Thomas Toget Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Jeg vet ganske lite om SSD, og synes det er utrolig mange tall og spesifikasjoner å sette seg inn i.. Nå skal jeg kjøpe en støvsuger(av alle ting) på komplett.no, og er klar til å trykke på bestill-knappen. Jeg tenkte det kunne vert gøy å slenge med en SSD-harddisk, men orker ikke å lese meg frem til hvilken som er "best", og derfor trenger jeg litt hjelp av dere Disken skal først brukes som OS-disk i en stasjonær PC. Her skal jeg kjøre windows7, visual studio 2010 og starcraft2. (etter hvert tenker jeg å flytte den over til den bærbare, men først når jeg er lei av starcraft2. her blir det ssd + gammel harddisk i cd-rom-slot) Pris mellom 1000 og 1600 nok. Noen forslag? Lenke til kommentar
auchaunn Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Link - Corsair F40 Trur de fleste her er enig med meg, angående produktet. selv om det var litt av det minsta laget da, 40 GB. Slik som jeg forsto det, er denne utstyrt med Sandforce 1500 kontroller. Noe som er bedre enn intel sin, på store filer. Mvh LeeZarD Lenke til kommentar
BAT Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Dette er gode disker i prisområdet du har satt.: Intel X25-V G2 40 GB - Fra 825,- Intel X25-M G2 80 GB - Fra 1690,- Corsair Force 60 - Fra 1259,- Crucial C300 64 GB - Fra 1195,- OCZ Vertex 2 50 GB - Fra 1350,- Alle vil gi deg god ytelse som systemdisk. Lenke til kommentar
Thomas Toget Skrevet 29. august 2010 Forfatter Del Skrevet 29. august 2010 Da ble det en Corsair Force 80 GB Komplett var tomme for 60 GB-versjonen, og 40 var kanskje litt lite. Hvorfor er egentlig Intel X25 trekt frem så ofte? Såvidt jeg har sett har den lavere skrivehastighet enn f.eks. Corsair F80 (?) Hvilken er "best" av Corsair F80 og Intel X25-M G2 80? Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
BAT Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Gratulerer med SSD Du må ikke se deg blind på sekvensiell lese/skrivehastighet. Når det kommer til SSD så er det langt viktigere med rask henting av små filer og her har Intel vært veldig gode i 2 år nå. Siste 6-7 mnd så har det kommet disker kom ligger på samme nivå, som bl.a Crucial C300 og en rekke disker med Sandforce kontroller (Corsair Force, Ocz Vertex 2 osv) Lenke til kommentar
acerview Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Gratulerer med SSD Du må ikke se deg blind på sekvensiell lese/skrivehastighet. Når det kommer til SSD så er det langt viktigere med rask henting av små filer og her har Intel vært veldig gode i 2 år nå. Siste 6-7 mnd så har det kommet disker kom ligger på samme nivå, som bl.a Crucial C300 og en rekke disker med Sandforce kontroller (Corsair Force, Ocz Vertex 2 osv) Hei ikkje for å stjele tråden men lurte på kva tall du skal sjå på for å finne ut om disken er bra eller ikke? er lese/skrive hastigheta ubetydlig? Lenke til kommentar
BAT Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Ubetydelig vil sekvensiell skriv/les aldri bli. Det er summen av det og les/skriv av små filer som gir en total ytelse på SSDen. Du må leste tester og benchmark av diskene på nettet for å få en god oversikt på dette. Ofte så skriver produsentene på les/skriv og et IOPS tall som ser flott ut men det er først når diskene får kjørt seg litt at man får den riktige ytelsen. F.eks. En populær HDD. Samsung Spinpoint F1 1TB. Den har ifg Samsung en hastighet på 175 MB/s på sekvensiel les/skriv. Under så har jeg testet den i AS SSD. Her ser du at hastigheten på sekvensiell les/skriv ligger på mellom 100-110 MB/s. Lengre ned så ser du at når disken prøver å lese/skrive små filer (4K-64Thrd) så klarer den ikke det veldig godt. 64 Thrd betyr at det venter 64 les/skriv forespørsler i kø på å bli gjort på disken og det er det som gjør at pcen føles så raskt og responsivt med en SSD Her er forrige generasjon OCZ Vertex. Hvis du tar en titt på tallene her så har den langt raskere lesing av små filer. I den nyeste generasjon Vertex, OCZ Vertex 2 så ser du at resultatene har blitt ennå bedre. Når du skal kjøpe SSD så lønner det seg å søke etter tester enten gjort med AS SSD eller CrystalDiskMark 3.0 TP for å gi deg en pekepin på hvor god disken er. Endret 30. august 2010 av BAT 1 Lenke til kommentar
acerview Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Ahh takk for å forklare det, veldig godt forklart har sett dei bilda runt her men ikkje skjønmt en skit av det før no skulle vert en stiky det der for sikkert en del som ikkje kjenner til alt det der, å eg har prøved å søke etter det uten å finne so go forklaring. Lenke til kommentar
BAT Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Bare hyggelig å hjelpe til litt Lenke til kommentar
Thomas Toget Skrevet 30. august 2010 Forfatter Del Skrevet 30. august 2010 Godt forklart ja, takk for den Ps. Det er en sticky, men den er på over 400 sider! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå