Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] Er dette et hovedkort problem ?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg fikk ny pc deler idag:

gigabyte ma770t-ud3p

AMD Phenom X4 955 3,2ghz

2 x 2gb DDR3 Kingston HyperX PC3 10600

Når jeg prøvde å starte opp første gang så begynte alt av vifter å gå, utenom CPU viften som virket som den sleit med å komme seg igang, hvis jeg dytta litt på den så begynte den å gå sakte rundt av seg selv, å skjermen den var svart. Men viften i skjermkortet gikk å det lyste grønt der det skal lyse grønt på mitt 9800gtx+ kort så tviler at det er noe med det.

Jeg har tatt ut alt av deler, prøvd å startet med kun cpu, ram og skjermkort uten at det ga noe utslag. Har prøvd å byttet plass på ram brikkene å, men nei!

Noen som har den fjerneste anelse hva det kan være ? tipper at jeg må levere tilbake hovedkortet :thumbdown:

Endret av vivastar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en heftig kjøler av denne typen

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=592928

Selv om viften ikke går under oppstarten så er det jo kjøleribber som skal ta vekk en del varme å, men i dette tilfellet så kommer det jo ikke noe bilde på skjermen i det hele tatt. Og jeg er redd for at det er noe galt med hovedkortet fordi det virker som cpu viften får for lite strøm eller noe sånt, slik at den spinner så vidt rundt.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at kjøleviften på CPU alltid skal starte, men at den justerer hastighet etter temperatur. F. eks hvis du spiller, har du høy belastning på CPU, minne, disk osv, da skal hastigheten øke for å gi tilstrekkelig med kjøling.

Har du sjekket om det går ann å justere CPU-viften i BIOS?

Lenke til kommentar

Min erfaring er at kjøleviften på CPU alltid skal starte, men at den justerer hastighet etter temperatur. F. eks hvis du spiller, har du høy belastning på CPU, minne, disk osv, da skal hastigheten øke for å gi tilstrekkelig med kjøling.

Som sagt i første post så får jeg ikke noe skjermbilde, kun svart skjerm.

Lenke til kommentar

Hehe, stemmer det sa du.

Ingen pipelyder under oppstart?

Lenke til kommentar

Hehe, stemmer det sa du.

Ingen pipelyder under oppstart?

Nei får ikke noen pipelyder under oppstart pga jeg tror høytaleren er ødelagt, for jeg har prøvd å snudd å satt i høytaler kabelen et par ganger nå, men den vil ikke funke.

Typisk at dette skulle skje.

Lenke til kommentar

Har ikke noe reservedeler akkurat, men kan være kun 3 ting. Enten RAM, CPU eller hovedkortet.

... eller skjermkort. :)

Men tror ikke det er hovedkortet, uvanlig at de ryker. Med mindre det er kortlutning. Statisk elektrisitet er en "killer" på alt av komponeneter.

Lenke til kommentar

Prøvde nå med standard kjøleren til prosessoren min, og den startet opp som bare det. Så nå står det vel kanskje mellom 2 tinger ? CPU og RAM ?

Skjermkortet tviler jeg sterkt på at det er, siden jeg hadde pc'n min på like før jeg slo den av og byttet deler. Pluss at skjermkortet lyser grønt og viften går som normalt.

Endret av vivastar
Lenke til kommentar

Prøvde nå med standard kjøleren til prosessoren min, og den startet opp som bare det. Så nå står det vel kanskje mellom 2 tinger ? CPU og RAM ?

Skjermkortet tviler jeg sterkt på at det er, siden jeg hadde pc'n min på like før jeg slo den av og byttet deler. Pluss at skjermkortet lyser grønt og viften går som normalt.

Da kan det bare være CPU eller RAM. Står RAM-brikken(e) skikkelig i?

Lenke til kommentar

Hadde ca. samme problem med min forrige pc.

Alle viftene gikk, men fikk ikke skjermbilde. Sendte inn pcen til komplett og de fant ut at HK var defekt.

Ja det er enten CPU eller hovedkort som er defekt hos meg, utrolig kjipt. Gledet meg som bare det å få igang ny pc'n :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...