Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Strøm i bilen

Anbefalte innlegg

Hei! Har en transporter firmabil jeg har hatt en stund, og etter inspirasjon fra en kamerat av meg, har jeg kjøpt den største 12V til 230V omformeren fra biltema (1000W), og monterte den i bilen idag, så jeg har strøm til batteriladere, varmluftspistol når jeg står i en grøft uten strøm, osv osv... Det funket veldig greit, den er koblet direkte til batteriet med 16kvadrat kabler, og funker tilsynelatende helt kanonbra :thumbup:

Men så til spørsmålet: Når jeg kobler til litt forskjellig, og si jeg bruker 1000W, bruker den da 1000W delt på 12V dvs cirka 83A? Er jo litt mye, og vil dette være skadelig for dynamo/batteri over tid?

Har styrestrømmen koblet til tenningen sånn at jeg har den på kun hvis tenningen står på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske korrekt, ikke tatt i betrakning tap. Tar man også inn tap i koblinger, batteri, ledning, osv. så vil spenningen bli lavere. Lavere spenning betyr at den vil, til et vist punkt, trekke mer strøm for å dekke forbruket sitt. Jeg ville regnet med opp til 100A.

Du vil ikke "skade" generatoren eller batteriet, men du vil tappe batteriet til et visst punkt hvor spenningen blir for lav og den kobler ut.

(Du taper 0,1V pr. meter kabel på 16kv kobber på 100A, så fordel at den ikke er for lang)

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...