Gå til innhold

Godt betalte jobber uten udtanning?


Anbefalte innlegg

Ser det er en del snakk om kurs, lappen for gaffeltruck og what not, men jeg lurer på om ikke NAV er behjelpelig med sånt noe. Du må vel først melde deg som arbeidsledig, og si at du er interessert i sånn type jobb, men jeg lurer på om de ikke dekker både "oppkjøring" for gaffeltruck, vekterkurs m.m. De gjorde i allefall det i "gamle" dager. :!:

 

Skaff deg papirer på at du har garantert jobb når du tar (f.eks) gaffeltruck lappen, med det i hånda kan du krangle deg fram til det meste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser det er en del snakk om kurs, lappen for gaffeltruck og what not, men jeg lurer på om ikke NAV er behjelpelig med sånt noe. Du må vel først melde deg som arbeidsledig, og si at du er interessert i sånn type jobb, men jeg lurer på om de ikke dekker både "oppkjøring" for gaffeltruck, vekterkurs m.m. De gjorde i allefall det i "gamle" dager. laugh.gif

 

bare i tilfelle du ikke fikk det med deg:

 

 

trucklappen koster 3500kr (hvis ikke jeg husker feil) og den kan du få støttet av nav hvis du har papir fra arbeidsplass at du er garantert jobb hvis du får den lappen ;)

 

men om det er bedre betalt enn det jeg nevnte i første post har jeg ingen aning om

 

 

dette er et faktum og har vært inne i situasjonen selv for ei stund tilbake sida

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Er i samme situasjon som deg. Flyttet hjemifra (fra drammen til trondheim, så kan ikke vaske klæra hjemme :p ) for 3 år siden, og begynte å studere økonomi for 2 år siden. Leier leilighet med samboer, og vi har 2 schaefere, samt en bil. Jobber selv ca 20 timer i uka ved siden av studiene, og dama jobber ikke i det hele tatt. Vi går begge på fult stipend/lån. Har ingen problemer med økonomien i det hele tatt, vi spiser god, fersk mat, drar på ferie hvert år og dama har penger til å dra på utstillinger med bikkjene.

Lenke til kommentar

Start ditt eget selskap innenfor noe du virkelig interesserer deg for, da er det ikke noe grense for hva du kan tjene hvis du satser nok.

 

De fleste arbeidsgivere utnytter sine ansatte til å gjøre en jobb som selskapet og dets eiere har mangedobbelt for.

 

"Hei, jeg skal gå mange år på skole slik at jeg kommer inn i en bås der jeg tjener 300k i året isteden for å utvikle min egen idé slik at det bare er min egen innsats som setter grensene for inntjening."

 

Som ansatt så kan du gi 150% innsats på jobben i forhold til hva stillingen krever og fremdeles bare ha 100% betaling. Kanskje du sitter trygt i stillingen, men du gir selskapseierne profitten du selv kunne hatt ved å starte å gjøre ting i livet for deg selv og ikke for andre.

 

Stort sett så tar de fleste utdanning for å konkurrere i jobbmarkedet om hvem som har flest ubrukelige papirer og titler, ikke etter hva de faktisk skal bruke i praksis. Dette har ingen hensikt.

 

Å jobbe for noen er omtrent som hvis du kjøper en forfriskende øl i baren og så kommer den store bølla. Han tar ølen fra deg og sier "Takk slave, det var akkurat hva jeg trengte." Du kan kjøpe en ny øl til deg selv, men du må jobbe dobbelt for halv gevinst. Resten av livet blir du å kjøpe 2 øl for du innfinner deg med at bølla vil alltid være der og kreve den ene.

 

"Sånn er det bare" mentaliteten.

 

Lev ditt liv, ikke la deg utnytte av andre ved å delta i deres forskrudde system som er opprettet for å utnytte deg som slave.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

noe bedre betalt uten utdanning tror jeg du skal lete lenge etter

 

jeg kan si noe om erfaring fra en annen type jobb:

fiskemottak:

 

der er det sesong arbeid så jobber man fra og med august til og med desember, så litt i februar, så mai og juni.

 

men når man jobber der så jobber man gjerne 12-20 timer om gangen med middag og pause annenhver time og tjener 124kr timen normalt, etter kl 17 så 50% tilegg så etter kl 21 100% tillegg

 

helger starter tilleget på tidligere klokkeslett

 

mora mi jobber på fiskemottak og tjener 36 000 netto hver mnd ca etter hvor mye ho ønsker å jobbe og ta fri

 

noe bedre enn det tror jeg ikke du får uten utdanning.

 

har jobbet selv på fiskemottak i 6 mnd og det er OK jobb. ikke så altfor hardt og heller ikke kjedelig, kommer ann på hvilken stasjon du står på.

 

mamma hadde bedre betalt i hele fjor enn mi kone hadde ved 70% stilling som omsorgsarbeider med 10 års erfaring (150kr timen) og ho hadde i tillegg ekstra vakter og ho har fagbrev

 

 

 

har hørt søppelkjøring og det arbeidet skal være godt betalt med ikke så godt betalt.

Hvis kona de får 150,- kr timen med 10 års ansinnitet, og Fagbrev, så er hun rundlurt. 150,- kr er begynnerlønnen for en Omsorgsarbeider med Fagbrev... Så da har hun ikke fått noe ansinnitet :/

Lenke til kommentar

jeg har sett papirene selv og nei ho blir ikke lurt. ho har over 150kr timen men ikek så mye

 

begynner lønn ligger på 124-134kr timen og det avhenger veldig mye på hvor du jobber og hvilke type stillinger man har.

 

ho kan ha nattestilling der ho jobber 3 netter i uka og ha utbetalt 20k i mnd netto

mens ho kan ha 100% dag stilling og jobbe 8 timer om dagen å ha 15k i mnd netto

 

og det er i egersund.

 

i stavanger var ho helt nede i 12k i mnd.

 

det er kommunene som setter det slik

 

går man på privat markedet så er det helt anderledes

Lenke til kommentar

jeg har sett papirene selv og nei ho blir ikke lurt. ho har over 150kr timen men ikek så mye

 

begynner lønn ligger på 124-134kr timen og det avhenger veldig mye på hvor du jobber og hvilke type stillinger man har.

 

ho kan ha nattestilling der ho jobber 3 netter i uka og ha utbetalt 20k i mnd netto

mens ho kan ha 100% dag stilling og jobbe 8 timer om dagen å ha 15k i mnd netto

 

og det er i egersund.

 

i stavanger var ho helt nede i 12k i mnd.

 

det er kommunene som setter det slik

 

 

går man på privat markedet så er det helt anderledes

Jeg er selv nyutdannet Omsorgsarbeider i Nord Norge, der lønna er dårligst. Og jeg har 151,- kr i begynnerlønn. Foreslår hum Fagorganiserer seg, og klager på lønna. For her er det noe galt.

Begynnerlønn på 124-134,- kr i timen er for assistenter uten noen form for utdannelse.

Lenke til kommentar

http://mininntekt.no...2C+hjelpepleier

 

10% tjener mindre enn 213 640 kr

20% tjener mindre enn 228 560 kr

30% tjener mindre enn 244 760 kr

40% tjener mindre enn 262 240 kr

50% tjener mindre enn 281 000 kr

60% tjener mindre enn 301 040 kr

70% tjener mindre enn 322 360 kr

80% tjener mindre enn 344 960 kr

90% tjener mindre enn 368 840 kr

 

kona mi tjener 320 000 k i året

 

så ikke kom å si at ho blir snytt

 

 

Slik påvirker "Erfaring" lønnen din: 1x1.gif

0 0 kr Grad.jpg4,3%

1 10 590 kr Grad.jpg 7,2%

2 20 616 kr Grad.jpg 8,6%

3 30 078 kr Grad.jpg 8,3%

4-6 38 977 kr Grad.jpg18,0%

7-9 62 294 kr Grad.jpg 12,8%

10-15 80 539 kr Grad.jpg 22,2%

16-20 101 814 kr Grad.jpg 7,9%

21-30 104 048 kr Grad.jpg8,4%

31-40 66 253 kr Grad.jpg2,2%

41-50 -27 891 kr Grad.jpg 0,1%

 

 

 

http://forum.babyverden.no/printable.aspx?m=17309799

http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=537127

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

http://mininntekt.no...2C+hjelpepleier

 

10% tjener mindre enn 213 640 kr

20% tjener mindre enn 228 560 kr

30% tjener mindre enn 244 760 kr

40% tjener mindre enn 262 240 kr

50% tjener mindre enn 281 000 kr

60% tjener mindre enn 301 040 kr

70% tjener mindre enn 322 360 kr

80% tjener mindre enn 344 960 kr

90% tjener mindre enn 368 840 kr

 

kona mi tjener 320 000 k i året

 

så ikke kom å si at ho blir snytt

 

 

Slik påvirker "Erfaring" lønnen din: 1x1.gif

0 0 kr Grad.jpg4,3%

1 10 590 kr Grad.jpg 7,2%

2 20 616 kr Grad.jpg 8,6%

3 30 078 kr Grad.jpg 8,3%

4-6 38 977 kr Grad.jpg18,0%

7-9 62 294 kr Grad.jpg 12,8%

10-15 80 539 kr Grad.jpg 22,2%

16-20 101 814 kr Grad.jpg 7,9%

21-30 104 048 kr Grad.jpg8,4%

31-40 66 253 kr Grad.jpg2,2%

41-50 -27 891 kr Grad.jpg 0,1%

 

 

 

http://forum.babyverden.no/printable.aspx?m=17309799

http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=537127

Er 320000 med kveld og helgetillegg? Og er det for 70% stilling?

