Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] Er dette et hovedkort problem ?

Anbefalte innlegg

Må bare spørre, husket du å koble i 4(8)pins strømkontakt til cpu ? :)

Mangen som glemmer det å får svart skjerm :)

Jepp husket det. Men regner med at det er et hovedkort som er defekt, siden CPU vifta mi ikke fungerer på det nye HK'et men på det gamle så fungerer den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hovedkort og cpu returnert fra kunde.

Koblet det opp og det starter opp uten noe komplikasjoner.. Testet det med flere forskjellige minnebrikker og skjermkort, men

opplevde ingen problemer. Kjørte

BurnIntest og Hot cpu tester i windows xp. Oppdaterte bios fra versjon F2 til F7, da dette kan løse problemer dersom han har m

innebrikker som ikke var kompatible i

utgangspunktet.

Ellers kan skjermkortet hans være defekt, selv om det ikke nødvendigvis indikerer på lysene at det er noe galt med det.

CPU viftehastighet opplevde jeg heller ikke noe problemer med, testet både med 3pin og 4pin stock vifte.

CPU og hovedkort returneres

mvh

Returavdelingen

Dette fikk jeg av svar idag fra komplett. Skjermkortet er det ikke, fordi jeg har testet det i ettertid med det gamle hovedkortet, å det fungerte.

Men nå begynner jeg å mistenke RAM'en, for når jeg ser på specs til RAM'en står det at det er 1.7V mens specs'n til hovedkortet står det dette: 4x1.5V DDR3 RAM

Har dette noen betydning ?

Lenke til kommentar

Veit at mange hovedkort har en innebygd failsafe ved at hvis ei CPU-vifte har for lav RPM, vil den nekte maskin å starte. Kan være at den flotte kjøleren din har ei vifte med for lav RPM og at det er derfor maskin ikke starter med den. Sett på den nye kjøleren, plugg vifta i en vanlig vifteutgang, og koble vifta fra originalkjøleren til CPU tilkoblinga. Se om den starter da. Gjør den det, har du kanskje problemet der?

Lenke til kommentar

Skal prøve dette når jeg får tilbake hovedkortet og prosessoren.

Men et spørsmål til, bare for å være sikker.

Det kan ikke være at jeg har for dårlig strømforsyning, mener at denne skal gjøre jobben bra.

Hiper Type-R 530W, har fått mye bra kritikk denne strømforsyningen så er litt rart at den ikke skulle holde.

Lenke til kommentar

Det minnet du har står ikke i QVL listen til det hovedkortet. Det gjør derimot Kingston ValueR 1333 MHz.

Dette betyr ikke at det minnet du har ikke skulle virke selv om det er beregnet for 1.7 V mens hovedkortet kun støtter minne beregnet for 1.5 V. Normalt er minne brikker ganske fleksible angående spenning, de vil virke, men med lavere hastighet enn f. eks. 1333 MHz.

Nå er ikke QVL listen til Gigabyte den beste jeg har sett, og jeg må si at jeg har slåss med to Gigabyte hovedkort som satt i madamen sin PC, til slutt gav jeg opp. Selv med minne som skulle virke og var i QVL listen, nektet hovedkortet å starte av og til, det hoppet opp ørten feil meldigner, CMOS check error, feil mengde minne ble listet opp og husker ikke hva. Satte inn et Asus Maximus II Formula HK til slutt og det virker fint som bare det.

Lenke til kommentar

Vet at de nyere Hiper PSU'ene er dårlige, men denne er kjøpt for 5 år siden, å dette skal vist være kvalitet etter alle annmeldesene jeg har lest om denne osv..

http://hi-techreviews.com/reviews_2007/Hyper_Modular_530/Page7.htm

Update:

Snakker man om sola så ryker Hiper dritten til skogs. Kom hjem fra jobb for 2 dager siden, å da var det en nydelig lukt som ventet meg når jeg åpnet døra. Da har strømforsyningen min tatt kveld og sagt sitt siste ord, så jeg gikk til datakjeden og kjøpte meg en Chieftec Superseries 650W PSU + 2gb ram.

Returdelene kom neste dag etter at Komplett testet delene mine og de fant ingen feil på komponentene. Alt fungerte med en gang jeg skrudde det ihop. Alt av RAM ser ut til å fungere.

Jeg kan bare konkludere med det at det var min gamle Hiper PSU som ikke ville spille på lag med hovedkortet mitt, ganske rart siden den hadde alle tilkoblinger som var nødvendig osv + nok watt... Og den 4pin CPU kontakten skulle jo være kompatibelt med det nye hovedkortet mitt uten at jeg trengte en 8pin CPU kontakt.

Men men, alt fungerer nå, bare enda bedre. :) Denne saken er løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...