porlaket Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Jeg gikk rørleggerlinja for en god stund siden, men så dum og ung som jeg var så slutta jeg ca 6 måneder før vi skulle ut som lærlinger. Hva er det jeg må ta opp/gjøre for å fortsette på dette nå? Bor forøvrig i Oslo nå, gjorde ikke det da jeg gikk på rørleggerlinja. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Det var synd for deg dette fører til at du må restarte og begynne helt på nytt igjen fra skolestart. Du får høre med inntakskontoret for å sjekke om det er flere skoleplasser på VG2 Klima, miljø og energi hvis ikke så får du vente til neste år. Lenke til kommentar
porlaket Skrevet 27. august 2010 Forfatter Del Skrevet 27. august 2010 (endret) Men... Det er ingen andre muligheter, altså? Er forresten 25år. edit: Fikk nå vite at jeg kan søke meg som "voksen lærling" hos en bedrift. Det hørtes da ikke så værst ut, utenom at lønna sikkert kommer til å være "litt" under det jeg er vant til nå, men men. Endret 27. august 2010 av karrun Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Men du kan hoppe rett i læretid og skipe VG2 men da blir læretiden utvidet fra 2,5år til 4år? Jeg er rørlegger men mangler læretid fordi jeg valgte å ta allmenn påbygg isteden så ta lære. Lenke til kommentar
porlaket Skrevet 27. august 2010 Forfatter Del Skrevet 27. august 2010 Dette fikk jeg beskjed om fra Opplæringskontoret for Rørleggerfaget - Oslo og omegn "Læretiden blir 3,5 år og du må ta allmennfagene og yrkesteorien som lærlingskole underveis i læretiden. Denne lærlingskolen bestiller bedriften/ opplæringskontoret når de skriver lærekontrakt med deg." Så det blir da 3.5 år. Hadde jeg tatt dette på "vanlig" måte, hadde jeg måtte tatt vg2 opp igjen som er 1år, og da 2 år lærling.. så det blir jo omtrent det samme, men jeg trenger da rett og slett ikke like mye skole, mye mer praksis, noe som passer meg bra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Din løsning er nok det beste så slipper du å havne med infantile VG2 elever som er 17år mens du er 25år. Benytt din løsning men ulempen der er at du ikke får grunnlag til generell studiekompetanse for du har ikke VG2 og pga det så kan du ikke ta VG3. Så du egentlig begrenser dine høyere utdannings muligheter til kun ingeniør baserte studier som kan taes via forkurs. Lenke til kommentar
porlaket Skrevet 27. august 2010 Forfatter Del Skrevet 27. august 2010 Det er nok sant, men jeg får fagbrev som rørlegger. Hvis det er noe jeg vil videreutvikle meg som, så kan jeg vel ta studiekompetanse som privatist i ettertid, tenker jeg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Min feil, jeg glemte å nevne 23/5 regelen. Du får generell studiekompetanse dersom du har fagbrev, har vært i yrket mer enn 5 år og er over 23år. Så kan du ta manglende realfag via ettårig forkurs eller halvårig realfagkurs. Så dermed har du samme utdanningsmuligheter som alle andre. Lenke til kommentar
porlaket Skrevet 28. august 2010 Forfatter Del Skrevet 28. august 2010 Ahh, takker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå