Gå til innhold

Anbefaling av normalobjektiv til Nikon D90 ?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på om noen hadde noen vettuge innspill til om jeg bør velge 30mm, 35mm eller 50mm objektiv for både innen- og utendørs fotografering i den mørke og kalde årstid her i Trøndelag.

Generelt er det meningen at jeg skal klare meg med *ett* enkelt objektiv med fast brennvidde, både til innebruk (primært foto av barn og øvrig familie) samt til generell fotografering på turer i skog og mark (ikke store landskapsmotiver - men heller mindre scener som bekker, fossefall, lyseffekter og flora i skogsterreng. Bør jeg da velge et 30mm, 35mm eller 50mm objektiv?

I tillegg hadde jeg satt stor pris på prisgunstige forslag til gode mellomringer eller lignende for makrofotografering.

Jeg har også et tilleggsspørsmål (da jeg har null erfaring med makrofotografering) - bør man primært kjøpe mellomring e.l. til et objektiv med *fast brennvidde* av størrelsene jeg nevnte ovenfor, eller bør jeg heller kjøpe en ring til objektivet som var med i D90-kit'et? Dette var forøvrig et *18-105mm* zoomobjektiv.

På forhånd tusen takk for alle innspill!

Mvh,

Torbjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mellomringer stjeler mye lys, så du vil bruke dem sammen med relativt lyssterk optikk. Med mellomringer så blir dybdeskarpheten svært liten, så du må uansett blende ned til f8-f11, men med lyssterk optikk så kan du se mens du fokuserer, med en lyssvak zoom kan det fort bli vanskelig.

Ang valg av brennvidde vil jeg spørre om du inne ofte vil ha med hele hjørnesofaen eller om du kan bytte til zoomen din ved de anledningene? Hvis du foretrekker tette utsnit så kan 50mm være ok inne, men som andre over er inne på så er to et fint antall :roll: F.eks. Sigma 30mm f/1.4 eller Nikon 35/1.8, og Nikon 85mm f/1.8. To objektiver er fint, ett på kamera og ett i lomma. Ingen av dem særlig store.

Lenke til kommentar

Mellomringer til en 35mm er ikke helt enkelt å bruke til noe fornuftig. Fokus vil komme veldig nært frontlinsen. Ellers er 35 f/1,8 veldig mye for pengene, og til tross for sine svakheter mitt mest brukte objektiv. Det er billig, lite, lett, lyssterkt og skarpt i tillegg til at brennvidden er perfekt for generell fotografering. Ulempene er forvrengning, stygg bokeh og CA. Eneste her som er vanskelig å gjøre noe med i redigeringen er bokeh'en, men om jeg tar bilder der jeg vil ha mye ut av fokus bruker jeg gjerne et annet objektiv, så det er egentlig greit nok.

Jeg har forresten Kenko sitt mellomringsett. Dette funker supert og er mye billigere enn orginalringer fra Nikon. Tror forresten det samme settet blir solgt under andre merkenavn. Full kommunikasjon mellom kamera, mellomringer og objektiv. Jeg bruker mellomringer mest sammen med makroobjektiv for å få enda større forstørrelse enn 1:1, men har også brukt det en del med 50mm.

Her er et eksempel (første jeg fant) med AF-S 50mm f/1,4 og mellomringer (husker ikke hvor mange mm). ISO 1600, 1/40 sek, f/5,6. Ikke helt skarpt, men til mitt forsvar så var det håndholdt.

Og her er bare for å vise hva som skjer med for korte brennvidder. Her har jeg brukt AF-S 12-24 f/4 på 24mm og f/4. Bladet berørte frontelementet, og det hele ble mindre vellykket.

Edit: Mellomringene vil forøvrig passe til "alle" objektiv, er ikke slik at du må kjøpe ett sett til hvert objektiv.

En ennen ting jeg glemte å nevne er at jeg egentlig vil anbefale deg et dedikert makroobjektiv fremfor et sett med mellomringer. Selv har jeg begge deler, men det er nå stort sett makroobjektivet som blir med ut. Mellomringene bruker jeg egentlig mest for lek og testing, selv om det selfølgelig går an å få supre resultater med de også.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...