Joaaso Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Er det noen med hånden på hjertet som har utsatt kameraet sitt på en slik måte at det var magnesiumen i kamerahuset som reddet det? Hadde vært en fin test for tomsi42 og Anew (les : lensbusters), og satt opp et plast-/kunststoffhus mot et magnesiumhus i knusetesting. (Jeg ser problemet med å få tak i testobjekter dog..) Ellers blir det spennende å se hvordan dette huset vil hamle opp med D95. http://www.petapixel.com/2010/08/23/canon-versus-nikon-destruction-tests/ http://www.petapixel.com/2010/08/25/man-blows-a-fireball-and-burns-up-his-canon-5d-mark-ii/ http://www.traumflieger.de/desktop/videos/video_dslr_sturztest.php disse er fine;) Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Jeg syns 60D virker fortreffelig. Dersom grepet er som på 50D (som det sies) er nok det eneste ankepunktet mitt skuddtakten. Det at kameraet er bygget i (solid) plast istedet for magnesium gjør ikke så mye for min del. Såklart, uhellet kan oppstå. Men dersom et kamerahus av solid plast blir påført så store skader at det sprekker, så ryker nok elektronikken/mekanikken også. Magnesiumet ville muligens tålt de samme skadene, men neppe den ømfintlige innmaten. Om jeg noen gang skal ha et kamerahus nr 2 så skal jeg ikke se bort fra at det blir dette til en billig penge om et år. Hvis jeg ikke klarer å lure meg selv til et 5D mkII, som også sikkert har en hyggelig prislapp om et år eller to Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Er det noen med hånden på hjertet som har utsatt kameraet sitt på en slik måte at det var magnesiumen i kamerahuset som reddet det? Hadde vært en fin test for tomsi42 og Anew (les : lensbusters), og satt opp et plast-/kunststoffhus mot et magnesiumhus i knusetesting. (Jeg ser problemet med å få tak i testobjekter dog..) Ellers blir det spennende å se hvordan dette huset vil hamle opp med D95. Jeg hadde 350D, som også var plast, med meg på jakt. Jeg brukte ryggsekken som sitteunderlag, og trodde kameraet lå øverst mens det lå nederst. Så jeg satt oppå det. Da jeg tok frem huset hadde kameraet sprukket (der det er satt sammen, ikke "ny" sprekk). Men det var bare å klemme det sammen igjen. Det eneste som ble av skade var at en bitteliten plastbit falt vekk. Om et magnesiumhus hadde tålt det vet jeg ikke, men jeg tror det. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Men siden det er Canon, med ett kanon sterk 7D bare ett par tusenlapper over, klarer jeg ikke helt å se hvem denne er ment for. ... hele greia virker mest som en taktisk manøver fra marketing-folka til canon, der å tjene penger er det viktigste, fremfor å treffe blink på målgruppa mellom 550D og 7D.. og det er jo ikke så rart, de vil jo selvsagt tjene penger og jeg tviler ikke på at de vil lykkes med denne taktikken, målt i den målestokken... Ja, og det er nettopp det jeg sliter med. Kamera inspirert av markedsavdeling. Er vel ingenting galt med kamera, men jeg hadde bare ønsket litt mer innovasjon, nytenking, bedre byggekvalitet osv. Bare se på Nikon, D3100 har fått funksjoner fra D300s og D3s. Det er det jeg savner fra Canon. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 ... 60D er en ren konkurrent til D90 segmentet. Noe som ikke Canon hadde før. Det er for oss som trenger noe mer enn 550D/D5000, men som finner at 7D/D300s er totalt overkill. Jeg tror nok at prisen på 7D kommer til stige litt når 60D er i butikkene. 60D kommer nok til å legge seg rundt 8-9000,- ganske raskt. Det er greit, men jeg mener at D90 er mer semi-proff rettet enn 60D. Og mulig jeg har satt meg for dårlig inn i nye 60D, men det virker som den tar konkurranse med D90 og de som trenger mer enn 550D. Utfordringen at D90 erstatning er rett rundt hjørnet, det er også 600D - og da vil kamera som 60D slite etter min meining. Men så er jeg litt sær når det gjelder synet på kamera... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 (endret) Det er greit, men jeg mener at D90 er mer semi-proff rettet enn 60D. Og mulig jeg har satt meg for dårlig inn i nye 60D, men det virker som den tar konkurranse med D90 og de som trenger mer enn 550D. Hvis du kikker på de små detaljene, så vil du se at D90 og 60D er godt matchet. Går du så over på en 500D/550D så ser du at den modellen er mye enklere når det gjelder brukergrensesnitt - det samme gjelder D5000. Utfordringen at D90 erstatning er rett rundt hjørnet, det er også 600D - og da vil kamera som 60D slite etter min meining. Men så er jeg litt sær når det gjelder synet på kamera... D90 erstatningen blir spennende. Om den overgår 60D eller kun matcher er foreløpig uvisst. 