Gå til innhold

Spørreundersøkelse: Er du religiøs?


Anbefalte innlegg

Bror: 7 år indoktrinert kristen, nesten fundamentalist, 6 dager, 6000 år osv. aner ikke vor de sprø tankene fikk rot...

 

7 år? Hvis det er riktig så er dette noe dere bør ta virkelig seriøst, hvis et slikt idesett får stå uten oppfølging vil det kunne ødelegge din brors mulighet til å forstå fagene han snart skal gi seg ut på og med de senfølger det eventuelt måtte ha.

 

Hadde det vært min bror så ville jeg ha gravet litt for å finne ut hvem som har misbrukt hans unge tillit og latt vedkommende få høre at h-n har å holde seg langt unna oppdragelsen av ham.

 

Det får IKKE STÅ! har til og med kjøpt the god delusion og oversatt for han :p men dette kan sikkert gå litt off-topic...Hvis eg feiler allikevel, så tror eg det beste ville vere å flytte til US, mne det er ekstremt.. mhm tar det seriøst, men vet ikke hvem som har fortalt han dette. Han er veldig aktiv på nett for sin alder og der kan jo noe ha kommet inn. kan spørre ham i morgen tror eg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alder: 23

 

Kjønn: M

 

Er du religiøs? Nei

 

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?)

Sekulær bakgrunn, har ikke vært religiøs.

 

Praktiserer du religionen/troen din?

Man kan ikke praktisere ateisme, og det er hverken en tro eller en religion.

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro?

Kommer ann på hvor fundamentalistisk man er i troen sin.

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre?

Igjen, det eneste ikke-religiøse har til felles er å ikke tro på noen personlige guder. Derfor er ateisme bare en negasjon som sier hva man ikke tror.

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva?

Religion lærer deg å tro på noe som ikke er sant, men kan likevel virke komfortabelt for svaksinnede som trenger en støttefigur som lover deg skoger og gull, i stedet for å akseptere realiteter som kan virke uhyggelige for mange.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Alder: 24.

 

Kjønn: Mann.

 

Er du religiøs? Ja.

 

Hvis ja, hvilken religion/trossamfunn tilhører du? Skapkristen (har en del Bibeltolkning igjen før jeg kan kalle meg skikkelig kristen).

 

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?)

Vokst opp i en familie med et betydelig flertall av ateister og agnostikere, og det samme kan skrives om vennekretsen.

 

Praktiserer du religionen/troen din?

Ikke annet enn Bibeltolkning og mye tenking.

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro?

Jeg prøver å respektere andres meninger og tro, men jeg tviler på om jeg noengang blir helt fri for fordommer.

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre?

Mange, men så har jeg heller ikke god nok Bibelkunnskap til å kunne forstå alle aspekter.

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva?

Definitivt. Hittil har jeg lært at det finnes mange likheter både mellom de ulike religionene og mellom religioner og vitenskap.

Lenke til kommentar

Alder:

18

 

Kjønn:

Mann

 

Er du religiøs?

Nei

 

Hvis ja, hvilken religion/trossamfunn tilhører du?

--

 

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?)

Min mor tror på healing/krefter, faren min er nesten anti-religiøs. Fleste er ikke-troende.

 

Praktiserer du religionen/troen din?

--

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro?

På et personlig nivå skal mennesker få lov til å tro akuratt det dem vil. Om det så gjelder scientologi, det flygende spagetti monster etc eller den trehodete giraffen som lever i kjøleskapet mitt (den er usynelig og er uavhening av de fysiske lover for universet). Så lenge det ikke går utover andre/samfunnet.

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre?

Nå har jeg ikke et såpass dybt vitenskapelig innsikt i alle fagfelt vitenskap baserer seg på.

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva?

Jeg tror man kansje verdsetter livet på en annen måte. F.eks i Buddhismen mediterer man mye, en beroligende handling man utdøver for å nå nirvana. Jeg antar man kan blir mer filosofisk i tankegangen da man er religiøs.

Endret av Noxnon
Lenke til kommentar

Alder: Snart femti

 

Kjønn: M

 

Er du religiøs? Nei

 

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?)

Sekulær-kristen-sekulær bakgrunn, har vært religiøs når jeg var barn frem til 13-14 års alder...

 

Praktiserer du religionen/troen din?

Nei. Har ikke noen behov for å støtte meg til noe som så langt kun kan klasifiseres som ren gjettning..

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro?

At de er folk de og....

 

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre?

Tja, den endrer seg jo hele tiden med mer erfaring osv...

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva?

Ikke annet enn utover et historisk perspektiv nei... Så det eneste vi kan lære av alle religioner er at det er tullete å tro på noe på forskudd, FØR vi vet om det virkelig stemmer. Og at blind tro ikke fører til noe godt i et samfunn.

Lenke til kommentar

Alder: 45

 

Kjønn: Kvinne

 

Er du religiøs? Svært

 

Hvis ja, hvilken religion/trossamfunn tilhører du? Jehovas vitner

 

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?) Min far er katolsk prest. Mamma er satanist.

