Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Samfunnsfag eller Realfag

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et lite problem.. jeg har akkurat startet på VGS2 og skal nå velge mellom disse to linjene samfunnsfag og realfag..

Jeg vet ikke helt hva jeg skal bli ennda og jeg har hørt at realfag er det du trenger hvis du skal bli lege eller ingeniør og andre jobber krever ikke så mye realfag eller ikke noe i det hele tatt.. lurer på om det stemmer?

Hvilke jobber er det jeg kan få hvis jeg tar samfunnsfag med godt betalt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenør, lege, tannlege, enkelte økonomistudier (mange krever dog bare S1+S2 eller bare S1) og datajobber krever realfag.

Du kan bli det meste utenom dette ved å velge samfunnsfag, språk og økonomi, men jeg anbefaler deg å ta realfag hvis du har tid og er relativt flink i dette fra før av.

Lenke til kommentar

For å si det sånn åpner mange muligheter seg for deg hvis du tar realfag - nemlig alle studier som krever realfag, samt alle de der du nyter godt av å ha hatt realfag, særlig matte - mens så godt som ingen muligheter åpner seg for deg hvis du tar samfunnsfag. Det er ingen universitetsstudier som krever at du har hatt samfunnsfag på videregående, og du klarer deg fint i alle universitetsstudier i diverse samfunnsfag uten å ha hatt dem på videregående. Hvis du ikke har noe særlig imot realfag, og ikke har noen stor interesse for samfunnsfag (noe som du sannsynligvis ikke har siden du faktisk spør dette spørsmålet), ville jeg uten tvil valgt realfag.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Du stenger flere dører enn du åpner ved å velge samfunnsfag, for å si det sånn. IMO er samfunnsfagene på VGS bare tull og de eneste du faktisk har nytte av, er språkfagene, men det er det vel delte meninger om. Det er viktig dog, som det påpekes ovenfor, at hvis du hater realfag, er det ikke særlig smart å velge det. Det er ingen hemmelighet at det er mer krevende enn samfunnsfagene, men innsats må til skal en bli noe her i verden.

Endret av Josh Homme
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...