Gå til innhold

Kamera til filming av kortfilmer

Anbefalte innlegg

Halloen!

Jeg sitter her og tenker over mine valg nå i år. Jeg skal gå en filmlinje på en folkehøyskole, og da trenger vi jo kamera for å filme litt forskjellig. Da kan jeg med hånda på hjertet si at å kjøpe et sony xh a1 ikke er aktuelt (pga prisen).

Etter det er sagt: burde jeg kjøpe meg et kamera i den klassen? :ermm:

Målet er ikke å lage storprofesjonelle filmer ala transformers (duh), men heller ikke familiefilmer om unger som springer rundt og det hele er et sirkus.

Mitt spørsmål som jeg sitter med da, kan man med et (for eksempel) panasonic hdc tm700, filme en kortfilm, legge hele greia inn på maskina, ubehandlet, og redigere det til å se bra ut - uten at det skal være som en sko i rumpa? (nei, ikke kvalitet som "the dark knight")

Mitt andre spørsmål: hvilke kamera i den mindre klassen er aktuelt for mitt bruk da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kan jeg med hånda på hjertet si at å kjøpe et sony xh a1 ikke er aktuelt (pga prisen).

Du mener vel på Canon XH-A1? Jeg har et slikt kamera.

Etter det er sagt: burde jeg kjøpe meg et kamera i den klassen? :ermm:

Et kamera i denne klassen er både stor, tung og avansert. Det blir litt for mye for en som nettopp har begynt med video som hobby.

Mitt spørsmål som jeg sitter med da, kan man med et (for eksempel) panasonic hdc tm700, filme en kortfilm, legge hele greia inn på maskina, ubehandlet, og redigere det til å se bra ut - uten at det skal være som en sko i rumpa? (nei, ikke kvalitet som "the dark knight")

Mitt andre spørsmål: hvilke kamera i den mindre klassen er aktuelt for mitt bruk da?

Panasonic TM700 er et av de beste kameraene du får for de pengene. Canon sin konkurrent HF-S21 har dårligere low-light egenskaper, vidvinkel og andre ting. Men Canon har også sine fordeler. Til ditt bruk vil nok TM700 være ypperlig. Du kunne også klart deg med et kamera som bare koster halvparten av dette.

Eventuelt kan du se etter brukt Canon HV20/HV30/HV40 på finn.no. Disse kameraene har bildekvalitet og skarphet som selv dagens kameraer sliter med å overgå. Fordelen er også disse kameraene bruker DV-kassetter. Det gjør redigeringen mye lettere.

Det er ikke kameraet som er viktig for resultatet. Mannen bak kameraet er viktigere. Å bruke riktig filmteknikk, utsnitt, innstillinger på kameraet og ikke minst god fortellerteknikk vil gi det beste resultatet.

Jeg vil anbefale deg å låne disse to bøkene fra biblioteket:

Videologi av Finn Jacobsen

Video i praksis av Jarle Leirpoll

Lenke til kommentar

Ekstern mikrofon vil nesten alltid gi bedre lyd. Den interne mikrofonen plukker lett opp lyder som oppstår når du opererer kameraet. Dessuten er eksterne mikrofoner retningsbestemte mens interne er omni-directional (dvs. plukker opp alt rundt deg).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...