Gå til innhold

60D lansert, merkelige valg fra canon

Anbefalte innlegg

Helt klart at tidligere 50D kunder ønsker Canon over på 7D; 60D har uten tvil blitt satt lavere i hiearkiet enn 50D. Så 60D er slik jeg ser det for førstegangskjøpere som ønkser noe bedre; samt de som vil ha noe kulere enn 550D.

Men igjen, jeg bare spekulerer og synser :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva forventet du? Et 7D hvor emblemet var byttet ut med 60D og til halve prisen?

"Plast" som noen klager på er ikke "bare plast" - og ikke nødvendigvis negativt. Vekta blir redusert, noe som er positivt, ser liten fordel med å dra på en halv kilo dødvekt i metall bare fordi et eller annet. Har aldri hørt om et speilreflekskamerahus som er blitt ødelagt fordi det var av "plast" og ikke metall.

Om det er over/under/ved siden av 50D er alt etter som man ser det. Glemmer man vekten/metallet vil jeg si det er en oppgradering på flere områder enn mellom 40D og 50D. Forresten, på en måte er det at man slipper med mindre vekt vel og å anse som et pluss som nevnt.

Angående det siste du nevner så er jo forholdet faktisk mer positivt nå enn før for en som har 40D eller 50D, nå er det 2 å velge i mellom (60D og 7D) dersom vedkommende ønsker å oppgradere. Og enda et pluss: Det ene har vridbar skjerm, mens det andre har den vanlige saken. Man kan kanskje si at det er blitt litt vanskeligere å bestemme seg, men det må sees positivt på siden det "vanskelige" er at det finnes valgmuligheter nå.

Tor

Nei jeg hadde slett ikke forventet 7D til halv pris.

60D veier 755gram og 50D veier 822gram, så en halvkilo var vel litt å ta i. 50D er også en god del større, dette ser du på bildene lengre opp i tråden.

Jeg har ikke sagt at det trenger å være negativt at et kamera er laget av kompositt og ikke metall. Men mange vil kanskje oppleve kameraet som mer skrøpelig. Dersom du leser testen på "dpreview" ser du også at de sier det samme. Ergonomien/følelsen er blitt en negradering fra 50D. http://www.dpreview.com/previews/canoneos60d/

Hvorfor er det positivt at 60D mister micro adjustment? Og har færre bps?

Hva mener du med to stykker å velge i? høres ut som du mener at 7D og 60D er identiske?

Det er tvert i mot større forskjell på xxD serien og 7D enn det var før. Forskjellene har blitt større mellom disse. Det var dette som var intensjonen med hele 60D. Kameraet har fjernet seg selv fra 7D og nærmet seg 550D for å passe inn midt i mellom.

Sum av summarum forstår jeg ikke hva du mener Tor.

Et halvt kilo var noe på kanten ja ;) men ment som en markering av dødvekt. I følge sammenligningen her så veier 60D 530gr og 50D 822gr som du selv skriver, jeg vet ikke hva som er korrekt https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.php?pids%5B%5D=100215&pids%5B%5D=121852&pids%5B%5D=113259&pids%5B%5D=133540&Sammenlign=Sammenlign

Foreløpig er jeg lite kjent med detaljene (og da med forbehold om feil), men:

18mp sensoren til Canon er bedre enn den som er i 50D ved noe mindre støy, bedre detaljoppløsning og bedre skarphet. Batterikapasiteten er betydelig større på 60D og det har samme batteri som 7D og 5DII. Autofokussystemet er oppgradert. Vridbar skjerm. Masterblits. Lysmåleren er oppgradert. Video. Levelmeter (vater) er vel og å finne på 60D(?) osv osv, det er nok sikkert flere oppgraderinger i forhold til 50D.

Minusene i forhold til 50D er vel stort sett 1bps mindre, microadjustment, C2... og, hva mer?

Ser du opp til 7D er det i hovedsak flere bps og bedre autofokussystem som er de største forskjellene vil jeg tro? Detaljer finnes i forskjeller og, men skulle bare mangle at ikke et dyrere hus hadde "litt mer". Når det er sagt var ikke 50D særlig billig det heller ganske lenge og slik sett er ikke dagens pris på 7D noen overpris, snarer tvert om.

Hva mener du 60D mangler? Og husk å ta med momentet at det ikke bør være for close til 7D heller. Jeg tipper at 60D vil kjapt nærme seg 7000,-

Tor

klart at kameraene forbedrer seg, det skulle bare mangle. Poenget mitt er bare at xxD serien er blitt flyttet lengre ned i hierkiet slik som TGB sier. Ellers er vi enige Tor.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

klart at kameraene forbedrer seg, det skulle bare mangle. Poenget mitt er bare at xxD serien er blitt flyttet lengre ned i hierkiet slik som TGB sier. Ellers er vi enige Tor.

Jeg forstår den tankegangen :) Jeg stusset og med en gang jeg leste om 60D, men etter å ha tenkt litt og grovsett på forskjellene mellom 50D og 60D, fant jeg ut at 60D er totalt sett en oppgradering i forhold til 50D. Det som forpurrer bildet er at 7D er kommet inn som en "ny klasse" over 50D/60D. Samtidig er 550D såpass bra som entrylevel at det og plutselig blander seg litt inn i helheten på en ny måte.

Og som sagt tidligere har man nå et ekstra valg over entrylevel.

Tor

Lenke til kommentar
Og som sagt tidligere har man nå et ekstra valg over entrylevel.

Tor

Akkurat det slår meg som helt logisk - før har spranget i størrelse mellom f.eks. 500D og 50D vært alt for stort.

Eneste problemet jeg ser med det kameraet er at skjermen er sidehengslet - men akkurat der er det forskjellige preferanser ute å går.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror dette blir godsaker. Eneste minuset er mangel på værtetting. Det blir spennende å se hvor prisen havner når den får satt seg litt. Tipper det begynner på 8999 eller noe i starten. Kikket på JP sine sider, der ligger det inne til 9999, 7D til 10999 og 550D til 5850. Dette må vel endre seg skulle en tro. Lite naturlig å ha kun 1000 kr opp og 4000 ned vel? Uansett, det er overhengende fare for at dette ender opp som mitt nye kamera. Og, som Tomsi sa, dette blir nok great success!

Lenke til kommentar

Vridbar skjerm gjør det bedre enn både 7D og 550D for video. Savner den stadig vekk. Og de som har 7D eller 550D er vel ikke akkurat de som kjøper 60D regner jeg med. 5D MkII har faktisk dårligere videofunksjon en 7D og 550D, men er jo kvalitetsmessige bedre grunnet større sensor.

De som kommer til å kjøpe 60D og som har Canon fra før er enten de som oppgraderer fra xxxD før 550D fra xxD og ikke går for 7D eller de som skal nr to kamera til 5D MkII eller bedre.

I forhold til 550D har også 60D bedre batteritid.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror flere som ikke var sikre på om de skulle ha 50D-etterfølgeren eller 7D har fått et enklere valg. :)

Hmm, vet ikke helt det. Jeg hadde bestemt meg for å selge mine 40D og 50D og "bytte" inn i 7D, men var hos Japanphoto i dag og tafset litt på 60D (de fikk den i butikken i dag) og sammenlignet med 7D, og da ble jeg såpass i tvil at jeg utsetter innkjøpet en måneds tid til dpreview har testet og prisene har justert seg litt.

Grunnen til at jeg ble i tvil var at det var skikkelig godt å holde i. Vil egentlig si at det føltes minst like godt som 50D i mine store hender. I tillegg var skjermen virkelig bra og det var noe annet å prøve den real life i forhold til å se den på bilder. Vekten var også veldig fin, og 7D føltes tung i forhold. Tidligere har jeg aldri sett på vekt som noe problem og med store hender har jeg aldri ønsket meg noe mindre kamera, men det var et eller annet som gjorde at det føltes utrolig bra i hånden og at det ikke var så godt å plukke opp 7D etterpå som jeg hadde trodd. Forskjellen i søker opplevdes heller ikke så stor som jeg hadde håpet (jeg hadde jo egentlig bestemt meg for 7D).

Jeg tror at de som oppgraderer fra 30-50D og som legger litt vekt på videomulighet vil ha et vanskelig valg. Utfordringen med video på dSLR er jo fokus og ikke minst zoom og fokus samtidig. Med 60D kan jeg ha kamera lavere og holde i objektivet med begge hender med skjermen vippet ut og opp. Da har jeg ihvertfall en sjanse med en hånd på fokusringen og en på zoom/brennvidde. Samtidig slipper jeg da å holde kameraet opp foran ansiktet hele tiden når jeg filmer, noe som føltes veldig kunstig når jeg testet video på 7D.

Det som trekker i retning av 7D er søker og AF. Værtetting og magnesium er for meg binære faktorer som ikke spiller noen rolle før det eventuelt går galt, og den dekker jeg inn med superforsikring hos Japan:). Det går litt på stoltheten løs at xxD serien nå er mer for "amatørene" med artige effekter o.l direkte i kamera men det får heller være.

7D med vridbar skjerm hadde vært bankers for meg...

60D med samme søker som 7D hadde også vært bankers. Samtidig var jo ikke forskjellen så stor...

hmm..

Lenke til kommentar

Fordelene med 7D er værtetting, skuddtakt, søker og autofokus.

60D har vridbar skjerm.

Når forskjellen er en tusenlapp er det for undertegnede en no-brainer - med min prioritering ville jeg av de to kjøpt 7D.

Helt enig dersom det kun vurderes ut fra stillbilde egenskaper.

For mitt vedkommende tipper jeg bruken blir 80-90% stillbilder, men veier fortsatt video funksjonaliteten relativt tungt og derfor er jeg i tvil. Jeg ville ikke engang vurdert å kjøpe et dedikert videokamera uten vridbar skjem, så for meg utgjør skjermen på 7D en vesentlig dårligere løsning enn på 60D.

Raskere skuddtakt har jeg ikke bruk for og værtetting har jeg egentlig aldri savnet på verken 40D eller 50D, så da står jeg igjen med søker og autofokus mot reellt brukbar videofunksjonalitet.

Og prisforskjellen blir nok større i neste måned når 60D er ute i alle butikkene. 1000 kr er forskjell på innkjørt 7D og nylansert 60D. Jeg tipper på en forskjell på 3k i løpet av neste måned og da begynner det å bli enda vanskeligere å velge.. Skulle kanskje bare kjøpt 7D i dag og ikke sett meg tilbake...

Endret av SR-L
Lenke til kommentar
...da står jeg igjen med søker og autofokus mot reellt brukbar videofunksjonalitet.

Har 60D sin videofunksjonalitet fått noen oppgradering utenom vridbar skjerm?

Jeg vet at det finnes to "leire" her, men for _meg_ er videofunksjonaliteten på min 7D lite reelt brukbar uavhengig av hengsler på skjermen.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...