Deaktivert Konto Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Ser en del norske bedrifter har åpenbare brudd på forbrukerkjøpsloven. F.eks. KOSS. Et sitat fra hjemmesiden deres: "Garantien dekker IKKE:• Frakt til/fra verksted" Men, i forbrukerkjøpsloven står det: §3, ledd 1: "Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her." OG §30, ledd 1: "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren." Synes det er litt komisk at KOSS skriver på samme side: Tura Scandinavia AB vil i henhold til forbrukerkjøpsloven §30 avgjøre hvilken type avhjelp som skal benyttes. Og linker til kapittelet i f.kj.l. som §30 er i, hvor det står at de ikke har rett til å ta penger for avhjelp. Lurer på om jeg skal sende en email til KOSS, noen som har erfaringer i lignende situtasjoner? -DLA Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Koss har livstidsgaranti på varene sine. I løpet av perioden som din reklamasjonsrett fortsatt gjelder (2 år) så skal du ikke betale frakt til og fra verksted. Etter at reklamasjonsretten din er gått ut så kan Koss ta betalt for frakt til og fra verksted. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Garanti og reklamasjonsrett er ikke det samme. Koss (eller hvem som helst andre) kan godt ha en garanti som ikke dekker fraktkostnadene, men som derimot dekker andre typer skader som ikke omfattes av reklamasjonsretten. For å kunne kalle noe en garanti må den gi deg noen bedre rettigheter enn forbrukerkjøpsloven (fkjl), (f.eks. omfatte skader som ikke omfattes av reklamasjonsretten, men det er så vidt jeg vet ikke noe i veien for å også sette andre strengere betingelser for garantien. Et eksempel på samme praksis (innskrenkende garantibestemmelser i forhold til fkjl) er typiske "warranty void if removed"-klistremerker, mens fkjl krever at det kan påvises en årsakssammenheng mellom kundens åpning av produktet og mangelen for å avvise kravet. Med andre ord: dekkes skaden av forbrukerkjøpsloven (mangel): fri frakt begge veier. Gjelder saken en type skade som ikke dekkes av reklamasjonsretten, men derimot av garantien: Kunde må betale frakt. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå