Gå til innhold

FreeNAS - Krasjet dag 2

TBJ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ellers har eg gjort en del twaks som eg fant på FreeNas forumet men til ingen nytte, og ser det att folk sliter med å komme seg over 15mb/s (MANGEN tilfeller)

Personlig er eg dritt lei FreeNas fordi det er så forbanna slow med samba.. nekter å tru att det er diskene som er så forbanna treige da det er raid og en stor fil forsatt kun får 30mb/s

Har du forsøkt å tune Samba for hastighet da?

Lenke til kommentar

Hva slags 1.5TB-disker har du?

Har 6x Seagate Barracuda 7200.11 1,5TB,.. er jo ikkje slik som WD green, er ikkje low power, er 7200 disker så forstår ikkje så mykje av dette... men de MÅ klare mer en som så i raid, vist ikkje kunne eg like godt brukt usb disker...

Har ikkje lest om diskene men høyrte det att WD green var noke dritt i raid, og eg har sjølv en disk i dataen eg bruker til vanlig å den suger balle...

Har du forsøkt å tune Samba for hastighet da?

Vel, har gjort en god del av det som står på FreeNas forumet, ikkje noke med read / write raw, finner heller ingen options for dette.

Du setter ikkje opp noko raid i bios vell?

Software raid fungerer best med single disk raid/jbod

Har pluget diskene rett i hovedkortet og laget raid 5 fra gui på FreeNas.

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

Nei på begge to, har ikkje tatt meg tid til å gjere det... sjølv om eg burde ha all verdens tid vist eg kopierer noke :p

Skal ta å teste FTP og google korleis en sjekker diskene lokalt :) skal da edit og gi mer info da.

Jauda, googlet fram til nå uten å finne ut av en dritt, FreeNas er jaggu lett å finne ut av.. Trodde virkelig att nåke så enkelt var gjort på under 5 min...

Orker virkelig ikkje å lete meir nå, får ta det i morgon. vist ingen vil vere snille å gi med komandoen. testet: iozone-i2 uten resultat (feil/ error)

Rekner med att eg skal skrive inn noko under /advansed/command

det er vel ikkje heilt feil?

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

off, korleis skal eg klare å finne ut av korleis en tester kva disken klarer? Finner lite eller ingen info når eg googler. Ingenting hjelper noke særlig.

Det må da vere noken her som veit korleis eg kan ta en benchmark av disken lokalt å se om det er smb som er så forbanna tregt.

Lenke til kommentar

er det snakk om freenas? en enkel test er vel å logge på konsollet og se hva dd if=/dev/zero of=/sti/til/filsysten/lag/en/tom/fil bs=1M count=8000 det blir da skrive testen din.

Lese test, dd if=/pek/til/forrige/of=/fil of=/dev/null bs=1M count=8000

Ja, det er freenas

Men dette må en ha mastergrad i russisk får å forstå? Eg fårstår fan ikkje en dritt av den der :p

Ta alt i en linje, og skal det vere så ekstremt mykje //// ? virker rett og slett feil.

Btw, tror også det skal vere (\) eller?

Er ikkje alle som er så ekstremt intereserte i lunux, BSD eller unix sjølv om det har en server vettu, tok FreeNas får det skulle vere enkelt å greit :)

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

...muligheten til å sette opp raid5 uten å bruke raidkort.

Finnes den muligheten på Win2003?

Ja, virker helt utmerket:-)

Kult!

Kan noen forklare meg hvordan det gjøres?

Meget sikker på att det går fint vist hovedkortet ditt støtter raid 5, og du gjere dette via bios.

mulig eg tar feil, men burde prøvest ut :)

Lenke til kommentar

...muligheten til å sette opp raid5 uten å bruke raidkort.

Finnes den muligheten på Win2003?

Ja, virker helt utmerket:-)

Kult!

Kan noen forklare meg hvordan det gjøres?

- Ta diskene i maskinen, 3 eller flere :p

- Start maskinen

- Gå til diskbehandling i windows

- Høyreklikk på diskene og gjør de dynamisk

- Høyreklikk på en av de nye diskene og velg "new spanned Volume"

- Velg Raid-5 og hvilke disker som skal være med i raidet

- Du er ferdig

http://www.hardware.no/artikler/raid5_med_windows_server/26289

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

off, korleis skal eg klare å finne ut av korleis en tester kva disken klarer? Finner lite eller ingen info når eg googler. Ingenting hjelper noke særlig.

