Gå til innhold

Menons paradoks


Anbefalte innlegg

Holder på å skrive en oppgave om filosofer, har etter hvert komt inn på noe som kalles for Menons Paradokset.

Har prøvd å finne litt informasjon om det, men det står for diffust for meg på både nettet og i bøker. Håper derfor

om dere kunne hjulpet meg litt.

Hva går rett å slett menons paradokset ut på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holder på å skrive en oppgave om filosofer, har etter hvert komt inn på noe som kalles for Menons Paradokset.

Har prøvd å finne litt informasjon om det, men det står for diffust for meg på både nettet og i bøker. Håper derfor

om dere kunne hjulpet meg litt.

Hva går rett å slett menons paradokset ut på?

 

Kan første treff på Google hjelpe deg? http://www.skoleforum.com/stiler/saeroppgave/det.aspx?id=6448

Lenke til kommentar

Tja, dersom dette er til bruk i universitetet ville jeg styrt unna denne linken. Tok selv en titt på den. Jeg peker da på svært dårlig begrepsbruk i artikkelen. Selve historieforløpet kan leses og forståes, men du bør selv aldri uttale deg slik:

 

Ved å være klar over at en ikke vet noe, har en da lagt et solid grunnlag uten vrangforestillinger for å utforske alle mulige emner og temaer objektivt i søken etter det sanne svaret. Det er gjerne derfor han ble kåret til den viseste mannen i Aten.

 

Selv ikke Sokrates ville påstå at det er noe objektivt ved hans metoder. Han mente dog at det eksisterte en virkelighet som kunne forståes rasjonelt - veien der til er likevel subjektiv.

 

Jeg vil anbefale deg å skjekke opp i litteratur som universitetet tilbyr (dersom du går på universitetet), samt lese den originale, men oversatte, dialogen. Den er ikke lang, og paradokset skulle komme ganske klart frem da skikkelsen "Sokrates" fungerer som en narratør gjennom hele samtalen.

 

Husk at temaet til Sokrates og Platon generelt var "kunnskap". Hva er sikker kunnskap?

 

Gode veiledende spørsmål vil jeg tro er spørsmål som bygger nettopp på dèt:

 

- Finnes det etiske grunnstener? Er noe sikkert?

- Hva argumenterer dialogen for?

- Dersom dyd ikke kan læres, må det da forstås intuitivt?

- Er det Sokrates eller Platon som fremmer sitt syn? Hvilken idélære er dette?

 

 

Helt off-topic(!): Noe som alltid har irritert meg ved denne dialogen, er at et kvadrat med areal 16 èr det dobbelte av et vadrat med areal 4. Det avhenger helt av hvordan man beskriver problemstillingen:

 

Et kvadrat er definert gjennom vektororene som utgjør kvadratets sider. Dermed vil man kunne argumentere at det er sidenes lengde som utgjør proposjonaliteten. Det vil være noe annet å si et kvadrat som rommer det dobbelte. Det er altså "Sokrates" egen feil da han glemmer å definere spørsmålet grundig før han plukker fra hverandre svarene. Sokrates metode var tross alt dialoger, og i en dialog må man definere basisen. :thumbdown:

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...