Gå til innhold

Kjøpe skreddersydd dress via internett?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kom nettopp på tanken om å kjøpe en skreddersydd dress på nettet! Derfor lurer jeg på om noen andre har forsøkt dette og om det finnes reale leverandører på nett? Noen erfaringer? Regner med jeg bare drar ned til byen og skaffer en oversikt over alle mål og sender inn dette.

 

Thomas :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke anbefale deg å bestille en bespoke dress på nett. Litt av poenget er at man først blir tatt mål av, for også at man prøver å dressen og får rettet på den igjen og igjen til den sitter som den skal.

Men så vidt jeg vet kommer det skreddere fra utlandet til Norge og tar mål her, for også sy dressene i hjemlandet. Det kan være verdt å søke litt rundt etter slike muligheter.

Lenke til kommentar

Jeg undersøker ikke denne muligheten fordi jeg er lat, nei :!: Ved å bestille på nettet tenkte jeg at jeg kunne få noen lokale priser fra andre land samt kutte ut mellomledd og spare litt penger.

 

Det skal nevnes at jeg er 19 år og ikke behøver det beste av det beste, så om dressen ikke er perfekt er i og for seg ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Hei

 

Å kjøpe skreddersydd dress på nettet trenger ikke gå galt. Det hele kommer an på hvor kresen du er, og hvor mye du er villig til å betale for dressen. Det som er aller viktigst med en dress, er at det sitter godt på din kropp.

 

Det er ikke snakk om bespoke på nettet. Det er i beste fall målsøm, der en allerede standarddress blir endret etter målene som blir sendt inn. Det er ikke noen tilpassinger, men dressen kommer ferdig til deg i posten.

 

Sårbarheten ligger i at du ikke er sikker på at målene blir tatt korrekt, og at du heller ikke vet om den som skal utføre endringene på standarddressen vet hva han gjør.

 

Hvis du selv skal ta mål, kan det gå riktig galt om du ikke er trenet i å ta det. Som et apropos kan nevnes at man i som skredderlærling i London må jobbe i flere år som måltaker før man får lov å skjære til stoffet. Det sier noe om hvor viktig de mener det er å ta gode mål.

 

Jeg ville aldri kjøpt "skreddersydd" dress på nettet. Da er det langt bedre med en ferdigdress av god kvalitet, enn en fjuske-dress som ikke sitter fint. Du kan få gode ferdigdresser i butikken, og hvis du ikke har en utfordrende figur, kan den bli ganske god med litt retting. Noen butikker her i landet tilbyr også målsøm.

 

Det er også en etisk side ved netthandel, da du ikke vet noe om produksjonsforholdene og at syerne har alminnelige gode arbeidsbetingelser, og at det heller ikke blir brukt barn i produksjonen, osv. For meg teller det også, ikke bare at dressen er billig.

 

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Det er også en etisk side ved netthandel, da du ikke vet noe om produksjonsforholdene og at syerne har alminnelige gode arbeidsbetingelser, og at det heller ikke blir brukt barn i produksjonen, osv. For meg teller det også, ikke bare at dressen er billig.

Nå er vel det et problem med masse klær vi har i butikkene her i Norge.

Lenke til kommentar

Det er også en etisk side ved netthandel, da du ikke vet noe om produksjonsforholdene og at syerne har alminnelige gode arbeidsbetingelser, og at det heller ikke blir brukt barn i produksjonen, osv. For meg teller det også, ikke bare at dressen er billig.

Nå er vel det et problem med masse klær vi har i butikkene her i Norge.

 

Helt enig, og de fleste av oss her i landet er nærmest hjernedød når det kommer til hva vi tillater andre å måtte tåle, bare det er billig for oss.

 

Dag

Lenke til kommentar

Jeg undersøker ikke denne muligheten fordi jeg er lat, nei :!: Ved å bestille på nettet tenkte jeg at jeg kunne få noen lokale priser fra andre land samt kutte ut mellomledd og spare litt penger.

 

Det skal nevnes at jeg er 19 år og ikke behøver det beste av det beste, så om dressen ikke er perfekt er i og for seg ikke noe problem.

 

Dra i en butikk med litt utvalg og få en dress du blir fornøyd med, heller enn å kjøpe noe på nettet som du ikke aner hvordan blir å ha på. Det kan fort gå mange penger på å kjøpe billig.

