Gå til innhold

Overgang fra win til mac, programvare alternativer?

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg ibook, lurer på om følgende finnes, dessuten har jeg fått inntrykk at det finnes lite kvalitetsprogrammer til mac som er freeware (type sourceforge.net hostede projekter osv.). stemmer det at det finnes stort sett (dyre) betal-programmer til mac?

(helst freeware) til mac tilsvarende windowsprogrammer:

tilsvarende:

NeroBurningRom

Partition magic

Ghost / drive image

Winrar 3.1

Gordian Knot / virtual dub (video-manipulasjon)

EAC (cd-ripper av beste kvalitet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, det fins tonnevis av godsaker i freewareformat til MacOS X.

NeroBurningRom: Innebygget brennefunksjon i OSet, samt ørten freewareproggies som svir CD'r for deg. "Burn"

versiontracker.com is your friend

Partition Magic:

Ekvivalent følger med OSet

Ghost / drive image:

Ekvivalent følger med OSet

Winrar 3.1:

Stuffit Standard, eller Deluxe hvis du vil bruke bittelitt kæsj

Guardian Knot / Virtual dub:

ffmpegx

d-vision

mencoder

Diva

OpenShiiva

Quicktime Pro

Div.

EAC:

iTunes,

evnt. med LAME-plugin

Jeg tør påstå at flere av disse proggiene, samt det generelle nivået på shareware/freeware er høyere på mac enn en hvilken som helst x86-plattform, så det er ikke noe å bekymre seg for, vil jeg si :)

Jeg synes du skal kjøpe deg den iBooken, jeg :)

Lenke til kommentar

Tusentakk for input! det høres lovende ut :D

lurer bare på hva du mener med eventuell lame-plugin til itunes.

hva er de innbygde kodekene i programmet og får man en logfil over rippingen dersom man ønsker det?

ser fram til mitt første møte med mac. venter med å kjøpe til etter denne uka da veikartet til apple er kanskje litt klarere :smile:

Lenke til kommentar
Tusentakk for input! det høres lovende ut :D

lurer bare på hva du mener med eventuell lame-plugin til itunes.

hva er de innbygde kodekene i programmet og får man en logfil over rippingen dersom man ønsker det?

ser fram til mitt første møte med mac. venter med å kjøpe til etter denne uka da veikartet til apple er kanskje litt klarere :smile:

iTunes er Apples standardmp3program, jeg tror ingen logger over det som blir rippet blir laget, derimot blir alle ripper innlemmet i musikkbiblioteket. iTunes er laget slik at du vil ha lyst til å ha alle låtene dine i playlisten på en gang, i motsetning til hva som ofte er tilfellet i f.eks. WinAmp, og dersom du ber iTunes om det, vil det administrere filstrukturen din basert å ID3-taggene, slik at mp3-mappen din alltid ser pen og oversiktlig ut, gitt at du redigerer ID3-taggene selvsagt. Har du mye mp3 med maange forskjellige artister kan jo dette være en stor jobb, men jeg forestiller meg at måten iTunes virker på kan overskygge eventuelle .log-behov, hva skal du egentlig med de?

Codecene som følger med i iTunes 4 er mp3, aac, aiff og wav, samt at iTunes kan lese alle lydfiler Quicktime leser, dvs. at man kan fôre det med ganske mange formater.

LAME er en mp3-encoder som har svært høy kvalitet, som fokuserer mer på lydkvalitet enn kun encodingshastighet (i motsetning til iTunes, som kompromiterer disse faktorene). Bruker du LAME-pluginet vil du få encoding med LAME-codecen - høyere lydkvalitet, hvis du har høyere krav til denne enn at du sier deg fornøyd med iTunes' egenskaper.

AAC er jo også et format som tilbyr ganske så god lyd på en lavere bitrate enn mp3. 128kbits AAC er ofte like bra som mp3 på 192kbit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...