drz Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 (endret) Det har seg sånn at jeg halveis ute i mitt første studieår på mastergradstudiet i juss (altså forrige semester) ble kalt inn til forsvaret i våren 2011. Jeg sendte inn en legeattest som ble avvist og nå må jeg sende inn at jeg går juss, noe som er nedtur, siden forsvaret liker å ha billig juridisk bistand. Er selvfølgelig ikke sikkert, men er en risiko. Jeg forakter ikke forsvaret, heller omvendt, men jeg ble ikke kalt inn når VGS gikk mot slutten og da begynte jeg heller å studere. Jeg gjorde det tydeligvis greit på den fysiske (du puster, hører og ser, ja? TOPPKARAKTER!) og på matte/iqtesten. Ble oppringt 3-4 ganger av forsvaret som ville at jeg skulle bli med på befalskolen, noe jeg sikkert hadde røket fort ut av. Jeg sa allerede da at jeg ikke ønsket meg i forsvaret og de svarte at det var det liten sannsylighet for at jeg skulle. Men til poenget mitt: HVORFOR skal forsvaret holde på sånn som de gjør? De kutter jo ned antall vernepliktige, så hvorfor streve for å få inn de som ikke har lyst? Er det så usannsynlig å se for seg at en frivillig vernepliktssystem hadde fungert helt fint i praksis, siden du da får inn de som faktisk vil, og ikke de som blir tvunget? Har bare problemer med å skjønne at dette er den løsningen som tjener det norske forsvaret best, både når det kommer til organisering, økonomi og arbeidsvilje til de vernepliktige. Er jeg den eneste? (og bonusspørsmål siden 03003 var stengt idag, kan jeg sende bevis på at jeg går på skole over mail? spurte om det på fakultetet og fikk et ferdig underskrevet og stemplet dokument over mail som var scannet inn på skolen) (edit: Kan hende jeg postet dette på feil sted, beklager isåfall) Endret 26. august 2010 av drz Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Vet ikke hvordan jeg skal starte for du har en liten forståelse av... Ja ironisk nok loven. Det er en gammel lov ja, men det er fortsatt som ordlyden er, vernePLIKT. Og jeg kan love deg at det er mye mer givende å bli innkalt til forsvaret enn til sivilforsvaret (Tro meg). Dette er også noe som er realistisk (de har forøvrig hatt en innkallingsrunde i området mitt nylig). Mye av problematikken rundt vernepliktige er ikke at forsvaret kutter ned, men at flere og flere har gyldige grunner til å ikke gjennomføre verneplikten (medisinsk, arbeid, skole etc). Så selv om det er noe slikt som 30% (kan være feil) av de innkalte som gjennomfører er det litt feile tall i mine øyne, da det er mange gyldige grunner til at enkelte ikke gjennomfører. Når det gjelder å fjerne verneplikten og ha et frivillig militær spiller faktisk penger voldsomt inn. Det koster voldsomt mye mer å utdanne en frivillig (betalt) soldat enn en vernepliktig. Så enkelt er det. Men dette er en uendelig diskusjon som alle har sine synspunkter på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå