sikkert jeg blir boende her i 5-7 år med parabol.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er det egen norsk/skandinavisk firmware på Samsung-plasmaer? Nope, såvidt jeg har forstått. 70x i 770x/770x peker til tuneren, som nok er den samme hos begge konkurrentene. Når det er sagt, er det mulig at PS-modellen egentlig er 7700 og ikke 7705. Siste tall på Samsung-modeller viser til designvarianter.

Inntil fredag(?) kostet TV'n rundt tre tusen mer på Elkjøp, så dersom man ønsker å kjøpe derfra, er nok dette et godt tidspunkt. Jeg ville helt klart foretrukket Elkjøp dersom jeg kunne brukt Collect@Store på varen.

Edit: en på jobben min kjøpte fjordårets LED 7-serie, Elkjøp. Kan kun bruke tuneren på SD-kanaler, mener jeg å huske. Eller noe sånt. Han bruker den i alle tilfelle ikke.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Du kan kjøpe en CAM som koster 995,- i en hvilkensomhelst Elkjøpforretning og få et nytt kort som du bruker istedenfor det gamle som står i dekoderen din. Da får du CD innebygget i tven. Dette går ikke med Viasat, da de bruker noe annet enn Conax Access til å kryptere.

Du velger "levering på dør" som fraktmetode, da vil du bli oppringt av kundesenteret vårt (tror jeg) og avtalt levering. Leveringstid kan velges, en mulighet er mellom 16-21 på kvelden så null trøbbel.

Du får vanlig 5 års reklamasjonsrett igjennom forbrukerkjøpsloven. Og vi har 30 dagers full returrett dersom du ikke skulle være fornøyd - da kan du dra til nærmeste elkjøp og bytte eller levere inn og få igjen pengene.

Jeg kan svare på konkrete spørsmål fra dere. Alt annet vil være brudd på retningslinjene :). Husk også at vi har en egen Elkjøp-bruker her på forumet som kan benyttes dersom det er mer konkrete ting jeg ikke kan eller bør svare på (kundesaker feks).

Lenke til kommentar

Input-lag styres/påvirkes av bildebehandlingen. Hvor høy denne er kommer altså an på hvor mye prosessering som skal gjøres i TVen. Du vil hvertfall ikke få mer input-lag med den plasma-TVen enn tilsvarende LED. Jeg er ikke så sikker på at du vil få mindre input lag med en nyere TV, dette pga det er ganske mye mer prosessering som gjøres i moderne TVer.

I utgangspunktet har jeg lyst å anbefale plasmaskjermen. Eneste "problemet" ditt er spilling og PC. Da tenker jeg selvfølgelig på innbrenning. Plasma kan helt fint brukes til spilling/PC, men det krever at du tar visse forhåndsregler. TVen bør absolutt ikke brukes i særlig grad til statiske bilder (Husk at ofte og små perioder, er like ille som skjeldent og lengre perioder. Det vil ofte være slik at om du har fått en innbrenning som sitter litt, og klarer å få denne bort i den grad at den ikke er synlig lenger; så kommer den ganske fort tilbake om samme bilde vises igjen. Jeg har f.eks en Pioneer 5090 som ikke har noen synlige innbrenninger. Tidligere hadde jeg en innbrenning fra CoD, og denne kommer tilbake etter 10-15 min spilling av samme spill.) Om du bruker PC må du passe på at bildet ikke blir stående lenge eller ofte på samme statiske bilde. For spilling er det viktig at du "tar pauser" hvor du bruker TVen til andre ting (ikke HUD). Skru ned kontrast og lysstyrke for spilling (du trenger ikke gjøre dette manuelt for hver gang), og kjør gjerne en times hvitvask på kvelden etter "hard bruk".

Jeg sier ikke dette for å skremme deg fra plasma. Plasmaskjermene har blitt mye mer motstandsdyktige for innbrenning, men jeg ser stadig at innbrenning er et problem hvor det forekommer mye statiske bilder. Jeg så nylig en Panasonic VT20 med kraftig innbrenning, dette til tross for at Panasonics toppmodeller skal være svært lite plaget med dette. Om du ikke orker å tenke på disse tingene, og synes forhåndsregleme virker tungvinte, ja da vil jeg rett og slett heller anbefale LED. F.eks LGs LE850N.

Jeg ville heller kjøpt TVen på Elkjøp enn PS. Dette pga. Elkjøp leverer nordisk modell med bla. pixelgaranti og prestisjeservice. Dessuten har du retur og service i alle Elkjøps butikker om det skulle oppstå problemer.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Er det egen norsk/skandinavisk firmware på Samsung-plasmaer? Nope, såvidt jeg har forstått. 70x i 770x/770x peker til tuneren, som nok er den samme hos begge konkurrentene. Når det er sagt, er det mulig at PS-modellen egentlig er 7700 og ikke 7705. Siste tall på Samsung-modeller viser til designvarianter.

Inntil fredag(?) kostet TV'n rundt tre tusen mer på Elkjøp, så dersom man ønsker å kjøpe derfra, er nok dette et godt tidspunkt. Jeg ville helt klart foretrukket Elkjøp dersom jeg kunne brukt Collect@Store på varen.

Ikke riktig. 7700 er gråimportert, 5-tallet på slutten er det som viser regionen. 0 til slutt, 1, 2 og 3 er ulike design-serier, akkurat som 5, 6 og 7 på slutten er det.

Om du ser på PS.no ser du at 7705 står i parentes, for å "lure" kunden til å tenke at det er samme tv. Varekoden står nedenfor, PS50C7700.

Nå har det seg sånn at jeg har satt opp både en Samsung LE32C450 og en C455 i butikken min, og det er forskjellig software, språk, tuner-software osv. Det er ikke identisk i det hele tatt. Man kan feks ikke velge "Norge" som lokasjon - man må velge "andre". Derfor får man ikke et enkelt start-oppsett for bruk med CA-modul som er ferdiginnlagt på den nordiske utgaven.

Firmwaren er ikke den samme. her må dere bare stole på meg...

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...