 

Praktiserer du religionen/troen din? Ja, svært ofte.

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro? De blir tilintetgjort under harmagedd-et-eller-annet, men jeg har ikke lyst til å si det offentlig.

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre? Nei. I Jehovas Vitner kan du ikke være uenig med troen. Du må dilte etter hver gang vakttårnet forandrer standpunkt. Jeg vil jo ikke drite i eget reir. Da fortjener jeg bare å bli utstøtt da.

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva? Man kan lære av Scientologi. De er veldig gode på mind control og de vokser litt, tror jeg. Det gjør ikke vi.

 

Vi trenger ca. 40 svar for å få prosjektet godkjent.

På forhånd takk! :thumbup:

Vær så god. Jeg er glad for å ha bidratt til å øke forståelsen rundt vitenskapelighet og kildekritikk på skolenivå.

Lenke til kommentar

Alder: 16

 

Kjønn: Mann

 

Er du religiøs?

Nope. Antiteist

 

Hvis ja, hvilken religion/trossamfunn tilhører du?

n/a

 

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?)

Kristen. Alle på pappa sin side er kristne. Noe jeg har ikke blitt særligt smittet av for å si det sånn :p

Praktiserer du religionen/troen din?

n/a

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro?

Bryr meg ikke, så lenge det ikke trenger å gå utover meg og mine omgivelser. (Er egentlig ganske funny når Jehovas kommer på døra! :new_woot: )

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre?

Nope.

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva?

Man kan nok lære enkelte etiske lover, regler og tankeganger. Men ikke mye.

Lenke til kommentar

Alder: 25

 

Kjønn: Mann

 

Er du religiøs: Nei

 

Hva er din religiøse bakgrunn: Kristne foreldre, var selv kristen til ca 18-20 år

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro: Ukritiske til egen tro

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre: Nei

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva: Ikke egentlig

Lenke til kommentar

Alder: 29

 

Kjønn: Mann

 

Er du religiøs? Ja

 

Hvis ja, hvilken religion/trossamfunn tilhører du?

Er ikke offesielt i noen pr. dags dato, men det er jo noen som skiller seg ut som at de følger Bibelens lære mer en andre...

 

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?)

God blanding mellom ateister / agnostikere / religiøse

 

Praktiserer du religionen/troen din?

Tja, i den henseende at jeg gjør det beste jeg klarer med å følge Bibelens prinsipper og påbud.

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro?

Jeg mener naturligvis at de tar feil i forhold til sitt forhold/ikke forhold til Gud :) Jeg ser at det er mange bra og dårlige mennesker blandt de som ikke tror det samme som meg også. Samtidig ser vi på verden i dag at den ikke er ett sted som gjenkjennes av gode ting - og det kan man også trekke konklusjoner ut fra.

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre?

Hvis jeg hadde funnet noe som jeg mener var i strid med Bibelens lære, så hadde det ikke lengre vært min tro. At man stadig søker å få en grundigere og bedre forståelse av hva Bibelen lære oss - og korrigerer etter det er en ting. Andre ting (som for eksempel læren om ett brennende Helvete) hadde fått meg til å bryte med den religionen med en gang da dette er læresettninger som absolutt ikke er i forening med Bibelen.

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva?

Når man tror at man følger sin Gud, så er det ingen andre religioner som kan bidra til det på noen annen måte.

 

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

Alder: 18

 

Kjønn: Mann

 

Er du religiøs? Njaaei. Halveis

 

Hvis ja, hvilken religion/trossamfunn tilhører du? Kristendommen

 

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?)Halveis kristne

 

Praktiserer du religionen/troen din? Nei

 

Hva mener du om folk som ikke deler din tro? Ingenting

 

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre? Mye bullshit i bibelen ja

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva Hvordan man ikke skal oppføre seg av muslimer.

Lenke til kommentar

Alder: 18

 

Kjønn: Mann

Er du religiøs? Nei

Hvis ja, hvilken religion/trossamfunn tilhører du? n/a

Hva er din religiøse bakgrunn? (Er noen i familien din religiøse?) Er nok ingen som prakiserer religion i min familie, for eksempel ingen som går i kirken på Søndager.

Praktiserer du religionen/troen din? Har ingen tro

Hva mener du om folk som ikke deler din tro? Respekterer de aller fleste mennesker uten å tenke på troen deres, bor i bibelbelte og veldig mange av mine venner er kristne og går i kirken hver enste Søandag uten at det byr på noen som helst problemer.

Er det noen aspekter ved troen din du er uenig med, eller som du vil endre? n/a

 

Tror du at man kan lære noe av andre religioner? Hvis ja, hva? Tror ikke du kan lære noe av relgion, men jeg tror man kan lære masse av troende. Hvordan de tenker, hvorfor de tror, hva de vil oppnå med troen sin, hvilke verdier de har osv.

Endret av Lightningwolf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...