Uansett hvordan du da vrir og vender på det, så blir aldri timelønnen bare 150 kr...

Endret av frode8
Lenke til kommentar

50% nattestilling (3 netter i uka) utbetalt 20k netto i mnd var på ca 320k i året

147kr timen originalt

fast tillegg for kveld/natt som er på bestemt beløp og går ikke på % system (66kr ekstra for natt hvis ikke vi husker feil)

 

"70% tjener mindre enn 322 360 kr"

 

betyr ikke 70% stilling men at av alle omsorgsarbeidere i norge så er det 70% av disse som tjener dette beløpet

 

 

når du har en 100% dagstilling (7-15) så vil du tjene mindre enn 50% nattestilling (22-7)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

 

"Hei, jeg skal gå mange år på skole slik at jeg kommer inn i en bås der jeg tjener 300k i året isteden for å utvikle min egen idé slik at det bare er min egen innsats som setter grensene for inntjening."

 

Joda, har man en genial ide og en grunder som vil ut så er det jo greit det.....

 

Problemet er som regel at folk ikke har noen av delene, og det er ikke så lett og få stablet på beina noe selv om man har en god ide, man må i 99% av tilfellene ha endel penger og satse å man må ha penger og leve av frem til ideen tar av osv.

Og tiden det tar fra man kommer i gang til man får omsetning man kan leve av kan være måneder og år.

 

Og kommer du igang så oppdager mange at de må jobbe dobbelt så hardt for og tjene langt mindre penger, de kan ikke sykemelde seg og få penger, blir du skikkelig syk så er veien til økonomisk ruin meget kort osv.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

50% nattestilling (3 netter i uka) utbetalt 20k netto i mnd var på ca 320k i året

147kr timen originalt

fast tillegg for kveld/natt som er på bestemt beløp og går ikke på % system (66kr ekstra for natt hvis ikke vi husker feil)

 

"70% tjener mindre enn 322 360 kr"

 

betyr ikke 70% stilling men at av alle omsorgsarbeidere i norge så er det 70% av disse som tjener dette beløpet

 

 

når du har en 100% dagstilling (7-15) så vil du tjene mindre enn 50% nattestilling (22-7)

Du skrev at din kone hadde 70% stilling og 320000 i årslønn. Og årslønnen regnes uten tillegg for kveld, natt og helg. Så hvis du kan regne og få det på en timelønn under 150 kr, så er du flink :p

Lenke til kommentar

50% nattestilling (3 netter i uka) utbetalt 20k netto i mnd var på ca 320k i året

147kr timen originalt

fast tillegg for kveld/natt som er på bestemt beløp og går ikke på % system (66kr ekstra for natt hvis ikke vi husker feil)

 

"70% tjener mindre enn 322 360 kr"

 

betyr ikke 70% stilling men at av alle omsorgsarbeidere i norge så er det 70% av disse som tjener dette beløpet

 

 

når du har en 100% dagstilling (7-15) så vil du tjene mindre enn 50% nattestilling (22-7)

Du skrev at din kone hadde 70% stilling og 320000 i årslønn. Og årslønnen regnes uten tillegg for kveld, natt og helg. Så hvis du kan regne og få det på en timelønn under 150 kr, så er du flink :p

 

ja jeg skreiv feil der. ho hadde 50% nattestilling. og årlønnen var ikke noe utregna noe men var det som kom opp på skattelistene og stod på selvangivelsen og årsraporten

så der er medregnet tilleg for kveld natt helg og røde dager og alt sammen

røde dager er helligdager og da er det dobbelt betalt

 

jeg kan desverre ikke vise/bekrefte dette via skattelistene fordi dette var i 2007 og hun har skiftet etternavn og derfor kan skattelista kun vise 2008 der ho jobba i stavanger med 100% stilling og hadde 100k mindre i året og det var dagtid så der var det ingen tillegg eller noe

 

men i 2007 var det kun natt med full tillegg samt røde dager så selvfølgelig er det medregnet...

 

hun har kun jobbet innenfor kommunen (ikke private sektorer)

 

omsorgsarbeider tjener veldig dårlig generelt sett uansett.

 

private sektorer gir deg bedre betalt selvfølgelig men innenfor kommunen får du dårlig betalt.

Lenke til kommentar

nå er ikke det her sånn suuuupergodt betalt, men servitør har ihvertfall jeg tjent en del pengs på å jobbe som. Jeg gikk vel en 126 kr eller noe i timen + helgetillegg og kveldstillegg og helligdagstillegg.. fikk også noen kroner for skogodtgjørelse. Og jobber du på en restaurant med 'rike' gjester der de gir plenty med tips kan du få en del inn der og.

er vel forskjellig fra restaurant til restaurant, men er du heldig finner du en som er godt betalt og med mye tips.

 

ellers hvis du finner deg en arbeidsplass der du må jobbe mye kveld, får du alltid kveldstillegg, og sånt får du fks ikke i barnehage.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...