Arve28 Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Når man bruker DV får jeg bare stereo lyd. Er det noen mulighet når jeg legger det over til PC og få det i 5.1 lyd. Er det noe program som gjør dette? De fleste DVD filmer er mye bedre kvalitet på enn på vanlig DV. Men når jeg har sett på noen DVDfilmer er det veldig bra bilde, mens når jeg ser på Delete sener så er ikke disse så bra. Blir det gjordt noe spesielt for å få bedre bilder? Lenke til kommentar
Videoutstyr, Arne Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Det er veldig få "rimelige" programmer som kan kjøre 5.1 lyd i redigering. Mener Vegas video kan dette uten ekstra plug-ins. I Premiere og Edition kan du få plug-ins som fikser 5.1 lyd. Når det gjelder kvalitet på DVD filmer, så bruker Hollywood (og andre filmskapere) kameraer og utstyr som har mye bedre oppløsning og kvalitet enn det standard hjemme kameraer klarer å lage. De fleste bruker 35mm film som er overlegen når det gjelder oppløsning. Så kvaliteten du ser på de DVD filmeme du kjøper er et resultat av god kvalitet på opptak først og fremst. Når de da har laget ferdig filmen, komprimerer de dette ned til DVD kvalitet. Har du en bra kilde, får du godt resultat på DVD'en. På de slettede scenene, er det ikke alltid behov for topp kvalitet og derfor komprimerer de disse enda mer, for å få mer plass på en DVD plate. Altså er det ikke snakk om at de gjør noe på DVD'en for å få god kvalitet, men de begrenser kvaliteten på ekstramatriale for å få mer bonus inn på disken. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 Takker for svar. Da får jeg holde meg til DV kvalitet og heller kjøre prosjektorbildet litt mindre. Håper noen vet om noen plugins til premier med 5.1 lyd. Gjerne navn og en internettside så jeg kan lese litt om dette også. Lenke til kommentar
Videoutstyr, Arne Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Har ikke testet denne enda, men den skal virke retativt bra har jeg hørt: http://www.sonicengineering.com/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå