TBJ Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Jeg tester ut FreeNAS for første gang og lurer på en del ting. Under Diagnostics|Information|Partitions, finner jeg denne informasjonen på en(tilfeldig) disk: ******* Working on device /dev/ad8 ******* parameters extracted from in-core disklabel are: cylinders=775221 heads=16 sectors/track=63 (1008 blks/cyl) Figures below won't work with BIOS for partitions not in cyl 1 parameters to be used for BIOS calculations are: cylinders=775221 heads=16 sectors/track=63 (1008 blks/cyl) Media sector size is 512 Warning: BIOS sector numbering starts with sector 1 Information from DOS bootblock is: The data for partition 1 is: sysid 165 (0xa5),(FreeBSD/NetBSD/386BSD) start 63, size 781422705 (381554 Meg), flag 80 (active) beg: cyl 0/ head 1/ sector 1; end: cyl 52/ head 15/ sector 63 The data for partition 2 is: <UNUSED> The data for partition 3 is: <UNUSED> The data for partition 4 is: <UNUSED> --------------- Det jeg egentlig lurer på her, er om den alltid viser 4 partisjoner uansett om harddisken ikke har 4? Slik jeg tolker det, er det kun én partisjon på denne disken. Tilleggsspørsmål: Når man mounter opp en NTFS disk i FreeNAS, må man velge mellom GPT- og MBR partisjon. (jeg har valgt NTFS som filsystem). Er det MBR partisjon jeg da må velge? Noen bakdeler med å kjøre NTFS på en disk i FreeNAS? Lenke til kommentar
Varj Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Jeg tester ut FreeNAS for første gang og lurer på en del ting. Under Diagnostics|Information|Partitions, finner jeg denne informasjonen på en(tilfeldig) disk: ******* Working on device /dev/ad8 ******* parameters extracted from in-core disklabel are: cylinders=775221 heads=16 sectors/track=63 (1008 blks/cyl) Figures below won't work with BIOS for partitions not in cyl 1 parameters to be used for BIOS calculations are: cylinders=775221 heads=16 sectors/track=63 (1008 blks/cyl) Media sector size is 512 Warning: BIOS sector numbering starts with sector 1 Information from DOS bootblock is: The data for partition 1 is: sysid 165 (0xa5),(FreeBSD/NetBSD/386BSD) start 63, size 781422705 (381554 Meg), flag 80 (active) beg: cyl 0/ head 1/ sector 1; end: cyl 52/ head 15/ sector 63 The data for partition 2 is: <UNUSED> The data for partition 3 is: <UNUSED> The data for partition 4 is: <UNUSED> --------------- Det jeg egentlig lurer på her, er om den alltid viser 4 partisjoner uansett om harddisken ikke har 4? Slik jeg tolker det, er det kun én partisjon på denne disken. Tilleggsspørsmål: Når man mounter opp en NTFS disk i FreeNAS, må man velge mellom GPT- og MBR partisjon. (jeg har valgt NTFS som filsystem). Er det MBR partisjon jeg da må velge? Noen bakdeler med å kjøre NTFS på en disk i FreeNAS? Med forbehold om at jeg strengt tatt ikke kjenner FreeNAS. Det står at de tre siste partisjonene ikke er i bruk, og 4 primary er maks, så det stemmer sikkert fint. Kan sikkert sjekke med fdisk/format eller tilsvarende. GPT trenger du kun om volumet er over 2TB. Jeg ville aldri kjørt NTFS som filsystem på en unix boks med mindre du skal flytte volumet over til windows senere, og det skal du jo uansett ikke her. Det er tregere, mindre sikkert og mangler features de andre native filsystemene har. Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 26. august 2010 Forfatter Del Skrevet 26. august 2010 (endret) GPT trenger du kun om volumet er over 2TB. Jeg ville aldri kjørt NTFS som filsystem på en unix boks med mindre du skal flytte volumet over til windows senere, og det skal du jo uansett ikke her. Det er tregere, mindre sikkert og mangler features de andre native filsystemene har. Takk for svaret. Skal mappe den opp, så jeg kan få kopiert ut innholder. Så skal jeg senere formatere den i et annet (og bedre) format. Endret 26. august 2010 av TBJ Lenke til kommentar
tingo Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 MBR har kun mulighet for 4 primærpartisjoner ja. En av fordelene med GPT er at denne begrensningen er fjernet. Merk: BIOS i mange av dagens maskiner kan kun boote fra MBR-partisjonerte disker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå