Gå til innhold

FreeNAS - Krasjet dag 2

TBJ

Anbefalte innlegg

Sakset fra Wikipedia

Embedded versus Full

When you were in the installation submenu, you would have seen that there is also what is known as a "full" install of FreeNAS. This doesn't mean that it has any more features or is somehow more complete than the "embedded" version. But rather, it is a way to install FreeNAS like a traditional operating system. The files are installed on the hard disk and if they are edited or deleted they are done so permanently. The embedded version runs from RAM (and is initially loaded from the hard disk) and any changes made to the operating system files will only be temporary and when the system is rebooted, it will return to its original state. This means that the full version can be tweaked and changed which is good for those developing plugins for FreeNAS, but it also means that the system can be broken accidentally by those unfamiliar with FreeBSD. The embedded version, however, adds a level of protection and if anything goes wrong, a reboot will restore the system files to their installed state.

This discussion is about the system files, not about the configuration file that is updated and controlled via the actions taken in the web interface. A reboot will NOT restore the

configuration to a previous state unless the changes have not been

applied.

The recommended way to install FreeNAS is to use the embedded version. You should only consider the full version if any of the following are true:

You need to install extra FreeBSD packages to your FreeNAS server.

You need to customize the size of the root file system.

You are low on system RAM and need to run FreeBSD from hard disk, rather than a RAM disk.

Endret av BAT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endelig fått den opp igjen . Denne gangen installert på pinne med OS ("Embedded" på 120MB) + Swap.

Jeg satt så opp kun en av diskene for å teste fart.

Den startet raskt, men hastigheten falt så plutselig ned til ultra-treigt. Slik fortsatte den lenge, helt til jeg til slutt stoppet den.

I loggen hadde følgende feilmelding dukket opp:

kernel: ipfw: pullup failed

Jeg så at den feilen lå der tidligere i dag også, men da var det mye annet også. Nå *tror jeg* det "kun" er den igjen.

Jeg googlet litt på feilmeldingen, men ble ikke klok av noe av det jeg fant der. Noe med pakke tap, men det ble litt for innviklet for meg i natt.

Noen som vet hva dette er og kan komme av?

(og ikke minst hva jeg kan gjøre for å fikse det)

Jeg slettet harddisken og satte den opp på nytt i raid5.

Oppbyggingen er estimert å være ferdig rundt kl. 08 i morgen (i dag...)

Men feilmeldingen er nok der i da også.

---

Jeg har innsett at jeg ikke klarer å få klar dette til fredag, så jeg har satt i gang arbeid med å få klar Win2003 :love: server. Dog uten raid. Jeg har ikke så mange 2TB harddisker liggende å slenge.

Men ikke pokker om jeg gir meg med FreeNAS så lett. Fortsetter igjen på mandag og da har jeg all verden av tid. Kanskje jeg også tester FreeBSD hvis noen klarer å ovebevise meg av fordelen med det, kontra FreeNAS.

Takk til alle som har hjulpet meg så langt :thumbup:

(nå fortjener jeg noen timers søvn)

Lenke til kommentar

ipfw er brannmur

Ok....

Brannmuren i FreeNAS er ikke aktivert.

Maskian er koblet i nett sammen med andre maskiner der overføring går helt greit (og raskt).

Edit: Jeg har googlet etter feilmeldingen. Jeg må innrømme at jeg ikke har god nok innsikt til at jeg forsto helt hva det dreide seg om.

Endret av TBJ
Lenke til kommentar

Det betyr at pakker som går over nettverket inneheld mangelfull informasjon til logging. Om du har tunet på avanserte nettverksinnstillinger så kan dette dukke opp.

Har ikke tunet noen ting (enda).

Skal nå følge disse punktene og se om ting endrer seg: http://freenas.org/faq:0123

Blir det ikke bedre, så prøver jeg nettverkshullene på hovedkortet.

Jeg bruker "3Com Gigabit Server NIC, 3C996B-T" i dag.

Fungerer ikke det heller, så installerer jeg FreeNAS-amd64-LiveCD-0.7.1.5127 (siste "stable" versjonen).

Kjører i dag version 0.7.2 Sabanda (revision 5266).

Men usikker på om jeg får gjort det før søndag / mandag.

Lenke til kommentar

Ok! Jeg gir meg. Jeg kapitulerer. :(

Testet de punktene som jeg nevnte i forrige post. De fleste punktene var korrekt satt (som default), men jeg aktiverte "Tuning" og økte MTU.

Den krevde en reboot og jeg gav den hva den ba om.

Da maskina kom opp, så kom "kernel: GEOM: ad6: corrupt or invalid GPT detected" tilbake (i tillegg til kernel: ipfw: pullup failed).

Jeg orker bare ikke mer (aaaaaaarghhh!).

Jeg både rensket harddiskene (dd if=/dev/zero of=/dev/ad6 bs=512 count=1) og kjørte kontroll på de (fsck -t UFS /dev/ad0) i går, uten at den meldte om noe feil.

Plan fremover:

Bytte hovedkort på mandag. Dessverre et eldre med dårligere CPU og ikke 64 bits :cry:

Det kan ikke være nettverkskortet som gjør alt dette.

Og i tillegg kjøre enda flere kontroller av HDene (i windows).

