Gå til innhold

NTFS drives, hvordan kan jeg lese dem på Mac osX?

Anbefalte innlegg

• 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Har en ekstern firewire disk, jeg får ikke formatere til annet enn NTFS av Windows, dersom er bruk mot mac vansklig. Finnes det noe programmer som kan lese NTFS drives for mac eller finnes det noen andre muligheter?

Vet at det er litt sent ute, men jeg tenkte det kan vært til nytte for noe.

Jeg har selv en ekstern harddisk på 200 GB fra Maxtor. Hovedsakelig så kjøpte jeg denne fordi jeg MÅTTE ha noe ta backup i på kort tid.

- Så jeg valgte å ha FAT32 på disken (Som var ferdig formatert), men det funket ikke så bra hos Mac OSX.

Grunnen til at det ikke funker så bra er at Mac OSX ikke kan lese FAT32 disker som er mer enn 128 GB. Derimot FAT32 i mindre størrelser som f.eks CF kort til IXUS kamera på 8, 32, 64, 128 & 256 MB går det som en drøm.

Les gjerne mer om problemet her hos:

Apple - Support - Mac OS X 10.2: MS-DOS Disk Does Not Appear in Finder

- http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107483.

Det gjelder også Mac OS X 10.1.x

Hvis det er noe så send mail.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen som vet om det gjelder OS X 10.3 Panther og? (ikke støtte for disker større enn 128GB)

Har kjøpt meg en 160 GB ekstern harddisk og hadde tenkt å bruke den til både mac og PC. Har ikke fått mac'en enda. Men er i ferd med å legge en masse over fra PC'en til nye harddisken,- litt kjipt viss den ikke vil virke på mac'en... :-(

Det burde vel gå ann å lage to fat32 partisjoner,- men da må jeg vel formatere den på en pc med et annet operativsystem enn xp?`Får ikke til å formatere den til annet enn NTFS.

Lenke til kommentar
Du kan ikke lese NTFS må en Mac uansett. Over nettverk går det selvfølgelig, da. Motsatt vei går det, derimot, hvis du bruker et program som heter PCMacLan, tror jeg det var. Det støtter og alle typer eksterne disker, cd'er osv.

Mvh

Ikke nå lengere, Panther er jo her :)

For the longest time I was stymied by how to share large video files between my Windows and my MacOS box on an external FireWire hard drive. FAT wouldn't cut it as the file sizes were often larger than that file system allowed. Utilities for the PC to mount  and read MacOS partitions often felt like kludges.

Imagine my surprise when I plugged in my external FW HD with a large NTFS partition (I just used it to back up my XP box) into my TiBook and it mounted right up! Kudos Apple!

http://www.macosxhints.com/article.php?sto...607668#comments

For de som ikke vet om siten www.macosxhints.com så har de løsninger på nesten alt mulig der ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...