Lenke til kommentar

Har lest litt om folk som har bestilt målsydde dresser på nettet (det er ikke skreddersydd), og er man nøye med målene kan resultatet bli meget bra. Hvis du ikke har erfaring med å ta mål vil jeg nesten anbefale deg å gå til en skredder som kan det, og la han ta de målene du trenger.

Lenke til kommentar

Har lest litt om folk som har bestilt målsydde dresser på nettet (det er ikke skreddersydd), og er man nøye med målene kan resultatet bli meget bra. Hvis du ikke har erfaring med å ta mål vil jeg nesten anbefale deg å gå til en skredder som kan det, og la han ta de målene du trenger.

 

Som du vel har forstått, så er jeg ikke sikker på at det vil gå bra. Å få tatt målene, hvis du i det hele finner noen som kan - og vil - ta mål av deg, er kun den ene delen av prosessen. Å omsette målene til stoffet, er den andre delen. Hvis det skal gå bra, bør helst samme person gjøre begge operasjoner. Begge deler er en individuell "greie", påvirket av skredderens temperament og stil.

 

Thomas Mahon, en kjent Savile Row cutter/skredder, sier et sted at noen ganger så tar saksen over, han kan da ikke helt forklare hvorfor han skjærer slik eller slik, men han lar bare saksen gå. Kanskje det er kunstneren i ham som kommer til syne.

 

Andre vil si at da han tok målene, laget han seg også et mentalt bilde av kunden; hans holdning, krumning på ryggen, beinstilling, osv, osv som ikke uten videre lar seg feste i målskjemaene. Og at når han så skjærer, så henter han frem dette umålbare bildet og overfør dem til stoffet. Denne siden, måltakerens opplevelse av kunden, kan du ikke formilde via nettet. Og det kan heller ikke oppnås ved målsøm.

 

Dag

Lenke til kommentar

Altså, jeg mente ikke meget bra, som i "bespoke-bra", jeg mente meget bra i forhold til en of the rack-dress.

 

Men som sagt har jeg sett flere eksempler på at det kan bli et godt resultat med online mtm, så lenge man er nøyaktig med målene. Det optimale er å bestille en billig "prøvedress" først, og så justere målene på den andre dressen man bestiller.

Lenke til kommentar

Hva tror folket om å bestille fra Indochino da?

Liker salgstriksene de bruker, men skulle likt å hørt noe om hvordan resultatet faktisk blir. De har ihvertfall fått mye oppmerksomhet i pressen ser jeg (sikkert et dyktig PR-byrå, men alikevel) og jeg har funnet en del der jeg liker.

Men om man ønsker å bestille fra f.eks. Indochino; hvor burde man gå for å få best mulig mål billigst mulig?

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Altså, jeg mente ikke meget bra, som i "bespoke-bra", jeg mente meget bra i forhold til en of the rack-dress.

 

Men som sagt har jeg sett flere eksempler på at det kan bli et godt resultat med online mtm, så lenge man er nøyaktig med målene. Det optimale er å bestille en billig "prøvedress" først, og så justere målene på den andre dressen man bestiller.

 

Ok. Meget bra er jo over middels bra. Har du noen linker, fmk? Dette vil jeg sjekke ut.

Lenke til kommentar

Altså, jeg mente ikke meget bra, som i "bespoke-bra", jeg mente meget bra i forhold til en of the rack-dress.

 

Men som sagt har jeg sett flere eksempler på at det kan bli et godt resultat med online mtm, så lenge man er nøyaktig med målene. Det optimale er å bestille en billig "prøvedress" først, og så justere målene på den andre dressen man bestiller.

 

Ok. Meget bra er jo over middels bra. Har du noen linker, fmk? Dette vil jeg sjekke ut.

 

Personlig ville jeg ikke gjort det, jeg ville heller kjøpt of the rack, og fått den justert hos skredder, men er man villig til å ta sjansen kan man jo ende opp med et godt resultat.

 

http://www.indochino.com, http://www.mytailor.com/ og http://www.thickasthievesla.com er de jeg husker i hodet.

 

Hos Thick as Thieves LA er nok prosessen en smule mer personlig enn hos de andre, og man kommuniserer via e-post med dem før dressen lages, for at det ikke skal oppstå noen misforståelser osv.

Endret av fkm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...