600D kommer nok først om et år. Og jeg tror at 60D vil fortsatt stå seg godt da. Vi skal ikke se bort ifra at du er litt sær Hvilke ting er det du vektlegger tungt, og hva bryr du deg lite om ? Endret 27. august 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 (endret) Det er greit, men jeg mener at D90 er mer semi-proff rettet enn 60D. Og mulig jeg har satt meg for dårlig inn i nye 60D, men det virker som den tar konkurranse med D90 og de som trenger mer enn 550D. Hvis du kikker på de små detaljene, så vil du se at D90 og 60D er godt matchet. Går du så over på en 500D/550D så ser du at den modellen er mye enklere når det gjelder brukergrensesnitt - det samme gjelder D5000. Utfordringen at D90 erstatning er rett rundt hjørnet, det er også 600D - og da vil kamera som 60D slite etter min meining. Men så er jeg litt sær når det gjelder synet på kamera... D90 erstatningen blir spennende. Om den overgår 60D eller kun matcher er foreløpig uvisst. 600D kommer nok først om et år. Og jeg tror at 60D vil fortsatt stå seg godt da. Vi skal ikke se bort ifra at du er litt sær Hvilke ting er det du vektlegger tungt, og hva bryr du deg lite om ? hehe godt at det ikke kommer som en overraskelse For meg er det viktigste å kunne raskt løse krisesituasjoner. Som f.eks. da jeg nå var å fotograferte under Oslo Fashion Week, var det litt tipping før visningen starter: Hva slags hvitbalanse ISO Lukketid er på minst 1/200 f2.8 i utsynspunktet - men kan man gå opp på f-stop? Siden lysene kommer på med enn gang show begynner, blir det å tippe litt til å begynne med, også justere der etter. Og da skinner kamera som D3 - dedikerte knapper for ISO og manuelt hvitbalanse justering. Startet med 1/200, 2.8, ISO 400, WB 3000. Også er det preview etter første modell, +/- 1 stop ISO, WB justert - kjører på videre. Det å låse hvitbalanse er uhyre viktig, siden det er ofte aldri så liten lysshow i bakgrunnen. Mulig det ble litt off-topic her, men for meg er det viktigst med lukketid, f-stop, ISO, hvitbalanse og valg av fokus punkt. Mens bildet kvalitet, fokus mode, forskjellig AE/AF lock er mindre viktig. PS: Her er noen av bildene fra OFW. Endret 27. august 2010 av GCardinal Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 hehe godt at det ikke kommer som en overraskelse For meg er det viktigste å kunne raskt løse krisesituasjoner. Som f.eks. da jeg nå var å fotograferte under Oslo Fashion Week, var det litt tipping før visningen starter: Hva slags hvitbalanse ISO Lukketid er på minst 1/200 f2.8 i utsynspunktet - men kan man gå opp på f-stop? Siden lysene kommer på med enn gang show begynner, blir det å tippe litt til å begynne med, også justere der etter. Og da skinner kamera som D3 - dedikerte knapper for ISO og manuelt hvitbalanse justering. Startet med 1/200, 2.8, ISO 400, WB 3000. Også er det preview etter første modell, +/- 1 stop ISO, WB justert - kjører på videre. Det å låse hvitbalanse er uhyre viktig, siden det er ofte aldri så liten lysshow i bakgrunnen. Mulig det ble litt off-topic her, men for meg er det viktigst med lukketid, f-stop, ISO, hvitbalanse og valg av fokus punkt. Mens bildet kvalitet, fokus mode, forskjellig AE/AF lock er mindre viktig. PS: Her er noen av bildene fra OFW. Overraskelsen er vel mer at det egentlig ikke var spesielt sært Nå er det jo bare WB som 60D ikke har direkteknapp på. Dvs. hvis Q menyen husker hvor du var sist, så er det bare å gå inn og velge WB der, og så har du direkte knapp for WB. Det jeg savner er en programmerbar knapp der brukeren selv bestemmer hva den gjør. For min del, så bruker jeg så og si aldri WB-knappen da jeg stort sett tar bilder i sitasjoner der Auto-WB treffer greit. Bruker RAW, så det er lett å hente inn avviket da. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Er det noen med hånden på hjertet som har utsatt kameraet sitt på en slik måte at det var magnesiumen i kamerahuset som reddet det? Hadde vært en fin test for tomsi42 og Anew (les : lensbusters), og satt opp et plast-/kunststoffhus mot et magnesiumhus i knusetesting. (Jeg ser problemet med å få tak i testobjekter dog..) Hadde vært en fin test å gjøre ja! Jeg har et par ganger tryna så hardt at jeg tviler på at et kompositthus hadde tålt det, selv om jeg også satte D70'n på hard prøve et par ganger. Det verste D70 måtte tåle var vel et fall fra brysthøyde og ned på betonggulv. Det var forferdelig å se på, men satte vel knapt merke i kameraet (et magnesiumhus hadde derimot fått seg et hakk - det er jeg rimelig sikker på). Drøyeste opplevelse