Gå til innhold

SSD-harddisk til 2008-modell Mac Pro

Nimrad

Anbefalte innlegg

Har nettopp gjort et kupp på en 2008-modells Mac Pro. Kjøpte modellen med 2x2,26 GHz og har 6GB RAM. Har nå bestilt meg 5870 grafikkortet, så flaskehalsen nå er vel harddisken. Tenkte jeg like gjerne kunne investere i en SSD-disk med en gang, så det jeg lurer på er rett og slett hva som anbefales til denne maskinen? Jeg kommer til å bruke den mye til fotoredigering, litt videoredigering, musikk og generelt som hoved-PC, altså mye multitasking av programmer hele tiden, også kjøre windows i Parallells.

Egentlig er det jeg lurer mest på hvor mye som er max hastighet jeg kan ha før det er RAID-kortet til mac-en som blir flaskehalsen. Er ikke så gira på å bruke noe særlig over 3000,-

Kan godt komme med to forslag, ett med kun fokus på hurtighet med OK plass og en med en del plass og OK hurtighet.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge denne tabellen ser det ut som om du har kjøpt 2009-modellen. Altså Nehalem-basert Xeon i stedet for Core2-basert Xeon. I så fall er det X58-brikkesettet med ICH10®-sørbroen du må se på, og der finnes det plenty med resultater i benchmark-tråden.

ICH10R skalerer vel greit med både to og tre kjappe disker, og siden du tydeligvis kun skal ha én skal du ikke være redd for at RAID-kontrolleren ikke henger med. Det eneste ankepunktet er at du kun har SATA-300, mens f.eks Crucial C300 klarer å gå forbi det på sekvensiell ytelse (det er en SATA-600-disk). Men det går uansett så kjapt at det ikke vil merkes.

Edit: Og husk på at Apple ikke har klart å lage TRIM i OSX enda, så bruk disken med omhu. ;)

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

SSD = solid state drive, HDD = hard disk drive

SSD-harddisk = smør på flesk på smør

Crucial C300 (64GB/128GB/256GB) er ytelseskongen for øyeblikket. Det som gir best pris/ytelse-forhold er stor snurredisk til data og SSD til OS og sånt.

Fra SSD-tråden:

Akkurat nå er disse gode disker i sine størrelser og prispunkter:

Opp til 80 GB:

Intel X25-V G2 40 GB - Fra 849,-

Intel X25-M G2 80 GB - Fra 1599,-

Corsair Force 60 - Fra 1231,-

Crucial C300 64 GB - Fra 1125,-

OCZ Vertex 2 50 GB - Fra 1350,-

100-160 GB:

Intel X25-M 160 GB - Fra 3190,-

Crucial RealSSD C300 128 GB - Fra 2656,-

OCZ Vertex 2 100 GB - Fra 2675,-

Corsair Force F120 - Fra 2412,-

Hvis du kan vente, så vil muligens tredjegenerasjon fra Intel påvirke markedet i forbrukers favør. De skal etter planen komme i slutten av året.

Endret av Lch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...