Det må da vere noken her som veit korleis eg kan ta en benchmark av disken lokalt å se om det er smb som er så forbanna tregt.

Jeg har brukt bonnie++ ved et par anledninger, men jeg vet ike om det er tilgjengelig for FreeNAS. Se for eksempel post her og her for hvordan det kan gjøres.

Lenke til kommentar

- Start maskinen

- Du er ferdig

Takker :thumbup:

Dette var pinlig enkelt :D

Det står i artikkelen du linket til, at den største ulempen er hastigheten.

Noen grunn til at hastigheten på raid5 skulle være noe dårligere i Win2003 enn på en linux distribusjon?

Uansett så er den vel raskere enn om man ikke kjører raid?

Lenke til kommentar

Jeg har brukt bonnie++ ved et par anledninger, men jeg vet ike om det er tilgjengelig for FreeNAS. Se for eksempel post her og her for hvordan det kan gjøres.

Dette ser ikkje ut til å fungere, kommandoene blir ikkje godtatt av en eller annen grunn, har prøvd meg litt fram men det ser ikkje ut som at bonnie++ er støttet i freenas. desverre.

Vist noken orker å ta seg tid hadde eg sett pris på om noken hadde hjulpet meg ut med dette.

Vist ikkje blir det nok en til som må støtte MS..

~ThaBear

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

- Start maskinen

- Du er ferdig

Takker :thumbup:

Dette var pinlig enkelt :D

Det står i artikkelen du linket til, at den største ulempen er hastigheten.

Noen grunn til at hastigheten på raid5 skulle være noe dårligere i Win2003 enn på en linux distribusjon?

Uansett så er den vel raskere enn om man ikke kjører raid?

Jeg har hatt software raid-5 på windows xp og på server 2008. På xp var dette tortur og tok evigheter ved kopiering av filer, utpakking osv.

På Server 2008 går dette raskt nok. Er sikkert andre løsninger som er raskere, men det holder i massevis til mitt bruk på en filserver. Jeg valgte uansett ikke denne løsningen pga hastighet, men som en ekstra sikkerhet mot datatap ved å miste en disk.

Slik jeg ser det er største ulempen at en ikke kan legge til flere disker i raidet senere uten å miste data. Dette skal visstnok kunne gjøres ved egne programmer, men har ikke testet dette selv. Så pass på å ha nok disker når du først skal sette dette opp. Jeg har nå satt opp to forskjellige raid-5 med 5 disker i hver på 1.5 TB. Har rikelig med lagringsplass pr dags dato og vil tro det holder en stund fremover. Går jeg tom for plass blir det enda et raid med 5 disker til.

Lenke til kommentar

Dette ser ikkje ut til å fungere, kommandoene blir ikkje godtatt av en eller annen grunn, har prøvd meg litt fram men det ser ikkje ut som at bonnie++ er støttet i freenas. desverre.

Vist noken orker å ta seg tid hadde eg sett pris på om noken hadde hjulpet meg ut med dette.

Vist ikkje blir det nok en til som må støtte MS..

Hva med kommandoen diskinfo?

Se denne beskrivelsen: http://harryd71.blogspot.com/2008/10/benchmarking-freenas-writeperformance.html

Lenke til kommentar

Dette skal eg da skrive inn i web gui/Advanced|Execute command

Og siden raid'et eg har laget ligger under mnt, og heter Raid5 blir vel kommandoen slik?

/mnt/Raid5# dd if=/dev/zero of=mytestfile.out bs=1000 count=1000000

Er mulig eg glemte noke med /dev/zero ?

Eller må eg skrive dette på sjølve serveren? :hmm:

Her er All info on serveren:

Version 0.7.1 Shere (revision 5127)

OS Version FreeBSD 7.2-RELEASE-p7 (revision 199506)

Platform amd64-embedded on Intel® Core2 Duo CPU E8500 @ 3.16GHz

CPU usage peak 5%

Memory usage under 20% 4gb totalt

Ellers er kernet tuning på, MUT @ 9000

Bruker intel pro dual port nic, 2x1000 pci-ex4

Log level er minimal.

Server specsa er jo overkill etter min mening.. men noke er ivertfall galt.

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...