Gå til innhold

Finansbilag - debet eller kredit?

Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432

Hei!

Fører regnskapet i e-conomic(.no), og sliter litt her. Eventuelle kommentarer om at jeg er inkompetent til å føre regnskap, besvares med at jeg er på utkikk etter regnskapsfører. :)

Så til spørsmålet mitt. Når jeg fører finansbilag, for eksempel for kvitteringer hvor jeg har gjort innkjøp jeg trenger til firmaet (ENK), skal bilaget føres som debet eller kredit? Den står som standard på debet, MEN jeg merket meg at når den gjorde det, så økte beholdningen med så mye som stod i bilaget.. Så da skal den føres som kredit? Eller? Trenger noen skarpe (skarpere enn meg) hoder som kan forklare dette til meg.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle bilag skal føres både debet og kredit. Hvis ikke vil ikke regnskapet ditt balansere.

Kjøper du f.eks. en blyant og betaler med firmakort, debet kontorrekvisita kredit bank.

Beklager, men jeg syns det er skremmende at noen på bunnivå innen regnskaps faktisk i det hele tatt tenker på å føre sitt eget regnskap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Alle bilag skal føres både debet og kredit. Hvis ikke vil ikke regnskapet ditt balansere.

Kjøper du f.eks. en blyant og betaler med firmakort, debet kontorrekvisita kredit bank.

Beklager, men jeg syns det er skremmende at noen på bunnivå innen regnskaps faktisk i det hele tatt tenker på å føre sitt eget regnskap.

Vel, jeg nevnte jo allerede at jeg er på utkikk etter regnskapsfører, og jobber med den saken. Takk for svar.

Edit: Når jeg legger inn leverandørfaktura og betaling, så får jeg jo opp to bilag med samme bilagsnr, hvor én er positiv sum og en er negativ. Dette skjer ikke når jeg fører finansbilag.. Mener du da at jeg for hvert finansbilag, skal føre en debet og en kredit, slik at det kommer opp to forskjellige med ulikt fortegn liksom?

Edit 2: Vel... Nå står det faktisk at balansen er 0,00... Så det er tydeligvis riktig?

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
...skal bilaget føres som debet eller kredit?

Det kommer helt an på hvilken konto du bruker i "kontonr" feltet og hvilken konto du bruker i feltet "motkonto".

Hvis du velger kredit så vil det føres til kredit mot den kontoen som står i feltet "kontonr" og motsatt (debet) mot "motkonto".

Siden mange bilag går ut en konto og inn en annen er dette en effektiv måte å føre på siden man slippe å føre opplysninger som beløp, dato og tekst to ganger.

Nå står det faktisk at balansen er 0,00... Så det er tydeligvis riktig?

Balansen du sikter til viser om du har ført like mye til debet som kredit. Du får ikke bokført før denne er i null.

Når det gjelder regnskapsfører kan du finne en på sidene våre, ta kontakt hvis du ikke finner det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis du velger kredit så vil det føres til kredit mot den kontoen som står i feltet "kontonr" og motsatt (debet) mot "motkonto".

Hvem er det som har funnet opp å bruke disse fullstendig idiotiske og intetsigende begrepene "konto / motkonto" i regnskapsprogrammene sine, egentlig? Kolonnene skal etter alle vanlige regnskapsprinsipper hete debet og kredit, selv om "pluss / minus", eller kanskje helst "inn / ut" ville vært enda litt mer selvforklarende.

Siden mange bilag går ut en konto og inn en annen er dette en effektiv måte å føre på siden man slippe å føre opplysninger som beløp, dato og tekst to ganger.

Ikke "mange". Alle, ref. grunnleggende prinsipper for dobbel bokføring og det du selv sier under her...

Balansen du sikter til viser om du har ført like mye til debet som kredit. Du får ikke bokført før denne er i null.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...