Stusser over at det er samme HD nå som forrig gang den rapporerer problemer med.

Nå er jeg kraftig irritert :mad:

Takk og pris for at jeg sitter mange mil fra maskina.

Endret av TBJ
Lenke til kommentar

Satt oppe til fire i natt og satt opp diverse maskiner. Bl.a. fikk jeg ferdig Win2003 på "problem-maskinen". Jeg lovet meg selv å ta en pause fra videre spekulasjoner, men jeg klarer ikke å la være...

Jeg er overbevist om at det enten er noe hovedkortet eller harddiskene som er problemet.

På maskinen (nå med Win2003) sitter de tre 2TB harddiskene som jeg prøvde å få i raid i FreeNAS, men de er ikke mappet opp i Win2003.

Jeg bruker derimot en 4.dre WD Black Ed. 2TB i den maskina.

I dag morges datt maskina ned og gav feilmeldingen Error code 000000ea, parameter1 87c58020, parameter2 8ab429d0, parameter3 8aa70598, parameter4 00000010.

Har ikke hatt tid til å sjekke opp så mye rundt denne meldingen (er tross alt på jobb), men jeg så noen om skjermkort-problematikk.

Mmmm. Hvis det er skjermkortet, kan det neppe ha gjort at jeg tidligere fikk feilen "corrupt or invalid GPT detected".

Fikk et tips fra en kamerat om jeg burde heller satse på en Linux server (Fedora) som filserver.

Hva mener dere om det? (en forutsetning er at jeg får kontroll på evt. hardware feil).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kom noen noengang i mål her?

Vurderer FreeNAS selv, men etter å ha lest her blir jeg straks veldig usikker.

Hei

Jeg gav opp på min ene filserver (filserveren som denne tråden dreier seg om).

Men jeg har installert FreeNAS på filserver nr. 2.

Der har jeg enda ikke opplevd problemer, men så har jeg heller ikke stress-testet den.

Venter på to nye WD 2TB Black Edition harddisker, som jeg skal bruke som raid5 (sammen med en tredje jeg har). Først da får jeg se om den virkelig er stabil.

Jeg har tro på at den skal være stabil. Hadde FreeNAS vært som jeg til nå har opplevd, ville neppe noen ha brukt den.

Når jeg har fått stress-testet filserver 2 med FreeNAS og alt ser bra ut, får jeg gå tilbake til problem-maskina igjen.

Jeg kan ikke se annet enn at det må være hovedkortet på den som FreeNAS ikke liker. Den har kjørt dønn stabilt med Win2003 i to uker nå. Rare saker... (ikke rart jeg har lite hår igjen på toppen... :hrm: )

Lenke til kommentar

FreeNas er ikkje noke å rote seg bort i, gå inn på forumet å sjekk kor mangen som sliter å klager over treg overførings hastighet, eit nas skal vere kjapt, folk som er heldige opplever 30mb/s, sjølv gjere eg dette med overkill hw og tweak's.

Ellers så er det jo stabilt men er jo omtrent 70 når fil overføringen er ferdig..

Gå heller får Win server eller en Linux distro (ikkje bsd)

Skal sjølv sette opp serveren på nytt med win server, FreeNas er enkelt å rett og slett tregt!

Lenke til kommentar

Synes Freenas var lettvint men tungvint

Lettvint i form at det var enkelt å sette opp simple delinger, men tungvint om man vil ha avanserte delinger med forskjellige rettigheter etc.

En annen ting jeg irriterte meg over var når jeg gjorde endringer i f.eks ftp-serveren så fikk jeg en feilmelding ala "Error code 1" eller lignende. En feilmelding som sier i alle fall for meg, særdeles lite :roll: (etter googling så viste det seg at jeg måtte sette fast ip på freenas)

Jeg hadde random krasj med torrentklienten transmission. Den kunne bare falle helt ut slik at jeg ikke fikk kontakt med den via http eller remote GUI. (Nei, det var ikke ruteren eller freenas som krasjet, kun app`en)

Et problem jeg ikke hadde med torrentflux i ubnutu.

Ellers virket det som et solid system og enkelt å sette seg inn i, men jeg fant ikke helt tonen med Freenas og har gått tilbake til Ubuntu SE :)

Lenke til kommentar

Finnes i alt av linuxdistroer ihvertfall.

Vel, setter en opp raid i bios så kan eg nok bruke alle typer os som er ment til formålet (server)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Korleis får dåke såpass mykje overførings hastighet med FreeNas over samba?

Kan godt gi en link eller skrive litt instrukser :)

Eg har følgende HW på min FreeNas server

Cpu: E8500 @ Stcok

4gb ddr2 1066mhz

6stk 1.5tb disker i software raid(5) på hovedkortet.

Intel pro dual port gb net. (mulig dette som er en tabbe?)

Ellers har eg gjort en del twaks som eg fant på FreeNas forumet men til ingen nytte, og ser det att folk sliter med å komme seg over 15mb/s (MANGEN tilfeller)

Personlig er eg dritt lei FreeNas fordi det er så forbanna slow med samba.. nekter å tru att det er diskene som er så forbanna treige da det er raid og en stor fil forsatt kun får 30mb/s

Håper noken hjelper sjølv om det er OT, men greit får trådstarter å vete vist han velger FreeNas.

ThaBear

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...