Fred7555 Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Jeg har nå Vista på en harddisk, men den starter å ta kvelden, så jeg har bestilt en ny som kommer snart, men kom til å tenke på en ting imens jeg bestilte. Kan jeg installere Vista som vanlig på den nye harddisken, mens jeg har den andre installasjonen av Vista på den gamle?(Kan jeg installere Vista på den nye hdd'en uten å gjøre noe med den gamle?) Hvis ja, kan jeg bare skifte harddisk, så får jeg 2 "forskjellige Vista'er"? (Hvis jeg glemte å ta backup av noe) Har DVD'en som fulgte med + serienummer. Lenke til kommentar
johome Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 (endret) Ja, ikke noe problem. Husk å koble ifra den gamle disken, mens du installerer Vista på den nye. Når så OS'et er installert, går du inn i BIOS og bestemmer hva slags disk som skal boote. Eller du kan gjøre det mye lettere, og bare klone innholdet ifra den gamle til den nye. Jeg har gjort det selv på mitt oppsett. Har OS'et på en SSD. Har klonet OS'et til vanlige harddisker , som jeg bruker som "sikkerhetskopier" Skulle det skje noe med OS'et på SSD'en (virus e.l) sletter jeg bare innholdet og kloner ifra vanlig hdd tilbake til SSD'en. Endret 26. august 2010 av johome Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 26. august 2010 Forfatter Del Skrevet 26. august 2010 (endret) Nå var hovedgrunen til at jeg skulle kjøpe en ny harddisk at alt er kaos på den. Har skjedd masse feil med brukerprofilene, så jeg hadde opprinnelig tenkt til å formatere. Siden disken starter å bli gammel/endel feil på SMART, så bare kjøper jeg en ny hdd og installerer windows der, så begge "feil" blir løst. Takker for svaret Fint at det går ann. Bare lokaliserer den gamle C: ved å dra ut Sata-kabelen, så skifter jeg hdd, starter med dvd-rom som boot og installerer på den nye disken. (?) Endret 26. august 2010 av Fred7555 Lenke til kommentar
johome Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Ja, husk at det ikke skal være tilkoblet noen annen harddisk en den du skal installere på (evt. dra ut sata kabler på lagringsdisker) Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 26. august 2010 Forfatter Del Skrevet 26. august 2010 Takk, hadde helt glemt at jeg ikke skulle ha andre harddisker koblet til PC-en mens jeg installerte OS. Er det noen lettere muligheter (f.eks. program som sier hvilken harddisk som bruker hvilken "sata-stasjon" (som C: = Sata-3)) enn å dra ut en og en fysisk, og når jeg finner C:, skifter jeg og putter inn den nye, kobler den til og drar ut alle andre (så det ikke er andre tilkoblet enn OS-disken)? Lenke til kommentar
johome Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Ikke som jeg vet om. Hos meg dukker det opp i Intel BIOS : Jeg mener at den dukket opp i den vanlige BIOS'en før jeg installerte Intel Matrix(det gjør det ikke nå). Sjekke der. Lenke til kommentar
G Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Det er gjerne ett samsvar med hvilke harddisk-kontakter som er nummer 1, 2, 3 også videre, med hva som listes som nummer 1, 2, 3 osv. i BIOS. Men det betinger egentlig at alt sitter på en harddisk-kontroller. For noen hovedkort har rett og slett 2 kontrollere, og da støtter gjerne den ekstra kontrolleren RAID og vanlig oppsett alt etter hva du velger. Så det burde la seg gjøre å lete etter liten skrift på hva som er kontakt nummer 1, og så følge ledningen til den harddisk som er tilkoblet, og lese fra BIOS først hva slags disk dette gjelder. Alternativt, og kanskje vel så enkelt. Du plugger en og en disk fra, og kikker i harddisk-oversikten i BIOS hva som skjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå