Gå til innhold

Sett Armadillo? Hvordan er den?

Superdan

Anbefalte innlegg

Heisann, noen som har sett denne? Skal se den? Hva synst dere om den, etc? :) Meninger?

http://www.youtube.com/watch?v=bvt6rkUuhOc

Armadillo er navnet på en av militærleirene i Helmand-provinsen i Afghanistan. Herfra følger vi en rekke unge, danske soldater gjennom seks måneder på oppdrag. Vi møter soldatene først i Danmark - dagen før avreise. Eventyrlystne og med åpent sinn tar de avskjed med familie, venner og kjærester. Så kommer vi tettere innpå soldatenes virkelighet i Afghanistan enn noen film har gjort tidligere. Kjedsomheten i leiren mens man venter på action - og etter hvert adrenalinkicket når man havner i krigshandlinger.

Soldatene i filmen er helt vanlige danske gutter. Gjennom dem får vi et innblikk i og en forståelse for soldatens virkelighet. ARMADILLO tar deg bokstavelig talt med fram til skuddlinjen i en krig de fleste av oss kun kjenner fra nyhetene og debatter. Det er en filmopplevelse du ikke vil gå glipp av - og en du ikke vil glemme med det første.

Her er fra debatt om filmen på NRK.

http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/226403/

Jeg gleder meg vertfal til å få sett denne, håper det ikke blir så alt for lenge til :)

Endret av Superdan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den har ihvertfall norgespremiere i morgen, og jeg skal så definitivt få sett den ASAP. Gleder meg veldig, ettersom den allerede har skapt debatt i Norge, og skapte store debatter i Danmark da den kom der.. Dette blir en film som virkelig er verdt å se for de som vil danne seg en mening om Norges inngripen i utenlandskonflikter. Gleder meg!

Lenke til kommentar

Så den i går. En dokumentar kan ikke bli stort bedre. Kunne selvfølgelig vært enda mere action men med tanke på at de to fotografene holdt på å bli drept kan man vel ikke klage. Interesserer man seg for hva som skjer i Afghanistan og hvilke utfordringer man står ovenfor der nede må man se denne. At den har 15 års aldersgrense er noe jeg ikke helt forstår dog. Det er rimelig rett på sak og dette er ekte saker. Ikke noe skuespill.

Lenke til kommentar

Kommer rett fra cinematopraphen nu og må si at dette er noe av det beste jeg har sett, ikke bare som mediumet dokumentar, men som film. Var småtrøtt et par timer før jeg skulle på kinoen og var redd for at jeg kom til å småsove under filmen, men nå sitter jeg med øynene sperret opp, fyyyy faen for en intens dokumentar. Man ventet ikke på at noe skulle skje, BOM så var de midt under en skuddveksling, og hver gang var det som et knyttneveslag i mellomgulvet. Vi for også se noen jævlige scener, ikke bare i form av blod og gørr. Scenen der en ble skutt i armen, og hvorpå man for se ansiktet ga et sterkt inntrykk på meg. Jeg tror at filmen ikke har vært like sterkt om den viste amerikanske eller engelske styrker, da Danmark ligger så nært Norge, og føler at det er mye nærere meg en om det skulle vært en ikke-nordisk dokumentar.

Nei, fy faen, er redd for at jeg ikke kommer til å få nok søvn i kveld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...