Gå til innhold

BK: Til minne om kong Olav


xurstr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en del uskarphet fra kamerarystelser, ser det ut til.

 

Stativ, speillås og snorutløser er nok trikset hvis du skal bruke såpass lange lukkertider.

 

Ellers et pent motiv, og et godt tidspunkt å ta bildet på.

 

(Trådtittelen fikk meg for øvrig umiddelbart til å tenke på denne)

 

Kameraet mitt er tilrettelagt for remote, så det er nok noe jeg må kjøpe inn siden jeg er glad i å ta bilder om natta.

 

Siden jeg er fersk vet jeg ikke hva en speillås er :blush:

Lenke til kommentar

Siden jeg er fersk vet jeg ikke hva en speillås er :blush:

Speillås er en innstilling hvor du trykker en gang på utløseren for å vippe opp speilet, og så en gang til for å ta selve bildet. Det gjør at du slipper uskarphet fra de rystelsene som oppstår når speilet vippes opp.

 

Ikke alle kameraer har speillås, og noen har bare en enklere funksjon i form av en tidsforsinkelse mellom speil- og lukkerutløsning.

Lenke til kommentar

Siden jeg er fersk vet jeg ikke hva en speillås er :blush:

Speillås er en innstilling hvor du trykker en gang på utløseren for å vippe opp speilet, og så en gang til for å ta selve bildet. Det gjør at du slipper uskarphet fra de rystelsene som oppstår når speilet vippes opp.

 

Ikke alle kameraer har speillås, og noen har bare en enklere funksjon i form av en tidsforsinkelse mellom speil- og lukkerutløsning.

 

"bare" er ikke nødvendigvis negativt ladet da jeg iallefall på mitt kamera med tidsforsinkelse aldri har opplevd rystelse/uskarphet pga dette.

 

Bildet er nok preget av rystelse ja, og/eller dårlig fokus (muligens pga autofokus som har "lurt" deg da kameraer har vanskelig å finne fokus med dårlig lys.)

Det er veldig trangt beskjært, om jeg føler at det på en måte ikke passer i det utsnittet. Skulle ønske noe mer kvadratisk beskjæring.

 

Godt forsøk anyway og jeg håper du prøver dette motivet med flere brennvidder og i forskjellige lysforhold da det virker å ha potensiale.

 

Stå på! :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...