med magnesiumhus var da jeg en dag i april for et par år siden gled på en fjæresten og falt sidelengs uten mulighet til å ta meg for med annet enn kameraet. Da jeg tippet gikk armen rett i været for å forsøke å balansere. Dermed falt jeg hardt (vi snakker nær 100 kilo mann ) sidelengs mot stenene, og kameraet var det første som tok bakken - og da ved at jeg hardt slo det ned for å ta meg for. Det var brutalt, og på tross at jeg normalt tror kameraene mine er usårbare, så var jeg i dette tilfellet sikker på at noe måtte bli ødelagt. Alt som skjedde var imidlertid at jeg fikk et saftig hakk i magnesiumen. Jeg har vanskelig for å tro (men kan selvsagt ikke utelukke) at et plasthus hadde kommet fra det uten sprekker og løse paneler. Lenke til kommentar
cpy Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 7D lå på 18500,- veiledende da det ble lansert, men kan nå kjøpes i butikken for ti-elleve bærumstiere. Det blir litt feil å sammenligne butikkpris på 7D med veiledende pris på 60D. Forgjengeren til 60D, 50D, lå på 13500,- veiledende ved lansering, men til slutt i salgsperioden lå nyprisen i enkelte butikker under 4800,-. Jeg tipper at om ca ett år vil man kunne kjøpe 60D til under seks tusen kroner. Haha... Bærumstiere...hehe, aldri hørt det før. likte ikke plasthuset.... Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 (endret) Nå er det jo bare WB som 60D ikke har direkteknapp på. Dvs. hvis Q menyen husker hvor du var sist, så er det bare å gå inn og velge WB der, og så har du direkte knapp for WB. Det jeg savner er en programmerbar knapp der brukeren selv bestemmer hva den gjør. edit; bladde meg gjennom dpreview sin hands-on preview, og det ser ut til at set-knappen kan gjøres om til WB-knapp (men bare set-knappen, ikke noen av de andre).. IV-2: Assign SET Button 0: Default (no func) 1: Image Quality 2: Picture Style 3: White Balance 4: Flash Exp. comp. 5: Viewfinder leveling gauge http://dpreview.com/previews/canoneos60d/page8.asp Endret 27. august 2010 av Joaaso Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 (endret) ang. microfocusadjustment så kan det kanskje være håp allikevel? I think anyone who wants AF microadjust in the 60D should email Canon asking for it. If they get enough request they may do something about it. I would consider the camera if they added the feature, a few of my lens require it. It is good to see the support rep had a sense of humor about it; canon has made changes in the past from customer complain, the biggest being the addition of 24fps to the 5D II. My email to them Quote Hi, I just wanted to say I am very disappointed with the new 60D, I know I will probably get a boiler template response with a "we are sorry..." and no one will ever see this complaint but I hope someone who actually makes decisions on future cameras sees what people think of this camera. My biggest disappointment with this camera is the decision not to include AF micro adjust feature. I will not consider a upgrade to the 60D without this feature. I really hope canon adds this feature back with a firmware upgrade or else you are really doing a disservice to your customers. Regards, Luke Their response, pretty amusing Quote Dear Luke: Thank you for your inquiry. We value you as a Canon customer and appreciate the opportunity to assist you. We are sorry..., no but seriously, this is a real person. I am just getting familiar with the specs on the EOS 60D myself. Understand that the camera hasn't actually released yet, and the specifications can change before it actually arrives at retailers. I totally understand your disappointment but lets not kill our chickens before they hatch. Canon's ear is open and they are listening. I will forward your comments along with others I have received concerning the EOS 60D. Please let us know if we can be of any further assistance with any of our Canon products. Thank you for choosing Canon. Sincerely, Trevis Technical Support Representative CR-forum er bare å begynne å sende fler mailer Endret 27. august 2010 av Joaaso Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 edit; bladde meg gjennom dpreview sin hands-on preview, og det ser ut til at set-knappen kan gjøres om til WB-knapp (men bare set-knappen, ikke noen av de andre).. IV-2: Assign SET Button 0: Default (no func) 1: Image Quality 2: Picture Style 3: White Balance 4: Flash Exp. comp. 5: Viewfinder leveling gauge http://dpreview.com/previews/canoneos60d/page8.asp Det bør duge som løsning det. Set knappen er jo normalt uvirksom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg