iver89 Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Fylte nettopp 14 år, og til bursdagen fikk jeg en 120 GB Seagate 7002.1 harddisk. Lykkelig og glad byttet jeg om på jumperen, åpnet kabinettet, satte i strøm- og IDE kabelen og startet maskinen. Den gamle disken ble satt til slave, og jeg skulle flytte over dokumenter, musikken og slikt senere. BIOS fanget opp den nye disken med en gang, og jeg valgte "Save changes and Exit", og startet på nytt. Jeg satte i Windows 2000 CDen, og den startet som vanlig med installasjonen. Da, da jeg kom til den velge disk som skal installeres på stod det at begge diskene var "New (Unformattet)". Den nye disken var jo seff det, men ikke den gamle. Ja, ja. Sikkert en liten feil tenkte jeg, og valgte at Windows skulle installeres på den nye disken, og at den skulle formateres med NTFS. Formateringen tok sin tid, og etter hele 3 timer var den endelig ferdig, eller, den ble ikke formatert mer i hvert fall. På skjemen stod det at Windows ikke kunne formatere disken, og at den var skadet eller en annen ting jeg ikke husker. Fortvilet som jeg var, byttet jeg om på jumperene, og prøvde å starte maskinen med den gamle harddisken, noe som ikke nyttet, for den var faktisk helt tom! Helt desperat satte jeg den nye disken inn i fatterns maskin, og prøvde å starte den der som slave. Windows startet å boote, og etter en veeeldig, unormal lang tid, ble den ferdig. Da kom plutselig Hr. BlueScreen frem, og hilste på meg med "Dumping memory". Enda mer frustrert leste jeg på disken at man kunne laste ned noe som het DiscWizzard på Seagates hjemmeside. Det gjorde jeg, uten bedre resultater, selv om DiscWizzard sa at disken var klar for bruk. Så, det er noe gærent med disken, ikke sant? Jeg har ikke gjort noen feil, har jeg vel? Det å installere harddisker er noe jeg gjør støtt og stadig, og har aldri vært noen utfordring på noen måte, bortsett fra denne gangen. Lenke til kommentar
Paddington Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Kanhende det... Har du prøvd å sette jumper til CS (Cable select) istedenfor master? Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 22. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2003 Ja, det har jeg. På begge PCene. Har også kjørt med kun den nye disken, og det funket ikke det heller. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 22. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2003 Så den er en feilvare, ikke sant? Lenke til kommentar
t3p0s3 Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Prøvd en annen Windows version? Min gamle windows cd nektet også å formatere disken min... Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 Ja, så er det jo en helt ny disk da, pluss at den ble prøvd med Windows 2000 innebygde formaterings greie under installasjonen, i Windows XP og Windows 2000. Kan sikkert prøve med Windows 98, men tror ikke det vil bli noen forskjell. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 DiscWizard er verktøy for formatering. Prøv SeaTools diagnostic. Hvis den sier at disken er OK, så er det lite sannsynlig at det er noe feil på disken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå