13375k1133z Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Holder på å skrive en oppgave om filosofer, har etter hvert komt inn på noe som kalles for Menons Paradokset. Har prøvd å finne litt informasjon om det, men det står for diffust for meg på både nettet og i bøker. Håper derfor om dere kunne hjulpet meg litt. Hva går rett å slett menons paradokset ut på? Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Holder på å skrive en oppgave om filosofer, har etter hvert komt inn på noe som kalles for Menons Paradokset. Har prøvd å finne litt informasjon om det, men det står for diffust for meg på både nettet og i bøker. Håper derfor om dere kunne hjulpet meg litt. Hva går rett å slett menons paradokset ut på? Kan første treff på Google hjelpe deg? http://www.skoleforum.com/stiler/saeroppgave/det.aspx?id=6448 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 (endret) Tja, dersom dette er til bruk i universitetet ville jeg styrt unna denne linken. Tok selv en titt på den. Jeg peker da på svært dårlig begrepsbruk i artikkelen. Selve historieforløpet kan leses og forståes, men du bør selv aldri uttale deg slik: Ved å være klar over at en ikke vet noe, har en da lagt et solid grunnlag uten vrangforestillinger for å utforske alle mulige emner og temaer objektivt i søken etter det sanne svaret. Det er gjerne derfor han ble kåret til den viseste mannen i Aten. Selv ikke Sokrates ville påstå at det er noe objektivt ved hans metoder. Han mente dog at det eksisterte en virkelighet som kunne forståes rasjonelt - veien der til er likevel subjektiv. Jeg vil anbefale deg å skjekke opp i litteratur som universitetet tilbyr (dersom du går på universitetet), samt lese den originale, men oversatte, dialogen. Den er ikke lang, og paradokset skulle komme ganske klart frem da skikkelsen "Sokrates" fungerer som en narratør gjennom hele samtalen. Husk at temaet til Sokrates og Platon generelt var "kunnskap". Hva er sikker kunnskap? Gode veiledende spørsmål vil jeg tro er spørsmål som bygger nettopp på dèt: - Finnes det etiske grunnstener? Er noe sikkert? - Hva argumenterer dialogen for? - Dersom dyd ikke kan læres, må det da forstås intuitivt? - Er det Sokrates eller Platon som fremmer sitt syn? Hvilken idélære er dette? Helt off-topic(!): Noe som alltid har irritert meg ved denne dialogen, er at et kvadrat med areal 16 èr det dobbelte av et vadrat med areal 4. Det avhenger helt av hvordan man beskriver problemstillingen: Et kvadrat er definert gjennom vektororene som utgjør kvadratets sider. Dermed vil man kunne argumentere at det er sidenes lengde som utgjør proposjonaliteten. Det vil være noe annet å si et kvadrat som rommer det dobbelte. Det er altså "Sokrates" egen feil da han glemmer å definere spørsmålet grundig før han plukker fra hverandre svarene. Sokrates metode var tross alt dialoger, og i en dialog må man definere basisen. Endret 27. august 2010 av cuadro Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Sliter litt med å finne info om menons paradoks på internett. Noen som har gode filosofi-linker hvor det gjerne kan stå? Takk for info btw cuadro. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Jeg vil anbefale å lese denne ettersom den er veldig lettvint å følge. Du får også "hele" dialogen etter en introduksjon av forfatterens egen tolkning. Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Hvordan kan du finne noe du ikke vet hva er? "And how will you inquire into a thing when you are wholly ignorant of what it is? Even if you happen to bump right into it, how will you know it is the thing you didn't know?" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå