Gå til innhold

Gammelt GULL! Skarpe Nikon manuellfokus-objektiv til en billig penge!


Anbefalte innlegg

Hvis du har en D300, D700 eller D3, er du i den heldige situasjon at kamera ditt har en "aperture-feeler" som kjenner hvordan blenderringen er stillt inn, rundt fatningen! Da får man full matrix-metering også med eldre manuell optikk, slik at man slipper å eksponere manuellt, men kun har fokus igjen å konsentrere seg om!

Alle andre Nikon-DSLR fungerer også med slik optikk, men da må man i tillegg stille inn lukkertid, blender og ISO manuellt.

 

Det finnes utrolig mye bra optikk på bruktmarkedet som gir like bra skarphet til en liten brøkdel av prisen på AF-optikk. Veldig ofte er optikken inni nøyaktig den samme!

For eksempel så har Nikons 50 millimetere med lystyrke f/1.8 alltid hatt samme optiske designet, så der er bildekvaliteten den samme enten man kjøper et AI, AI-S, Series E, AF eller AF-D.

Så til landskap, makro, arkitektur, portrett o.l. der man fokuserer manuellt uansett, er det mye penger å spare på å kjøpe eldre gull wink.gif

Det er mye å forske på, og mye å lære!

 

( Oversikt og bilder av alle nikons objektiv med nummerserier:

http://www.photosynt...kon/lenses.html )

 

For eksempel er Nikons minste og letteste objektiv et fullformatobjektiv:

Jeg kjøpte denne Series E 50mm f/1.8 fra åttitallet for 200,- kroner på foto.no nylig.

Den er bare 135 gram og 2cm tykk, og blir et ekte "pancake"objektiv på min D700, spør du meg laugh.gif

 

post-24264-1282823308,4931_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er mye godt å grafse på.

Også er det så morro å fotografere med gamle objektiv med "vrifokus", særlig faste. Jeg bruker ikke den ene AIs zoomen jeg har igjen så ofte.

 

Mulig AIS 50 f/1.8 er i samme liga som 45mm P når det gjelder størrelse.

Har ikke hatt noen av de.

Lenke til kommentar

Hvis du har en D300, D700 eller D3, er du i den heldige situasjon at kamera ditt har en "aperture-feeler" som kjenner hvordan blenderringen er stillt inn, rundt fatningen! Da får man full matrix-metering også med eldre manuell optikk, slik at man slipper å eksponere manuellt, men kun har fokus igjen å konsentrere seg om!

 

For eksempel er Nikons minste og letteste objektiv et fullformatobjektiv:

Jeg kjøpte denne Series E 50mm f/1.8 fra åttitallet for 200,- kroner på foto.no nylig.

Den er bare 135 gram og 2cm tykk, og blir et ekte "pancake"objektiv på min D700, spør du meg

Helt enig, det er mye bra blant den gamle optikken. De fleste av mine objektiver er manuell fokus Nikkor.

 

Men er det nå helt korrekt at man får full matrix-metering? Man får automatisk lysmåling, men matrix metering trodde jeg var avhengig av at objektivet gir avstandsinformasjon til kameraet. For AIS og eldre betyr det at de må chippes for å få til dette.

 

Series E 50mm er tydeligvis knøttliten, men er nok ikke det helt minste og letteste selv om det ikke er langt unna. MF-Nikkor 45mm f/2.8P er enda litt mindre. ;)

Lenke til kommentar
Men er det nå helt korrekt at man får full matrix-metering? Man får automatisk lysmåling, men matrix metering trodde jeg var avhengig av at objektivet gir avstandsinformasjon til kameraet. For AIS og eldre betyr det at de må chippes for å få til dette.

 

Godt spørsmål! Det spørs hva man mener med "full"...

I mange år før noen AF objektiv fikk "D" (avstandsinformasjon til kamera) hadde nikon både matrix-meter og matrix-meter II

Etter det kom "D"-objektiv kom det kamera som også tok med avstandsinformasjonen i lysmålingen, og de har matrix-meter II 3D

Så man får full lysmåling på gammel MF optikk, endog matrix-meter II! Men ikke 3D...

Lenke til kommentar

Så man får full lysmåling på gammel MF optikk, endog matrix-meter II! Men ikke 3D...

Der kom du med den lille detaljen som manglet ja. Det var 3D-matrix jeg tenkte på, men jeg klarte visst ikke å få uttrykt det på en skikkelig måte. Skyldes antakelig støv på hjernen eller noe sånt. Da har du din ord i 80-90% behold i alle fall. ;)
Lenke til kommentar

Det er ofte en AI-S på kamerahuset hos meg ja :love:

Byggekvalitet, skarphet og fin bokeh er gjennomgående på en del av disse klassikerne.

Eneste problemet er fokushastigheten når jeg skal ta bilde av barna som ikke alltid sitter stille. Da foretrekker jeg AF

 

Når den mørke årstiden nærmer seg er FX med 50mm f/1,2 en kombinasjon jeg ikke har ord for å beskrive.

 

Disse objektivene begynner også å bli populære blant de som filmer med speilrefleksen.

Lenke til kommentar
Eneste problemet er fokushastigheten når jeg skal ta bilde av barna som ikke alltid sitter stille. Da foretrekker jeg AF

Når den mørke årstiden nærmer seg er FX med 50mm f/1,2 en kombinasjon jeg ikke har ord for å beskrive.

Disse objektivene begynner også å bli populære blant de som filmer med speilrefleksen.

 

Enig. Til action er rask AF uunnværlig! Til actionbilder og barn både inne og ute bruker jeg en AF 50mm 1.4D.

Den har superrask autofokus og er like skarp som Ais-utgaven som jeg også har. (kjøpt brukt for 500,- wink.gif ) Skulle gjerne hatt en f/1.2 jeg og, men venter til jeg finner en sliten støvete en til under tusenlappen, så shiner jeg den raskt opp i god stand thumbup.gif

Lenke til kommentar

Jeg har selv Series E 50mm f/1.8 montert på et D50. Utrolig kjekt når fokus sitter ved portretter. Utrolig hva dette objektivet gir av glød og skarphet. Men jeg må gjette meg til eksponeringen, men det får jeg heller tåle.

 

Bra - regner med at du treffer eksponeringen bedre for hver gang.

Lenke til kommentar

Slik holdt jeg også på før jeg kjøpte D700 som gir metering med Ai-optikk thumbup.gif

Det er enklere enn mange tror å eksponere manuelt!

Man velger jo ikke f/1.8 i dagslys, eller f/8 i skumring! Og man får raskt en følelse for hvor lav ISO man kan tillate seg i et gitt lys, alt etter hvor treg lukkertid man kan tåle.

I begynnelsen må man ta 3-4 testbilder og se på histogrammet før det sitter, men etterhvert som man får litt trening hender det faktisk at første blir perfekt wink.gif

Lenke til kommentar
Nå er det "rimelig enkelt" å sette inn en chip i objektivet.

 

Interessant!

Er det en enkel chip som kun forteller kamera om hvilken brennvidde/lysstyrke det har, eller får kamera "D" informasjon om avstand til motivet også? Da må man vel inn med en føler som kjenner hvor fokusringen står?

Hvordan mekker man på plass kontaktene i bakkant??? Er det plass til det, eller er det der "dremlingen" kommer inn? Hvor får du kontaktene fra?

EDIT: Og ikke minst; hvor får du chipene fra? dribble.gif

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Ingen D, men du får Shutter og Program mode og du kan justere blender med kommandohjul. Du kan også sperre "avtrekkeren" slik at du ikke kan ta bilde uten at fokuspunktet er i fokus. Det siste har jeg ikke prøvd.

 

Bjørn Rørslett selger custom chip som han programmerer for hver enkelt objektiv (men du må ordne med kontaktene selv. Disse må det borres hull til

Den billige variante er Dandelion chip (russisk) som limes på objektivet. Disse programmerer du fra kameraet etter installasjon.

Jeg kjøpte disse fra Leitax, men de selges vistnok på ebay også.

Leitax selger også et spesielt lim og det virker bra.

Her er hvordan andre mod'er 28mm f/2 - min ser desverre ikke slik ut, så her må dremles.

 

Leitax.com

Du finner også hvilke objektiv som egner seg hos Bjørn R på naturfotograf.com under "lenses" og "which lenses....."

Lenke til kommentar

Takker!

Har lenge hatt lyst å prøve dette, for å kunne styre blender med kommandohjulet! Og også da få muligheten til 1/3-dels stop på blender!

Jeg går ut fra at objektivet da må være Ai-S, ikke bare Ai?

Det er jo kun på AiS at blender-"pinnen" er lineær. Eller fikser kamera det selv ved å faktisk måle lyset etter nedblending (og justere blender til det stemmer)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...