stoffix Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 (endret) Jeg har nettopp installert en bilpc i bilen min, med en usbskjerm plassert på dashbordet. [Forhistorien i Spoilertaggen] Mens jeg ventet på den 5 meter lange usbkabelen jeg hadde bestillt, så brukte jeg en kabel på ca. 1 meter, og alt fungerte. Når jeg fikk, og prøvde kabelen på 5m, så ville skjermen bare flimre. Jeg prøvde å måle resistansen i kabelen , og kom frem til ca. 4,8 ohm. (i ettertid fant jeg ut at jeg hadde målt +5V og skjerminga, og ikke +5V og 0V) Etter litt regning, (som ikke nødvendigvis var gjort riktig) så kom jeg frem til at ca. halvparten av spenningen ville legge seg over kabelen, og ikke over skjermen. Dermed bestemte jeg meg for å lage min egen kabel, av en nettverkskabel. Denne har jeg ikke fått målt, men etter litt klipping og lodding, og strekking og mer lodding, så hadde jeg fått på plass en kabel som så ut til å fungere. Desverre, så viste det seg at det ikke fungerer helt, og i desperasjon, så måler jeg spenningen på en annen usbplugg, som viser seg å være for lav, rundt 4,77V. Denne spenningen forandrer seg med lysstyrken på usbskjermen og andre slike (usb)faktorer. Ved å skru opp lysstyrken på skjermen, og/eller koble til enda et usb-trådløskort, så mister jeg kontakt med trykkpanelet i skjermen oftere, og tilslutt, så virker det ikke lenger. (tilsynelatende en konfigurasjon som ikke blir lastet ordentlig, for trykk blir registrert, men alltid plassert øverst til venstre.) Tanken min nå, for å fikse det her, er å "pumpe" 5V inn på en vilkårlig usbport på datamaskinen, siden jeg regner med at 5V linja er delt mellom alle usbportene. Burde dette funke? og hvordan kan jeg best løse det? tanken var å hente et signal ifra datamaskinen når den var påskrudd, som startet den ekstra strømforsyningen, slik at den ikke står og presser 5V inn på datamaskinen når datamaskinen er avskrudd. Strømforsyninga må drives av 12V, og den burde helst være i stand til å levere minst 10W, for å være litt overdimensjonert. Burde dette fungere? og hvor kan jeg få tak i en slik? eller må det lages selv? Endret 23. september 2010 av stoffix Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 (endret) 1. hvilken skjerm har du? 2. 4.77V er innenfor godtatt standardavvik på USB standarden så det skal ikke være en feilkilde. det virker som enten så har du en underdimensjonert strømforsyning i selve pcen eller så krever skjermen mer en det som USB standarden er laget for og du dermed får problemer når andre ting kobles på, da skjermen trekker så mye at pcen ikke klarer å levere stabil strøm/spenning til alt. USB2.0 er jo kun laget for 500mA per USB kobling. engelsk wiki:USB-power *tillegg* om det du foreslår her fungerer vet jeg ærlig talt ikke, eneate jeg kan si om det er: det kan fungere, men det kan også likegreit ødelegge usbkontrolleren Endret 27. august 2010 av stich_it Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 27. august 2010 Forfatter Del Skrevet 27. august 2010 Skjermen er en Lilliput UM-80/C/T. Den trekker maksimum 4,5W etter spesifikasjonene, og kabelen som fulgte med tilbydde bruk av to usbporter for å komme innenfor spesifikasjonene. (men den kabelen var selvfølgelig ikke 4-5 meter lang ) den spenningen jeg målte, var gjennom en ca. 1m kabel, det skulle vel egentlig ikke ha noe å si med tanke på at den ikke var koblet til noe, og det dermed var et brudd jeg målte over. kabelen til skjermen er på anslagsvis 4m, og jeg kan tenke meg at det er et spenningsfall i den som er hakket for stort for skjermen, antakeligvis, så kommer spenningen da på under 4,75V. Strømforsyningen er en m2-atx-hv som er en strømforsyning beregnet på bruk i bil. Den skal være i stand til å levere 6A kontirnuerlig på 5V linja. Det regner jeg med er nok i massevis, men enten ikke, eller så er det hovedkortet som "stjeler" noe. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 vel, usb standarden tillater kabler på opp til 5 meter i henhold til USB 2 standarden, så vis kabelen er i henhold til standard skal den være egnet. som du selv sier så kom skjermen med dobbel/splittet kabel for å få nok power og da er jo spørsmålet er begge koblet til? hvis ikke: hva med å forsøke å koble til en ekstern power til skjermen via usb splitteren? skjermen trekker maks 900mA som er mulig å levere via en USB men det da vil det ikke garantert sende og mota data. dvs så vidt jeg kan forstå vil du ikke kune løse problemet med å tilføre mer power inn i usb porten på maskinen da den allerede leverer maks. du må få mer Watt inn i skjermen og det gjøres best med en egen 12V til 5V med usbplugg i den ene enden. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 En mulighet bør være å bruke f.eks artikkel nr 69-075-24 på elfa til å levere kraft til skjermen direkte fra bilbatteriet. Er litt usikker på om maks 18V inn kan være litt lite.... Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Å koble 5V inn til USB porten på PCen trur jeg er en dårlig ide, som de andre sier. Hva med å prøve med en ekstern USB hub som du gir ekstra power fra en sigarett-tenner eller noe i bila hvis mulig? Jeg kjøpte i alle fall en billig USB hub, og den har ingen regulering på hvor mye strøm den leverer over en USB port slik PCer ofte har/skal ha. Sikkert noen USB hubber som også har regulering , men ikke så ille å ødelegge en slik en sammenliknede med en PC. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 30. august 2010 Forfatter Del Skrevet 30. august 2010 Tusen takk for alle svar så langt Jeg har hatt noen andre ting som har kommet opp innimellom, så jeg har ikke fått gjort så mye før nå. Hver usb-modul bakpå hovedkortet ser ut til å dele +5V mellom sine usb-porter, men hver usb-modul har hver sin +5V. (dermed er det parvise usbporter som deler +5V.) 0V ser ut til å være delt mellom alle usbportene, antakeligvis gjennom jordinga. etter å ha funnet ut dette, så målte jeg med datamaskinen påslått, og fant ut at det også var forskjell i spenningen imellom usb-modulene, så jeg prøvde å flytte skjermen til en annen en, og da ble det bedre, jeg målte 4,8(og noe lavt) volt ved datamaskinen, noe jeg anså som en klar forbedring, men desverre ikke nok (viste det seg). Skjermen jeg prøver å få til å virke har også en usb-utgang. denne deler ikke +5V med skjermens inngang. jeg prøvde å måle med skjermen tilkoblet en bærbar datamaskin, og målte da 5V ganske nøyaktig, 0,01-0,02V for mye bare. På skjermens utgang, så målte jeg 4,56V omtrent, så det var et spenningsfall på nesten 0,5V i skjermen. (inkludert en 1meters kabel fra datamaskinen til skjermen) Dette prøvde jeg på nytt i bilen, og da målte jeg ca. 4V på usb-utgangen på skjermen. Med det som grunlag, så antar jeg at det kan være et spenningsfall på rundt 0,2V i kabelen jeg bruker, noe som fører til at det bare er omtrent 4,5V som når frem til skjermen. Det Dr_VingTor nevner om å bruke en usb-hub hadde jeg ikke tenkt på, og det virker som en veldig god idé! Etter en liten titt, så har jeg funnet denne usb-hubben som virker bra å bruke i bilen. Den går på 7-24V, og jeg kan ha den framme i bilen, med kort kabel til skjermen. (men dyr var den!) som du selv sier så kom skjermen med dobbel/splittet kabel for å få nok power og da er jo spørsmålet er begge koblet til? hvis ikke: hva med å forsøke å koble til en ekstern power til skjermen via usb splitteren? dvs så vidt jeg kan forstå vil du ikke kune løse problemet med å tilføre mer power inn i usb porten på maskinen da den allerede leverer maks. du må få mer Watt inn i skjermen og det gjøres best med en egen 12V til 5V med usbplugg i den ene enden. Den splittede kabelen (som er for kort til å brukes) er splittet helt i enden på usbpluggen som skal i datamaskinen (se bildet) så om jeg hadde brukt begge usbportene i en usb-modul så hadde det ikke gjort noen forskjell på en eller to plugger. det var dette jeg først trodde gjaldt for alle usbportene, (at +5V hadde felles kilde) men der tok jeg feil, og det er bare usb-modulene som deler (+5V) mellom sine usbporter. Som du kanskje ser på bildet, så vil det å putte ekstern power inn på splitteren, bli det samme som å putte ekstern power inn på en usbport på datamaskinen, og det er jo til en viss grad det som skjer om jeg bruker splitteren på to forskjellige usb-moduler. Mens jeg lette etter bildet av en slik kabel som jeg har, så kom jeg over dette bildet: Vet du kanskje om noen slik splitter som går på 12V? Lenke til kommentar
space17 Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Jeg tror problemene her skylles to ting: 1. Du må bruke 2 USB-porter på PC'n for å klare å levere nok strøm. 2. Du må passe på at du ikke får for stort spenningsfall gjennom ledningen. Siden orginalkabelen ikke er lang nok ville jeg gjort følgende for å løse dette problemet: Mod den orginale kabelen: Forleng den ved å skjøte inn kraftigere sett med ledere. Her er det viktig at de strømførende lederene er kraftige nok slik at spenningsfallet ikke blir for stort. 4 meter ledning (egentlig 2x4=8 meter leder) er langt å sende 1 ampere strøm uten noe særlig spenningstap. Lederne i vanlige USB/nettverksleninger vil nok ikke klare dette da de har for lite tverrsnitt. En mulighet er å lage en kable med flere parallellkoblede ledere for +5V og GND, og et tvistet par for Data+/-. Alternativ kan man bruke annet tverrsnitt på lederne som fører strøm. space Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 1. september 2010 Forfatter Del Skrevet 1. september 2010 På bildet av hovedkortet mitt har jeg satt ring rundt det jeg har kalt for usb-modul i innlegget over. begge usbportene i en modul deler samme +5V og 0V, det er ingen motstand imellom dem. Hvorfor jeg ikke bruker to plugger i datamaskinen, og en lang kabel står i spoilertaggen. Hvis jeg med den kunskapen jeg har nå (og som en vanlig mann ikke ville hatt) så kunne jeg passet på å bruke en usbport fra hver usb-modul, men det burde vel ikke være nødvendig å være sååå nøye på det? (to vilkårlige usbporter burde jo duge). Å bruke to usbplugger på samme usb-modul blir vel neppe særlig bedre enn en usbplugg? joda, marginalt bedre tverrsnitt, men det tror jeg ikke er merkbart. Jeg har også fem andre usb-enheter jeg har tenkt å bruke, og da blir det ugunstig om skjermen skal bruke to porter bakpå datamaskinen. Jeg ser av Førsteinlegget mitt at det ikke kom frem, men den forlengelsen jeg laget av nettverkskabel, så brukte jeg tre ledere til +5V, tre ledere til 0V, og de to siste (et par) til data. Hvis jeg bruker den 12V hubben jeg lenket til i innlegget over, så kan jeg bruke originalkabelen, med begge pluggene i hubben, og da har jeg enda to ledige usbporter under dashbordet Lenke til kommentar
space17 Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Å bruke 2 USB-plugger vil halvere spenningstapet i selve tilkoblingspunktet/pluggen. Og meningen er også at man skal hente strøm fra hver usb-modul. Hvis du fremdeles får bilde ved å bruke en hub er jo det en løsning, men skjemen vil ikke da skru seg av med PC'n. Dvs. at huben alltid vil trekke strøm hvis ikke det er et rele på kursen du kobler den til. Ekstra usbporter er jo kjekt. space Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 23. september 2010 Forfatter Del Skrevet 23. september 2010 Nå har jeg fått installert usb-hubben, og den tar strøm ifra under sigarettenneruttaket. Jeg bruker nå den originale usb-kabelen, med begge usbpluggene tilkoblet i hubben Skjermen "går på" før datamaskinen, og det er greit, men den skrur seg av med tenninga, mens datamaskinen står på i ti minutter til. Dessuten, så takler ikke usbhubben at jeg starter motoren, noe som gjør at skjermen detter ut et kort øyeblikk om jeg starter datamaskinen før motoren. Skjermen kommer på igjen, men uten verken cli, eller gui, og slik vil jeg ikke ha det. Siden det nå fungerer om jeg tar hensyn til det jeg nevnte ovenfor, så har jeg tenkt å hente 12V ifra inni datamaskinen, og strekke frem til usb-hubben. Den takler spenninger imellom 7-24V, så litt spenningstap skulle ikke gjøre så mye her Da vil skjermen skru seg av og på sammen med datamaskinen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå