Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Boot problem (må leses for å forstås)

Anbefalte innlegg

Heisann der!

Jeg lurte på om noen kunne tenke seg å hjelpe meg med et problem jeg har som er relativt merkelig:

Altså, i går, per dags dato, bestemte jeg meg for å blåse ut litt støv fra filteret foran på mitt cooler master Mystique (Det med bølget dør). PCen fungerer fint på det tidspunktet. Jeg gjorde det og lot døren stå oppreist (mens den var tatt av), noe som kan ha slitt litt på kablene (?). (On/off, HDD LED, Pwr LED).

Jeg lar døren stå av i oppreist posisjon (mens kabinettet ligger) i et døgn, ettersom jeg ikke har tid/gidder å sette den på igjen.

Neste dag reiser jeg kabinettet tilbake i stående stilling og fester døren. Skyver det deretter under bordet. Trykker på på knappen. Da skjer det noe merkelig.

Alle mine vifter lysner opp og begynner og snurre. Stusser et øyeblikk over at det ikke kommer noe opp på skjermen, før den etter 3 sek. (ca) slår seg av igjen. Hva **** tenker jeg. Men så skjer det noe enda merkeligere. Etter enda 3 sek. (ca) slår den seg på igjen (uten at jeg trykker eller noe). Nå står den og summer slik den skal, men med null reaksjon i noen eksterne komponenter (mus/tastatur/skjerm). Alt som skal kjøre inne i maskina kjører, både grafikkort, HDD, CPU (vifta), alle de andre viftene og DVD-stasjonen.

Kommer ingen beeps, verken på første eller andre boot.

Jeg er veldig takknemlig for alle innslag, og erfaringer, vil veldig gjerne fortsette på dragon age :p

Forøvrig er alle deler i PCen kjøpt på komplett.

Sosser

PS: Installerte en del nye røde LED vifter tidligere, uten anti-statistisk, men problemet oppstod etter renskingen av støvfilteret.

Endret av sosser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde du den tilfeldigvis på et teppe?

Har du koblet i den lyd greia til hovedkortet slik at du kan hører om systemet lager slike beep-lyder?

Prøvd det interne skjermkortet om hovedkortet har det?

Lenke til kommentar

Hmm, Bruker å være psu feil når maskinen gjør slikt, men prøv først å resette bios, ta ut batteriet, sett det tilbake etter et lite minutt, funker ikke det så prøv å koble fra alt unntatt hk, psu, gpu og cpu. Sjekk at alle kablene er på plass, maskinen skal pipe etter ram, hvis ikke kan du trygt annta at feilen ligger en plass blandt de fire. Hadde gjettet på psu, enkelt å låne en og sjekke.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Heisann der!

Jeg lurte på om noen kunne tenke seg å hjelpe meg med et problem jeg har som er relativt merkelig:

Altså, i går, per dags dato, bestemte jeg meg for å blåse ut litt støv fra filteret foran på mitt cooler master Mystique (Det med bølget dør). PCen fungerer fint på det tidspunktet. Jeg gjorde det og lot døren stå oppreist (mens den var tatt av), noe som kan ha slitt litt på kablene (?). (On/off, HDD LED, Pwr LED).

Jeg lar døren stå av i oppreist posisjon (mens kabinettet ligger) i et døgn, ettersom jeg ikke har tid/gidder å sette den på igjen.

Neste dag reiser jeg kabinettet tilbake i stående stilling og fester døren. Skyver det deretter under bordet. Trykker på på knappen. Da skjer det noe merkelig.

Alle mine vifter lysner opp og begynner og snurre. Stusser et øyeblikk over at det ikke kommer noe opp på skjermen, før den etter 3 sek. (ca) slår seg av igjen. Hva **** tenker jeg. Men så skjer det noe enda merkeligere. Etter enda 3 sek. (ca) slår den seg på igjen (uten at jeg trykker eller noe). Nå står den og summer slik den skal, men med null reaksjon i noen eksterne komponenter (mus/tastatur/skjerm). Alt som skal kjøre inne i maskina kjører, både grafikkort, HDD, CPU (vifta), alle de andre viftene og DVD-stasjonen.

Kommer ingen beeps, verken på første eller andre boot.

Jeg er veldig takknemlig for alle innslag, og erfaringer, vil veldig gjerne fortsette på dragon age :p

Forøvrig er alle deler i PCen kjøpt på komplett.

Sosser

PS: Installerte en del nye røde LED vifter tidligere, uten anti-statistisk, men problemet oppstod etter renskingen av støvfilteret.

akuratt samme skjede med meg da jeg åpnet prossesoren og skule se på den også skule jeg ta den inn igjen, jeg preset og preset så pøyde nålene seg :dontgetit: jeg tenkte "hva faen har jeg gjort" så jeg svettet i hjell over cpuen med fettete hender på nålene jeg fik ta prossesoren på igjen da jeg skjønte at den lange stangen på siden skule være åpen :!: da jeg slo den på igjen så lyste tastaturet og powerknappen men ingen sån lyder og skjermen slo seg ikke på, jeg skal prøve og rette tilbake nålene igjen og ta ut batteriet på hoverkortet mit og ta det inn igjen og sette in prossesoren men det er mist 2 eller 5 nåler som er knekt trur jeg men skal prøve

Lenke til kommentar

Calm down :p

Fikset mitt problem da ;) Jeg vet ikke hva som var kjernen til problemet, men når jeg kobla ut harddisken starta maskinen normalt! (Utenom OS da selvfølgelig). Kobla den inn igjen, og nå fungerer alt. Merkelig... Men anbefaler andre som har lignende problem å prøve det samme :)

2 eller 5 nåler som er knekt

På socketen? Da er nok alt håp ute 0o Blir vel nytt MB på deg da :(

Lenke til kommentar

Calm down :p

Fikset mitt problem da ;) Jeg vet ikke hva som var kjernen til problemet, men når jeg kobla ut harddisken starta maskinen normalt! (Utenom OS da selvfølgelig). Kobla den inn igjen, og nå fungerer alt. Merkelig... Men anbefaler andre som har lignende problem å prøve det samme :)

på prossesoren den er uanset ødilakt nå så vuderer og kjøpe nytt hovedkort og prossesor men finner ikke hovedkortet i den størelsen jeg vil ha

Lenke til kommentar

Intel har LGA på sine prosessorer av nyere dato, AMD bruker fremdeles 'nåler'. Har han AMD er det med andre ord selve prosessoren som er skadet.

Regel nummer 1 når du monterer prosessor:

ALDRI bruk makt! Prosessoren skal falle på plass i sokkelen helt av seg selv! Må du bruke makt, ligger prosessoren feil (evt. låsen er lukket?)!

Er 'nålene' bare bøyd går det muligens an å VELDIG FORSIKTIG (forsiktigheten kan ikke understrekes nok) bøye de tilbake, men er de knekt er nok alt håp ute...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...