Gå til innhold

Hjelp ved start av programmering :P

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ganske mye tid ekstra etter at jeg har slutta med WoW :p (Ja, endelig :)), så jeg hadde tenkt å starte å programmere.. Så kan noen gi meg noen tips, hvilket program dere bruker osv?

Hvis jeg har lagd dette emnet på feil sted, er det bare å flytte den!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs hvilket språk du vil begynne med, hvilket OS du jobber med. Men hva du trenger er vel ikke mye, du trenger en teksteditor, og velger du et språk du må kompilere trenger du en kompilator.

Personlig hadde jeg vel også kjøpt meg en liten bok i tillegg, du kommer langt med nettet, men personlig liker jeg å ha noe å slå opp i, og noe som kan forklare det litt bedre.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Spørs hvilket språk du vil begynne med, hvilket OS du jobber med. Men hva du trenger er vel ikke mye, du trenger en teksteditor, og velger du et språk du må kompilere trenger du en kompilator.

Personlig hadde jeg vel også kjøpt meg en liten bok i tillegg, du kommer langt med nettet, men personlig liker jeg å ha noe å slå opp i, og noe som kan forklare det litt bedre.

Takk for svar...

jeg bruker windows 7, 32 og 64bit. Jeg vil starte med det enkleste, så kan du funne et grunnleggene program? Behøver ikke å linke, men bare si navnet :p

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har ganske mye tid ekstra etter at jeg har slutta med WoW :p (Ja, endelig :)), så jeg hadde tenkt å starte å programmere.. Så kan noen gi meg noen tips, hvilket program dere bruker osv?

Jeg kan beskrive hvordan jeg ville gått frem om jeg var ny i dag;

• Jeg ville hoppet på Linux med en gang; før jeg begynte å tenke på programmering.

• Jeg ville startet med http://racket-lang.org/ , altså språket Scheme kombinert med resurser nevnt under `Documentation' på siden -- og jeg ville joinet #scheme på chattenettverket irc.freenode.net om jeg hadde spørsmål.

• Videre ville jeg lært meg JavaScript og "web-stuff"(#1)..

• ..for så å kanskje byttet fra Scheme til Common Lisp og da brukt SBCL eller CCL som implementasjon av språket, og Emacs kombinert med Slime som front-end eller utviklingsmiljø.

Merk at jeg er kun interessert i programmering som hobby; om du er interessert i jobb ville kanskje Java eller C# vært "lurere", men Python kombinert med JavaScript og nevnte "web-stuff" er nok også både moro óg interessant i jobbsammenheng.

edit: jo! ..og jeg ville lært meg nok C til å si meg sånn tålig komfortabel med det til sitt bruk; et behov for dette meldes alltids før eller siden -- selv f.eks. kun i sammenheng med kall til "C ting" fra høynivåspråk.

#1: HTML, CSS, "AJAX", web-sockets, HTML5 (canvas m.fl.), webgl, m.fl..

Endret av worseisworser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...