Gå til innhold

HD Natural Motion: Max eller Min?

Anbefalte innlegg

På min nye Philips 47PLF8404 kan man sette "HD Natural Motion" til enten "Minimum" eller "Maximum" (også "Av" da). Noen som vet hva forskjellen på min og max egentlig er?

Philips brukerstøtte sier noe vagt at det er antall mellombilder som regnes ut, og at det skal være mindre "halo" (tåke rundt ting nå bakgrunnen beveger seg) på "Maximum", men i diverse diskusjonsgrupper på nettet påstår noen det er "Minimum" som gir minst "halo".

Noen som vet mer om dette, eller har ekperimentert med dette selv?

Må si at "HD Natural Motion" (uansett min eller max) med "100Hz" på gir sinnsykt bra bilde i spill på f.eks. PlayStation3. Tåkete uklar bevegelse blir jevn og krystallklar uten noe etterslep. Men desverre da noe "halo/tåke" rundt ting når bakgrunnen beveger seg da :-(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minimum og maksimum angir hvor hissig interpoleringen skal være. I teorien vil den hissigste interpoleringen gi det beste (jevneste) bildet. I praksis introduserer det en hel del feil. På minimum interpolerer den de bildene som er lettest å prosessere, mens den dropper de mest avanserte. På maksimum interpolerer TVen alle bilder, også de som egentlig blir for komplekse. Resultatet er jevnere bevegelser, men med mer bildestøy, haloer og video-effekt. Jeg har enda tilgode å se interpoleringssystemer som gjør seg bra på maksimum.

Interpolering har helt klart noe for seg i enkelte situasjoner, så på vanlig TV ville jeg nok brukt minimuminstillingen. Til film ville jeg derimot brukt 24 Hz uten interpolering.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Det jeg merker er jo at for å få skarpt bilde uten etterslep på spill i PlayStation3 så må jeg ha 100Hz. Og for å kunne slå på det må man ha på HD Natural Motion. Men jeg klarer ikke å se forskjell på Min og Max (like mye "halo" effekt). Men bilde blir mye bedre med det på i spillene iallfall. Ting som beveger seg blir sylskarpe (uten blir de bare diffus tåke :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...