Gå til innhold

Kjøpe skreddersydd dress via internett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager tøveposten som forsvant. Jeg prøver igjen: En ting som jeg lurer på er hvor "standard" målene man bruker er. Jeg har et nært familiemedlem som har sydd klær hele livet, blant annet til meg. Vedkommende er absolutt veldig dyktig på slikt, og måler riktig, men kan man forvente at måten man måler for å følge diverse mønster man kjøper e.l. er samme type mål som en slik produsent bruker, eller kan de finne på sine egne sære måter å måle ting på?

 

@Henrik C: Slettet innlegget ditt da det var utenfor trådens tema. (Du bommet grovt med håret, men skjegget fikk du ganske riktig ;)

Så vidt jeg har forstått er de direkte målene ganske standard. Men så kommer dette med hvordan skuldrene dine er formet, hvordan ryggsøylen din er, og hvordan holdningen din er i tillegg. Det er dette som gir deg det lille ekstra når du kjøper en bespoke. Så skal man selvsagt ikke glemme at alle håndverkere har sin egen måte å jobbe på. Men nå har jeg ikke noen personlig erfaring med bespoke, så jeg skal ikke late som jeg er en ekspert på området.

 

Edit: Når det kommer til dette med å bestille på nettet vil jeg anta skreddersydd som oftest betyr made-to-measure

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått er de direkte målene ganske standard. Men så kommer dette med hvordan skuldrene dine er formet, hvordan ryggsøylen din er, og hvordan holdningen din er i tillegg. Det er dette som gir deg det lille ekstra når du kjøper en bespoke. Så skal man selvsagt ikke glemme at alle håndverkere har sin egen måte å jobbe på. Men nå har jeg ikke noen personlig erfaring med bespoke, så jeg skal ikke late som jeg er en ekspert på området.

 

Edit: Når det kommer til dette med å bestille på nettet vil jeg anta skreddersydd som oftest betyr made-to-measure

Jeg har noen venner som bestilte bryllupskjoler "made to measure" på nett fordi de ønsket noe som ikke "var som alle andre". De betalt slikt og ingenting og fikk noen helt _fantastiske_ kjoler, som passet perfekt. Det er helt klart naivt å tro at man skal få like bra klær på nett som om man dukker opp hos en skredder som lager klærne for deg, samtidig som jeg tipper at man kan få langt flottere klær "made to measure" på nett enn den typisk "off the rack".

 

Naturligvis kan man også ha veldig uflaks. Har en venn som kjøpte skjorte på nett (ikke "made to measure"). Armene var forskjellig lengde med hele 5 cm forskjell. :p (Han fikk naturligvis ny da han klagde).

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å forestille meg hvordan det vil se ut, men kan tenke meg at det kan få folk til å trekke litt på smilebåndet når de ser det. Ikke noe jeg ville kjøpt/fått lagd, men når du er så heldig at du har familiemedlemmer som kan sy klær er det vel kult å ha i skapet.

 

Og tilbake til topic igjen - som det har blitt sagt mange ganger over her, det er lurt å være litt forsiktig. Skal man først ta sjansen på å kjøpe en dress over nett som er MTM, gjør mye research. Ikke bare les solskinnshistoriene, men let grundig etter folk som er misfornøyd. Ikke hiv deg på det første og det beste, og det kan også være lurt å kjøpe det billigste du finner hos de du ender opp hos, og så justere målene etterhvert. Det er kjedelig å brenne et par tusen på en dress som sitter feil i f.eks. skuldrene, da er det bedre å ha kjøpt den billigste til en tusenlapp og så bruke den som forsøkskanin.

 

Ellers får du ha lykke til, hadde vært kjempeflott om du kunne oppdatert oss når du har kjøpt noe og si litt om hvordan resultatet blir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...