Gå til innhold

ISO 100 på Nikon


Anbefalte innlegg

Jeg vet definitivt ikke, men alt tyder på at ISO-justering = gain-justering (http://en.wikipedia.org/wiki/Gain) på det analoge signalet. Unntaket er etter alt å dømme Canon, som bruker gain til å justere hele ISO-trinn (hardware), og software til å justere mellomstegene (=større kvalitetstap).

 

Jeg vet heller ikke, men ut fra hva jeg har lest, så er det ingen sensorer som produserer noe signal som kan benyttes uten forsterkning på analog side. Det man setter som native ISO er den forsterkningen som gir best SNR iht ISO-standarden.

Dersom denne er feks ISO 200, så er alle andre hele steg (400, 800, 1600, etc) en forsterkning på analog-siden, mens mellomverdiene er et resultat av eksponeringskompensasjon på digitalsiden. Så langt jeg har forstått gjelder dette både Canon og Nikon, men ut fra det du sier er kanskje dette ikke tilfelle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apropos det, hvorfor bygges ikke gråfilter inn i kamera/objektiv som et alternativ til å regulere lysmengde med blenderen? Blenderen gir jo konsekvenser for DOF og det er jo ikke alltid man ønsker.

 

Canons G-serie har innebygd gråfilter som kan skrus på for å få lengre lukkertider/større blender. Mange enkle kompaktkameraer har gråfilter i stedenfor blender, sannsynligvis fordi det er billigere å lage og dybdeskarpheten uansett er så stor at det er lite poeng med (ennå) mindre blender enn de har i utgangspunktet.

 

Basis-Iso er det leverandøren som bestemmer ut fra det de mener er gunstig. Se for eksempel på kompaktkameraer hvor Olympus ofte har Iso 50 eller 64 som laveste, men Canon gjerne har Iso 80 og noen har Iso 100. Sonys lager fryktelig mange av disse sensorene, så det er en kombinasjon av sensorens egenskaper og den analoge forsterkningen før AD-konverteren som gir basis-Iso, men sensoren i seg selv har en ideell "Iso" som neppe matcher for eksempel Iso 100 eksakt. Denne følsomheten endrer seg aldri, og høyere Iso oppnås ved å forsterke signalet. Uansett om det gjøres digitalt eller analogt (eller en kombinasjon) får man et kvalitetstap som følge av at sensoren ikke ekponeres optimalt på andre Iso-verdier.

Lenke til kommentar

Det er antallet elektroner some en piksel kan holde som bestemmer det teoretisk laveste støynivået.

 

Hvis Nikon har en sensor som er 200 ISO, så kan de gjøre den mindre følsom sånn at man får ISO 100 eller ISO 5. Men siden det maksimale antallet elektroner hver piksel kan holde er konstant for en gitt chip så vil støynivået være det samme. Så det vil være lite eller ingenting å hente på støynivået i godt lys uten å bytte til en annen chip, det eneste man oppnår er å øke støyen i dårlig lys noe de fleste vil synes er et dårlig bytte for å få ISO 100.

 

Nikon har sett på pris, tilgjengelig teknologi på et gitt tidspunkt, hva hovedkundene trenger og bestemt at ISO 200 var det beste valget.

 

Hvis du vil ha en bedre forståelse for hvordan antallet elektroner påvirker støyen så del et ark oppi ruter og kast mynter på det. Hver mynt er et elektron, når du er lei så teller du antallet mynter i hver rute og du vil se at du trenger veldig mange elektroner før hver piksel har tilnærmet identisk antall elektroner og du har et støyfritt bilde.

 

På dette nivået så er det ren kvantemekanikk og tanken om rene analoge signaler er relativt fjern. At man bruker en A/D konverter er fordi det er den enkleste måten å raskt telle hvor mange elektroner det er i en piksel.

Lenke til kommentar

Så langt jeg har forstått gjelder dette både Canon og Nikon, men ut fra det du sier er kanskje dette ikke tilfelle?

Som sagt, så er dette ikke tilfelle for Nikon. Jeg antar at det heller ikke er tilfelle for Sony (pga. den store graden av teknologiutveksling mellom dem). Hva som gjelder for de andre produsentene aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Apropos det, hvorfor bygges ikke gråfilter inn i kamera/objektiv som et alternativ til å regulere lysmengde med blenderen? Blenderen gir jo konsekvenser for DOF og det er jo ikke alltid man ønsker.

 

Redigert: Jeg kom på at det finnes minst ett objektiv med innebygde gråfilter (og noen andre filter). Det heter Pentax SMC-M Reflex 2000mm f/13.5.

Besnærende tanke. Men det anses vel for unødig fordyrende og komplisert for vanlige objektiver skulle jeg anta. Har forbrukeren allerede gråfilter, kan jo dette benyttes på alle objektivene med en passelig step-up ring (forutsatt at gråfilteret har tilstrekkelig diameter selvfølgelig).

 

Når det gjelder eksempelet så dreier dette seg om en speiltele. Den har jo fast blender, så eneste måte å endre lysgjennomgangen er med gråfilter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...