Gå til innhold

Radeon-brukere får bedre ytelse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppdatering av skjermkortdrivere etter 10.2(tror jeg) så har jeg alltid fått svart skjerm under oppdateringen. Må så restarte pcen med knappen og da er driver ok. Litt rart.

Har en HD 4870 1GB.

Endret av Gorguss
Lenke til kommentar

Blir jeg kvitt den røde streken som kommer over bildet når jeg spille av videoer i mediaplayer ? Det er spesielt merkbart på NRK videoer

Du snakker om demo mode kanskje? Enten så har du lekt litt rundt i de avanserte innstillingene for video eller så er det en bug :hmm:

Demo mode lager hvertfall en rød delestrek på midten av bildet der du kan se forandringene på den ene siden og ubehandlet video på den andre siden.

Btw; Som nevnt i artikkelen, video kvaliteten og innstillingene er justert som standard mye bedre, og teknoligien er kraftig forbedret så det blir skikkelig imponerende å se på f.eks NRK Nett-TV nå.

Blåste meg seriøst bakover!

ccc-step-3.png

Lenke til kommentar

Blir jeg kvitt den røde streken som kommer over bildet når jeg spille av videoer i mediaplayer ? Det er spesielt merkbart på NRK videoer

Du snakker om demo mode kanskje? Enten så har du lekt litt rundt i de avanserte innstillingene for video eller så er det en bug :hmm:

Demo mode lager hvertfall en rød delestrek på midten av bildet der du kan se forandringene på den ene siden og ubehandlet video på den andre siden.

Btw; Som nevnt i artikkelen, video kvaliteten og innstillingene er justert som standard mye bedre, og teknoligien er kraftig forbedret så det blir skikkelig imponerende å se på f.eks NRK Nett-TV nå.

Blåste meg seriøst bakover!

ccc-step-3.png

jeg har ikke lagt merke til at det er noen forskjell på høyre og venstre siden av denne streken.

jeg har heller ikke demo mode satt på

etter å ha sjekket og juster litt på inst ilingene ( jeg pleier å ha på det meste som gjør kvaliteten best mulig) så ser jeg ikke denne streken lenger.

dette er instilling som jeg ikke helt kan se at det skal påvirke dette problemet

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Denne driveren bringer tilbake en bug som har vært tilstede i enklete tidligere drivere.

Setter overscan/ underscan til 0% for å fylle hele TV skjermen, men etter sleep eller reboot er instillingen glemt.

Så får vel rulle tilbake til forrige driver.

Og huske minus poeng for ATI neste gang jeg skal velge meg skjermkort.

Lenke til kommentar

Det burde ikke være vanskelig å få den tilbake, så vi kan se hva det var.

Å eksperimentere med det orker jeg rett og slet ikke.

Det er for mange innstillinger.

jeg er heller ikke garantert at jeg får frem feilen.

Jeg fant minst 10 forskjellige innstillinger .

Bare det gir langt over tusen mulige kombinasjoner av muligheter.

Lenke til kommentar

Egentlig vil jeg råde alle som har at ATi kort liggende, bare installere selve driveren og drite en lang marsj i catalyst senteret. Etter jeg begynte å gjøre dette har jeg aldri opplevd en så "kjapp pc". Jeg har 5870 og har ikke siden i vår opplevd problemer med skjermkort/bilde etter jeg sluttet å bruke catalyst senteret. kun drivere som nå får være installert hos meg :)

Dette gjelder faktisk også to andre venner av meg som har 5870. Begge to prøvde først drivere med catalyst senter, men opplevde hakking de luxe i spill. Så fjernet jeg catalyst for de, og vips så gjør spill det helt glatt igjen. Dette er fordi instillinger i catalyst er satt til å overprøve instillinger i spill, slik at kvalitetsinstillingene blir gjort dobbelt opp eller noe sånt. Og en må knote litt for å få stilt inn slik at windows selv får føre an. Ergo bruksområdet til catalyst er like nødvendig som en sandselger er i Sahara.

Lenke til kommentar

Kynnx:

Jeg synes det var et mulig problem for 4-5-6 år siden. Har ikke merket noe slik de siste par årene og man mister en hel del innstillingsmuligheter om man kun kjører inn driveren.

1-2 sekunder tregere oppstart tåler jeg.

Folk som får problemer med Catalyst installert i dag er som regel fordi de har fikla med masse innstillinger de ikke forstår hva er. Ergo hakking i spill etc.

Å si at instillingene man kan gjøre i Catalyst er unødvendige, stiller jeg meg uforstående til, det gjelder ikke for de som har greie på hva de gjør.

Hvis du ikke har kontroll på hva du setter i spillet og hva du setter i Catalyst så trykker du "default" under 3D fanen i Catalyst så slipper du holde styr på det og setter alt i spillet.

Forøvrig er 3D fanen i Catalyst, som du snakker om her, kun en bitte liten del av hva Catalyst gjør for deg.

Vil heller ikke akkurat kalle dette dårlig og laggete: (min maskin)

BC2 med 10.6 driver og 10.7 profil 2x5870 stock

1920x1080 4x/16x all-high/max vs-off

min/max/avg fps

72, 153, 110.246

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

de aller fleste innstillingene i CCC har man 2 måter å styr på .

enten manuelt ( det er vel det som heter tvungen innstilling ) eller la programmet holde styr på innstillingene.

jeg så at det var flere plasser at man kunne huke av for "bruk applikasjonsinnstillinger".

Er det da ikke det programmet ( eller spillet man kjører ) som da har kontrollen ?

Lenke til kommentar

den andre elgen: Jo det er akkurat det som er poenget med dette, du lar program/spill styre disse selv. Som oftest virker det fint.

Ofte fungerer det bedre, eller den eneste måten å få det til å fungere mtp AA og AF. Men mtp eldre spill og også enkelte nyere spill som StarCraft 2 og Mass Effect 2 som ikke har noe ingame instillinger for AA og/eller AF må man tvinge dette i driveren.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at kynnx ikke har oversikt over dette. Da blir det litt til at frykten styrer fornuften enkelte ganger og man fjerner det overalt og får en negativ holdning til det.

Men for brukere som ikke har behov for CCC eller forstår seg på det er det bare å fjerne.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at kynnx ikke har oversikt over dette. Da blir det litt til at frykten styrer fornuften enkelte ganger og man fjerner det overalt og får en negativ holdning til det.

Men for brukere som ikke har behov for CCC eller forstår seg på det er det bare å fjerne.

er det nå så enkelt ?

Hvis man ikke har noen problemer med bare driverne så kan man jo tro at men også greier seg uten kontrollpanelet.

man nå flere programmeny som bruker grafikkkortet oppfører seg underlig eller krasjer.

da må man se på alle innstilingsmulighetene for å finne ut hva som kan justeres.

spørsmålet blir da om det er innstillingene eller driverne det er noen galt med .

så hvordan vet man at man ikke har bruk for catalyst kontrollpanelet , spesielt hvis man spiller ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...